Jak pokolenie Z wydaje pieniądze? Nowy raport: Ma być drogo i luksusowo

Zamożne osoby z pokolenia Z prezentują nieco inne podejście do życia niż ich bogaci rodzice. Nowy raport wskazuje na priorytety młodego pokolenia najbogatszych konsumentów.

Publikacja: 14.03.2025 15:56

Pokolenie Z zwraca uwagę na metki – blisko połowa badanych nie kupiłaby produktu nie znając dobrze d

Pokolenie Z zwraca uwagę na metki – blisko połowa badanych nie kupiłaby produktu nie znając dobrze danej marki.

Foto: Ehimetalor Akhere Unuabona Unsplash

Jakie mają życiowe priorytety i na co chcą wydawać swoje pieniądze najzamożniejsi przedstawiciele pokolenia Z? Te tematy postanowiła zbadać szwedzka firma analityczna Altiant zajmująca się rynkiem dóbr luksusowych.

Prawie połowa milionerów z pokolenia Z odziedziczyła swoje fortuny

Firma Altiant, specjalizująca się między innymi w analizach rynku dóbr luksusowych, opublikowała raport zatytułowany „HNWZ'S Desires And Their Future Impact On Luxury” (Pragnienia zamożnych osób z pokolenia Z i ich przyszły wpływ na branżę luksusową). Opisuje on zachowania konsumenckie najbogatszego grona osób z pokolenia Z.

Na potrzeby raportu przepytano 1775 osób z pokolenia Z i milenialsów ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Chin i Francji, czyli z kluczowych rynków dóbr i usług luksusowych. Prawie 600 osób z tego grona stanowiły osoby z grupy HNWI (ang. high-net-worth individuals), którą tradycyjnie definiuje się jako posiadaczy majątku o wartości co najmniej miliona dolarów.

Czytaj więcej

Pokolenie Z rezygnuje ze snu w imię zasady „od piątej do dziewiątej". Nowy trend

Zapewne nie ma zaskoczenia, że najbogatsze „Zetki”, które autorzy raportu określają skrótem HNWZ, to głównie dziedzice i dziedziczki fortun swoich rodziców i dziadków. Przyznało się do tego 41 procent osób z tego grona. Wiele z nich dopiero czeka na przejęcie majątku, który znacząco wpłynie na ich poziom życia.

Podobnie jak pokolenie ich rodziców, większość „Zetek” pragnie dostatniego życia, posiadania własnego domu i kariery usianej sukcesami – a do tego dużej ilości pieniędzy na koncie. Kiedy już odziedziczą oni rodzinne fortuny, rynek dób luksusowych czekają jednak istotne zmiany. Preferencje młodego pokolenia najzamożniejszych konsumentów są bowiem nieco dzisiejszych 50- czy 60-latków.

Jak pokolenie Z definiuje luksus i na co wydaje pieniądze?

Blisko dwie trzecie młodych bogaczy uważa wydatki na luksus za manifest swojego wysokiego statusu społecznego. Inaczej jednak definiują oni luksus w porównaniu ze starszymi pokoleniami. Wysoka cena produktów jest istotna dla 53 procent zamożnych respondentów z pokolenia Z. Dla kontrastu, ma ona znaczenie tylko dla 28 procent osób ze starszych pokoleń.

Nie mniej istotna jest wysoka jakość danego produktu. Znacznie mniejsze znaczenie ma ekskluzywność, na którą wskazało tylko 36 procent „Zetek”. Młodzi ludzie bardzo cenią z kolei popularność danej marki luksusowej, o czym świadczy zawartość ich szaf. Królują w nich produkty tak znanych marek jak Gucci, Dior, Louis Vuitton, Burberry czy Chanel.

Z raportu wynika jednocześnie, że pragnieniu luksusu towarzyszy troska o środowisko, którą zadeklarowało 55 procent młodych milionerów z pokolenia Z. Nadal jednak tylko 27 procent z nich stwierdziło, że nie kupiłoby produktu luksusowego, który nie byłby „eko”. Autorzy raportu zauważyli też, że popularność wśród młodych ludzi zyskuje kupowanie luksusowych wyrobów z drugiej ręki lub wypożyczanie ich.

Tym, co odróżnia zamożne „Zetki” od ich przodków, jest też znacznie mniejsza potrzeba kupowania takich luksusowych przedmiotów jak ubrania i biżuteria. Młodzi ludzie wydają na nie kilkukrotnie mniej niż starsze pokolenie. Zamiast tego, znacznie chętniej wydają pieniądze na podróże.

Warto odnotować, że również ich rodzice wydają na podróże najwięcej – kilka razy więcej niż „Zetki” (2750 versus 15 tysięcy dolarów). Świadczy to o tym, że to właśnie oni wciąż dzierżą największe zasoby, które młode pokolenie dopiero odziedziczy.

Z raportu płynie też dość zaskakujący wniosek – prawie połowa bogatych „Zetek” jest zdania, że najzamożniejsi przedstawiciele społeczeństwa powinni płacić wyższe podatki. Są gotowi przeznaczyć 10 procent swoich pieniędzy na cele charytatywne, resztę – we w miarę równych proporcjach – na doświadczenia, dobra luksusowe i inwestycje.


Jakie mają życiowe priorytety i na co chcą wydawać swoje pieniądze najzamożniejsi przedstawiciele pokolenia Z? Te tematy postanowiła zbadać szwedzka firma analityczna Altiant zajmująca się rynkiem dóbr luksusowych.

Prawie połowa milionerów z pokolenia Z odziedziczyła swoje fortuny

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Społeczeństwo
Najlepsze kraje do życia: nowy raport. Polska w czołówce w jednej kategorii
Społeczeństwo
Kawiarnie w Polsce idą na wojnę z laptopami. Emocje wokół nowych zakazów
Społeczeństwo
„Twarz w stylu Mar-a-Lago”. W otoczeniu Trumpa popularność zyskuje nowy trend
Społeczeństwo
Ulubiony przysmak pokolenia Z stał się światowym fenomenem. Braki w sklepach
Materiał Promocyjny
Współpraca na Bałtyku kluczem do bezpieczeństwa energetycznego
Społeczeństwo
„Supermiliarderzy”: Nowej grupa najbogatszych ludzi świata liczy tylko 24 osoby
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń