Szukaj

Architekci grają w Minecrafta. Cel: poprawić wygląd miast

Projektując wygląd miast w grach, ich twórcy chętnie czerpią z dorobku Franka Lloya Wrighta czy epoki brutalizmu. Z kolei wygląd wielkich metropolii na różnych kontynentach zmienia słynna gra „Minecraft”, wykorzystywana przez architektów do poprawiania urbanistyki miast.

Wraz z rozwojem technologicznym projektanci odpowiedzialni za światy pokazane w grach video  coraz bardziej mogą polegać na zaawansowanych rozwiązaniach z innych dyscyplin. Wizualna warstwa rozgrywki w dużej mierze zostaje dziś oparta na projektach przejętych od architektów – ich sposobie myślenia o przestrzeni, wnętrzach czy miastach.

Architekci używają Minecrafta do projektowania miast

Związek obu dziedzin z roku na rok jest coraz bliższy, a programiści zaczęli nawet spłacać symboliczny dług wobec architektury: to ich pomysły zostają przeniesione z fikcyjnych światów do rzeczywistości.

Czytaj też: Trendy 2021 roku – tak pandemia zmienia wnętrza naszych domów

Jednym z najbardziej wyrazistych przekładów przenikania obu dyscyplin jest ubiegłoroczna gra „Manifold Garden”, która sięga po wzorce z brutalizmu oraz dokonań Tadao Ando czy Franka Lloyda Wrighta.

Twórcy gier po architektoniczne inspiracje sięgają nie tylko do samych architektów: odpowiedzialny za kształt „Manifold Garden” William Chyr inspirował się też mangą, Fumito Ueda podczas pracy nad „ICO & Shadow of the Colossus” nawiązywał do prac francuskiego ilustratora Gerarda Trignaca, a w „Bioshocku” możemy zobaczyć wpływ art deco rodem z „Metropolis” Fritza Langa.

Przenikanie w odwrotnym kierunku widać nie tylko w miastach, ale i na uczelniach wyższych, gdzie – jak choćby na prestiżowej londyńskiej Bartlett School of Architecture – urbanistyka gier dołączyła do programu studiów podyplomowych. Nic jednak nie może równać się z wpływem najpopularniejszej gry video w historii, czyli „Minecrafta”, który stał się głównym narzędziem przygotowanej przez ONZ i zainicjowanej w 2012 roku kampanii „Block by Block”.

Jej celem jest wykorzystanie popularnej gry do zmiany przestrzeni publicznej w krajach rozwijających się. „Block by Block” pomaga m.in. w rewitalizacji miast, poprawia bezpieczeństwo, zwiększa możliwości ekonomiczne i ułatwia dostęp do wody. Do tej pory program objął 37 państw na całym świecie, a zmiany, które zaczęły się od układania klocków na ekranie komputera, pozytywnie wpłynęły na życie 1,8 miliona ludzi żyjących w dzielnicach Johannesburga (gdzie „Minecraft” pomógł zwiększyć bezpieczeństwo w miejskich parkach), Hanoi, Limy, Prisztiny czy Kairu.

Źródło: Financial Times

Zamknij
Zamknij