Rolex idzie na wojnę ze złodziejami zegarków. Technologia warta miliardy euro

Kradzieże zegarków stały się w ostatnim czasie coraz bardziej powszechne. W szczególności dotyczy to najbardziej pożądanych szwajcarskich marek zegarkowych. Rolex przedstawił właśnie rozwiązanie, które może bardzo utrudnić zadanie złodziejom.

Publikacja: 13.09.2024 03:59

Rolex chce zabezpieczać swoje zegarki za pomocą specjalnych czipów obsługujących technologię NFT.

Rolex chce zabezpieczać swoje zegarki za pomocą specjalnych czipów obsługujących technologię NFT.

Foto: Materiały prasowe

Specjaliści szwajcarskiej marki zaproponowali rozwiązanie, które może znacznie utrudnić działalność złodziejom zegarków. Jak informuje branżowy serwis Watchpro, Rolex chce wyposażyć swoje wyroby w specjalne czipy wykorzystujące technologię blockchain.

Rolex: nowa technologia utrudniająca kradzieże zegarków 

Zegarki są niezwykle pożądanymi przedmiotami, także dlatego że w przypadku czołowych marek są dobrą inwestycją: łatwo jest je sprzedać, łatwo też przetransportować z miejsca na miejsce, nawet na drugi koniec świata. Niestety – te zalety są też wadami, bo złodzieje zdają sobie sprawę, ile można zarobić na sprzedaży kradzionego zegarka i jak szybka może to być transakcja.

Czytaj więcej

Mark Zuckerberg ustanowił nowy rekord. Tegoroczny lider wśród miliarderów

Czołowi szwajcarscy producenci od lat szukają rozwiązania, które może utrudnić działalność złodziejom. Gra toczy się o bardzo wysoką stawkę – roczna sprzedaż szwajcarskich firm zegarkowych to blisko 27 miliardów euro. Swoją technologię przedstawił też Rolex. Branżowy portal Watchpro informuje, że szwajcarski producent w sierpniu tego roku złożył wniosek do Światowej Organizacji Własności Intelektualnej w Genewie w sprawie opatentowania technologii, która może zapewnić zegarkom skuteczną ochronę.

Na czym polega rozwiązanie Rolexa? Kluczowymi elementami systemu zabezpieczającego zegarek są czip obsługujący technologię NFT wbudowany w specjalną kartę, którą otrzymywałby nabywca zegarka – oraz aplikacja na smartfona i specjalna strona internetowa, umożliwiające gromadzenie i sprawdzenie informacji na temat produktu i jego właściciela.

Blockchain: Rolex wraca do technologii NFT

System Rolexa ma działać tak samo jak technologia blockchain, która umożliwia potwierdzenie autentyczności wyrobu. Każdy zegarek wraz z pierwszym zakupem otrzyma swój indywidualny kod w formacie NFT, za pośrednictwem którego zarówno właściciel, jak i sprzedawca są w stanie prześledzić między innymi historię serwisowania wyrobu oraz wszystkich jego poprzednich właścicieli – o ile tacy istnieją.

Dotarcie do wszystkich tych informacji będzie umożliwiać kod QR, który wystarczy zeskanować smartfonem lub – alternatywnie – czip NFC. We wniosku patentowym Rolex informuje, że system pozwoli ustalić, czy konkretny zegarek to oryginalny wyrób szwajcarskiej marki, a także kto jest jego aktualnym właścicielem.

„Kiedy użytkownik zostawia zegarek w serwisie u sprzedawcy, kluczowa jest tu odpowiednia komunikacja między obydwiema stronami” – podkreśla Rolex w dokumencie patentowym. „Ta komunikacja zwykle odbywa się za pośrednictwem e-maili, faxa lub telefonicznie. Metody te są obecnie dość przestarzałe w porównaniu z możliwościami, jakie oferują nowe technologie”.

„Co więcej, takie metody komunikacji nie są bezpieczne lub są zabezpieczone w niewystarczającym stopniu” – dodaje Rolex. „Chodzi w szczególności o to, że nie one dają gwarancji, że komunikacja odbywa się z rzeczywistym właścicielem zegarka. W konsekwencji naraża to na niebezpieczeństwo dane osobowe użytkownika”.

Specjaliści szwajcarskiej marki zaproponowali rozwiązanie, które może znacznie utrudnić działalność złodziejom zegarków. Jak informuje branżowy serwis Watchpro, Rolex chce wyposażyć swoje wyroby w specjalne czipy wykorzystujące technologię blockchain.

Rolex: nowa technologia utrudniająca kradzieże zegarków 

Pozostało 91% artykułu
Materiał Promocyjny
Tissot wkracza w nowoczesność z nowym PRX-em z włókna węglowego
Materiał promocyjny
Victorinox I.N.O.X.: dwa nowe modele zegarków. Hołd dla legendy
Zegarki
Omega Speedmaster „First Omega in Space”: pierwszy krok w chmurach
Zegarki
Certina DS-7 Chrono Auto: precyzja i sportowe geny
Materiał Promocyjny
Dylematy ekologiczne
Artykuł promocyjny
Longines Legend Diver 39 mm: elegancja, wzornictwo i wydajność