Reklama

Chiński rywal Starbucksa zaczyna ekspansję. Niskie ceny, zamówienia w aplikacji

Chińska sieć Luckin Coffee wygrała już ze Starbucksem w Chinach. Decydujący okazał się zupełnie inny model działania. Teraz Chińczycy chcą pokonać amerykańskiego potentata na jego własnym boisku.

Publikacja: 05.08.2025 14:58

Luckin Coffee ma ponad 20 tysięcy kawiarni, zdecydowaną większość – w Chinach. To jednak ma się zmie

Luckin Coffee ma ponad 20 tysięcy kawiarni, zdecydowaną większość – w Chinach. To jednak ma się zmienić.

Foto: Qilai Shen/Bloomberg

Amerykańskiej sieci kawiarni Starbucks wyrósł w Chinach mocny rywal. Mowa o największej w Chinach sieci kawiarni o nazwie Luckin Coffee, która rozpoczyna ekspansję w USA.

 Ekspansja chińskiej sieci Luckin Coffee. Szybka kawa, niskie ceny

Starbucks otworzył w Chinach swoje pierwsze kawiarnie w 1999 roku. Kraj ten jest drugim najważniejszym rynkiem dla amerykańskiej sieci. Starbucksowi nie udaje się jednak zdominować chińskiego rynku, między innymi dlatego, że przeszkadza w tym szybko rosnący lokalny rywal, który posiada w Chinach ponad dwa razy więcej kawiarni.

Mowa o działającej od niecałej dekady sieci Luckin Coffee, która już kilka lat temu zdominowała amerykańskiego giganta w Chinach. Teraz Chińczycy starają się zająć pozycję na rynku amerykańskim. W lipcu 2025 roku sieć Luckin Coffee otworzyła dwa pierwsze lokale w USA, obydwa na Manhattanie w Nowym Jorku.

Sieć Luckin Coffee nie próbuje podszywać się pod Starbucksa czy sprzedawać własnych wersji kaw, z których znana jest amerykańska firma. Luckin ma własną ofertę gorących i zimnych napojów, choćby kokosowe latte czy mrożona kawa z wodą sodową i sokiem jabłkowym.

Czytaj więcej

Ulubiona marka pokolenia Z zamyka część sklepów. Cel: podbój segmentu premium
Reklama
Reklama

Chińska sieć ma też zupełnie inny sposób obsługi klienta. To odróżnia ją od Starbucksa, w którym można usiąść i napić się kawy – i liczyć na obsługę ze strony baristy. Kupno kawy w Luckin Coffee odbywa się jedynie przez aplikację w smartfonie. Po złożeniu zamówienia klient podchodzi do lady w kawiarni i odbiera zamówienie.

Na azjatycki sukces Luckin Coffee złożyła się nie tylko autorska oferta i szybkość obsługi, ale również niskie ceny – znacznie niższe niż te w Starbucksie. Choć skala działalności Luckin wciąż jest dużo mniejsza od Starbucksa, wrażenie robi tempo rozwoju chińskiej sieci. W ubiegłym roku globalna wartość sprzedaży w Luckin wzrosła o blisko 40 procent do kwoty 4,7 miliarda dolarów.

Lokal Luckin Coffee w Szanghaju.

Lokal Luckin Coffee w Szanghaju.

Foto: Qilai Shen/Bloomberg

W komunikacie prasowym na temat otwarcia dwóch kawiarni na Manhattanie sieć Luckin Coffee zapowiedziała, że będzie kontynuować globalną ekspansję. Nie podała jednak żadnych szczegółów na temat kolejnych krajów, w których zamierza się pojawić.

Starbucks ma rywala. Ekspansja chińskiej sieci Luckin Coffee

Sieć Luckin Coffee powstała w 2017 roku w mieście Xiamen w południowej prowincji Fujian, graniczącej, przez cieśninę, z Tajwanem. Obecnym prezesem firmy jest Guo Jinyi, jej współtwórca. Firma może się obecnie pochwalić ponad 20 tysiącami lokali na świecie – zdecydowana większość mieści się w Chinach. 

Początki ekspansji firmy na Zachodzie nie były łatwe. Po tym, jak okazało się, że zarząd Luckin Coffee fałszował sprawozdania finansowe firmy, w 2020 roku usunięto ją z nowojorskiej giełdy Nasdaq. Dwa lata później firma ogłosiła bankructwo w USA, po czym odrodziła się jak feniks z popiołów. Elementem resetu było usunięcie kadry menedżerskiej odpowiedzialnej za poprzednie nieprawidłowości.

Reklama
Reklama

Co na to Starbucks? Amerykański gigant, który od kilku kwartałów notuje spadki sprzedaży na rynku amerykańskim, postanowił dokonać resetu i wrócić do korzeni.

Przedstawiciele Starbucksa zapowiedzieli niedawno, że zamkną około 90 kawiarni w USA obsługujących zamówienia przez aplikację. „Uznaliśmy, że ten format jest zbyt transakcyjny, brakuje mu ciepła i ludzkich relacji, które definiują naszą markę” – stwierdził niedawno prezes Starbucksa Brian Niccol.

Szef Starbucksa zapowiedział też remonty ponad tysiąca kawiarni w Stanach – tak, aby zwiększyć w nich liczbę miejsc do siedzenia. Sieć zmodyfikuje też swoje menu, wprowadzi nowe stroje dla pracowników, a także zatrudni więcej baristów.

Amerykańskiej sieci kawiarni Starbucks wyrósł w Chinach mocny rywal. Mowa o największej w Chinach sieci kawiarni o nazwie Luckin Coffee, która rozpoczyna ekspansję w USA.

 Ekspansja chińskiej sieci Luckin Coffee. Szybka kawa, niskie ceny

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Reklama
Biznes
Apart przejmuje Jubitom. Kluczowa transakcja na polskim rynku jubilerskim
Biznes
Sądowa batalia w rodzinie Lamborghini. Kto jest spadkobiercą twórcy marki?
Biznes
Trudny rok najbogatszego Europejczyka. Majątek mniejszy o 80 miliardów dolarów
Biznes
Wojna na słowa Macrona z najbogatszym Europejczykiem. Poszło o patriotyzm
Biznes
Walka o kontrolę nad słynnym francuskim domem mody. 13 miliardów euro na stole
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama