„Efekt przymierzalni”. Dlaczego w sklepach z ubraniami wpadamy w kompleksy?

Nowe badanie potwierdza doświadczenia wielu klientek i klientów – wizyta w przymierzalni to nieprzyjemny moment podczas kupowania ubrań. Zjawisko to przebadali eksperci międzynarodowej firmy badawczej.

Publikacja: 10.10.2024 15:44

Prawie połowa respondentów w badaniu stwierdziła, że negatywne doświadczenia w przymierzalni wpływaj

Prawie połowa respondentów w badaniu stwierdziła, że negatywne doświadczenia w przymierzalni wpływają na ich samopoczucie psychiczne i samoocenę.

Foto: Hollie Adams: Bloomberg Finance LP

Nowe badanie potwierdza odczucia, które zna zapewne wiele klientek i klientów stacjonarnych sklepów odzieżowych. Z badania  przeprowadzonego wśród tysięcy Europejek i Europejczyków wynika, że przymierzanie ubrania w sklepie wywołuje w nich stres i frustrację.

Przymierzalnia: znienawidzone miejsce w sklepach z ubraniami

Kupowanie nowych ubrań powinno być przyjemnym doświadczeniem, jednak wiele osób ma odmienne zdanie. Okazuje się, że przymierzenie ubrań w sklepowej przymierzalni może okazać się bardzo niekomfortowe. Przyczyn jest wiele.

Zdarza się, że lustra w przymierzalniach pogrubiają sylwetkę. Często dochodzi do tego niewłaściwa aranżacja oświetlenia: światło jest zimne, mocne lub pada z góry (lub wszystko na raz), co sprawia, że w lustrze widać każdą fałdę ciała i zmarszczkę na twarzy.

Czytaj więcej

Mark Zuckerberg ma nowy pomysł na biznes. Łacina i greka staną się popularne?

Co więcej, świadomość, że w kolejce do przymierzalni czekają kolejni klienci, działa deprymująco na wiele osób i nie pozwala na właściwą ocenę wyglądu. Kolejnym problemem jest rozmiarówka, która w przypadku wielu marek nie przystaje do realnych wymiarów ciał klientek i klientów.

Pomimo remontów, które co pewien czas marki przeprowadzają w swoich sklepach stacjonarnych, te przykre doświadczenia wciąż są udziałem wielu klientek i klientów. Potwierdziło to badanie, które w gronie ponad 14,6 tysięcy mieszkanek i mieszkańców Europy zrealizowała międzynarodowa firma badawcza YouGov na zlecenie sklepu internetowego Zalando.

Celem autorów badania było zebranie informacji na temat emocji, które towarzyszą klientkom i klientom podczas kupowania ubrań – zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online, a także jak te doświadczenia wpływają na ich decyzje zakupowe. Okazało się, że piętą achillesową sklepów odzieżowych są nie tylko same przymierzalnie, ale również nieadekwatna rozmiarówka, czego efektem jest duża ilość zwrotów zakupów.

Wizyta w przymierzalni obniża pewność siebie i wpędza w kompleksy

Respondentów zapytano o szereg aspektów, które wiążą się z wizytą w sklepie odzieżowym. Niemal co piąty (19 procent) przyznał, że doświadczył takich emocji jak niepewność i frustracja, z kolei 16 procent wskazało na rozczarowanie w trakcie przymierzania ubrań. Z kolei 36 procent ankietowanych stwierdziło, że te negatywne doświadczenia skutecznie zniechęcają ich do kupienia danej rzeczy.

Prawie połowa respondentów (46 procent) stwierdziła też, że negatywne doświadczenia w przymierzalni wpływają na ich samopoczucie psychiczne i samoocenę. Niemal co piąty ankietowany zawsze lub często czuje się źle po wizycie w przymierzalni.

Uczestnicy badania wymienili też najczęstsze problemy, jakie napotykają w przymierzalniach. Ponad 41 procent wskazało na ciasnotę, prawie 24 procent – na obawę, czy ubranie będzie na nich dobrze leżeć, a ponad 23 procent – na pośpiech i presję szybszego przymierzania ubrań.

W rezultacie respondenci wolą przymierzać ubrania w domu. Jako kluczowy powód prawie 30 procent z nich wskazało na poczucie prywatności, które daje im spokojne przejrzenie się we własnym lustrze.

Autorzy badania zauważają jednocześnie, że niektórzy respondenci są przeważnie zadowoleni z wizyty w przymierzalni. Ich odsetki w poszczególnych krajach są jednak bardzo rozstrzelone – od zaledwie 9 procent w Danii do 34 procent w Austrii.

Nowe badanie potwierdza odczucia, które zna zapewne wiele klientek i klientów stacjonarnych sklepów odzieżowych. Z badania  przeprowadzonego wśród tysięcy Europejek i Europejczyków wynika, że przymierzanie ubrania w sklepie wywołuje w nich stres i frustrację.

Przymierzalnia: znienawidzone miejsce w sklepach z ubraniami

Pozostało 91% artykułu
Społeczeństwo
Angielskie słowo roku. Zdaniem ekspertów pokazuje ono siłę „myślenia magicznego”
Społeczeństwo
Nagroda Jamesa Dysona. Innowacyjne projekty młodych inżynierów wyróżnione
Społeczeństwo
Generacja Z zmienia myślenie o luksusie. Na rynek wchodzi „pokolenie przekąsek”
Materiał promocyjny
Społeczność ludzi, których łączą pasje. Sekret sukcesu serwisu OLX
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Społeczeństwo
Spięcie między miliarderami: firma Elona Muska pozwana. Poszło o pieniądze