Raport: Zadowolony jak Polak. Światowa czołówka w globalnym badaniu emocji

Polacy okazują się jednym z najmniej niezadowolonych społeczeństw na świecie. Takie wnioski płyną wynika z najnowszego globalnego raportu amerykańskiego Instytutu Gallupa.

Publikacja: 26.06.2024 12:32

Polacy znaleźli się w ścisłej czołówce społeczeństw, których członkowie nie odczuwają smutku (miejsc

Polacy znaleźli się w ścisłej czołówce społeczeństw, których członkowie nie odczuwają smutku (miejsce trzecie w globalnym zestawieniu).

Foto: Lucas Albuquerque Unsplash

Nastroje społeczeństw na całym świecie podminowuje kryzys ekonomiczny, napięta sytuacja polityczna i będąca ich konsekwencją niepewność jutra. Jak się jednak okazuje, Polaków to negatywne zjawisko nie dotyczy w tak dużym stopniu, jak innych narodów. W najlepszej kondycji psychicznej są zwłaszcza młodzi ludzie.

Polacy: jesteśmy jednym z najmniej niezadowolonych narodów na świecie

Już po raz dziewiętnasty Instytut Gallupa opublikował swój globalny raport pod tytułem „Gallup Global Emotions 2024”. Podsumowuje on nastroje mieszkańców poszczególnych krajów, publikacja stanowi więc istotne uzupełnienie raportów dotyczących stricte ekonomicznych wskaźników.

Czytaj więcej

„Kraj status quo”. Polacy nie czują potrzeby rozwoju zawodowego: raport Gallupa

Raport sporządzono na podstawie badań, które przeprowadzono w 2023 roku na reprezentatywnej grupie niemal 146 tysięcy mieszkańców 142 krajów z całego świata w wieku od 15 lat w górę. Respondentom zadano szereg pytań dotyczących zarówno ich pozytywnych, jak i negatywnych doświadczeń z dnia poprzedzającego badanie.

Badanych pytano między innymi o to, czy dzień wcześniej dużo się śmiali lub uśmiechali, czy traktowano ich z szacunkiem, czy odczuwają smutek, ból fizyczny gniew lub czy nauczyli się czegoś nowego oraz drugiej strony — czy odczuwali złość, stres, smutek, zmartwienie lub fizyczny ból. Na podstawie ankiet sporządzono indeksy pozytywnych oraz negatywnych doświadczeń.

Czytaj więcej

Dobrze znana Polkom europejska marka odzieżowa wraca. Zmieni jednak nazwę

Na początek wniosek ogólny: po okresie zapaści w czasie pandemii, „indeks pozytywnych doświadczeń”, wskaźnik opracowany przez firmę Gallup, dotyczący nastrojów mieszkańców krajów biorących udział w badaniu, konsekwentnie rośnie i w tym roku wrócił do poziomów notowanych ostatnio przed pandemią.   

Co ciekawe: dużo szybciej do nastroju sprzed pandemii wrócili ludzie młodzi, przed 30-tką. Wzrost ogólnego wskaźnika, jak podkreślają autorzy raportu, to w dużej mierze zasługa poprawy nastrojów właśnie w tej grupie badanych.

Z tegorocznej edycji raportu Gallupa płyną dla Polaków pozytywne wnioski. W liczącym 11 pozycji rankingu krajów o najniższym współczynniku negatywnych doświadczeń uplasowaliśmy się na wysokiej, piątej pozycji. Wyprzedzają nas jedynie Wietnam, Kazachstan, Kirgistan i Tajwan. Za Polską uplasowały się z kolei Uzbekistan, Mongolia, Malezja, Rosja, Kosowo i Estonia.

Polska znalazła się też w ścisłej czołówce społeczeństw, których członkowie nie odczuwają smutku (miejsce trzecie w globalnym zestawieniu, wyżej tylko Kosowo i Tajwan) oraz bólu fizycznego (miejsce trzecie, przed Polską Wietnam i ChRL).

Autorzy raportu podkreślają jednak, że niewielkiej ilości negatywnych doświadczeń wcale nie musi towarzyszyć automatycznie duża ilość tych pozytywnych. Aby doprecyzować raport, stworzyli więc ranking szeregujący kraje o najwyższych współczynnikach pozytywnych doświadczeń. W tym przypadku czołowa dziesiątka wygląda zupełnie inaczej, dodajmy też, że nie ma w tym gronie Polski.

Globalny raport: jak Polska wypada na tle krajów UE?

Z badania płynie dość ciekawy, nieoczywisty wniosek: duża ilość pozytywnych doświadczeń niekoniecznie musi iść w parze z zamożnością danego kraju. Na podium krajów o najwyższych współczynnikach pozytywnych doświadczeń znalazły się Paragwaj, Panama i Gwatemala, a więc państwa tak zwanego Globalnego Południa. Dalsze pozycje w tym rankingu zajęły Meksyk, Indonezja, Salwador, Kostaryka, Malezja, Senegal, Filipiny i Tajlandia. W tym gronie nia wiec państw UE, Azji Wschodniej czy Ameryki Północnej.

Z badań wynika, że najwięcej pozytywnych doświadczeń było udziałem respondentów w wieku poniżej 30 lat. Czują się oni ogólnie lepiej niż u szczytu pandemii. Co więcej, poziom ich pozytywnego nastroju wrócił do stanu sprzed tego okresu, podobnie jak w przypadku ogółu respondentów.

Jeżeli zaś chodzi o kraje, których mieszkańcy doświadczyli najmniej pozytywnych doświadczeń, liderem tego rankingu niezmiennie pozostaje Afganistan. Kolejne miejsca zajęły: Cypr Północny, Turcja, Liban, Jemen, Litwa, Nepal, Etiopia, Egipt, Ukraina, Sierra Leone i Bangladesz.

Trzymając się logiki badania, autorzy raportu stworzyli również zestawienie krajów z największymi współczynnikami negatywnych doświadczeń. Czołową pozycje w tym niewesołym zestawieniu zajęła Gwinea, za nią zaś uplasowały się kolejno: Czad, Sierra Leone, Kongo, Irak, Jordania, Afganistan, Izrael, Liberia, Benin, Komory, Niger i Cypr Północny.

Jeśli chodzi o wyniki Polski, jest jeden wskaźnik, który powinien dać do myślenia. W badaniu zapytano też respondentów, czy dzień wcześniej nauczyli się czegoś nowego. Tu wynik jest zaskakujący: 66 procent Polaków odpowiedziało „nie”. To kontrastuje z odpowiedziami, których udzielali mieszkańcy innych krajów Unii Europejskiej. Czegoś nowego nauczyło się dzień wcześniej 62 procent Niemców, 69 procent Finów, 63 procent Hiszpanów, 58 procent Czechów, 61 procent Francuzów, 50 procent Włochów, 62 procent Austriaków, 66 procent Szwedów oraz 65 procent Duńczyków. 

Raport podsumowujący badanie „Global Emotions Report” dostępny jest na stronie gallup.com.

Nastroje społeczeństw na całym świecie podminowuje kryzys ekonomiczny, napięta sytuacja polityczna i będąca ich konsekwencją niepewność jutra. Jak się jednak okazuje, Polaków to negatywne zjawisko nie dotyczy w tak dużym stopniu, jak innych narodów. W najlepszej kondycji psychicznej są zwłaszcza młodzi ludzie.

Polacy: jesteśmy jednym z najmniej niezadowolonych narodów na świecie

Pozostało 93% artykułu
Społeczeństwo
„Efekt przymierzalni”. Dlaczego w sklepach z ubraniami wpadamy w kompleksy?
Społeczeństwo
Znów głośno o zjawisku „Nepo Babies”. Kto ma prawo robić karierę w świecie mody?
Społeczeństwo
Ideały piękna w czasach sztucznej inteligencji. Nowa kampania marki Dove
Społeczeństwo
Generacja Z ma nową rozrywkę. Eksperci o popularności „klubów czytelniczych”
Społeczeństwo
„Najbardziej lubiany człowiek w internecie” ma kłopoty. Pozew na 54 strony