Początek końca ery megainfluencerów. Generacja Z przestała im ufać

Najbardziej wpływowi influencerzy i influencerki zaczynają nudzić młodych ludzi – wynika z badań. Czy jesteśmy świadkami zmierzchu ery influencerów?

Publikacja: 24.05.2024 14:44

Badania pokazują, że influencerzy wywierają istotny wpływ na swoich odbiorców w kontekście decyzji z

Badania pokazują, że influencerzy wywierają istotny wpływ na swoich odbiorców w kontekście decyzji zakupowych. „Nie oznacza to jednak, że odbiorcy lubią te treści, a zwłaszcza że ufają oni rekomendacjom influencerów” – podkreślają autorzy raportu.

Foto: AQVIEWS Unsplash

Zdaniem ekspertów obserwujących trendy w mediach społecznościowych młodzi internauci tracą zainteresowanie influencerami – a w każdym razie tymi, którzy posiadają największe grono obserwatorów. Co tak odstręcza od influencerów przedstawicieli generacji Z?

Czy jesteśmy świadkami końca ery influencerów?

Instagram powstał w 2010 roku. Wielu obserwatorów social mediów uważają, że to właśnie w początkach drugiej dekady XXI wieku rozpoczęła się tak zwana ery influencerów. Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat ci ostatni wyrośli na jedną z największych potęg w dziedzinie marketingu.

Jesteśmy świadkami znaczących zmian w tym, jak tych twórców postrzegają ich obserwatorzy — począwszy od nastolatków po millenialsów. Takiego zdania są eksperci z firmy YPulse, specjalizującej się w badaniach rynkowych wśród przedstawicieli młodego pokolenia.

Czytaj więcej

Badanie: co Europejczycy myślą o milionerach? Polacy wyjątkiem na tle Europy

Autorzy raportu wprost nazywają to zjawisko „znużenie influencerami” (ang. „influencer fatigue”). Wnioski z badania, które przeprowadzono w lutym 2024 roku wśród internautów w wieku 13-39 lat ze Stanów Zjednoczonych i Kanady, znalazły się w najnowszym raporcie YPulse pod tytułem „Influencers Anonymous”.

Badania pokazują, że influencerzy nadal wywierają dość istotny wpływ na swoich odbiorców w kontekście decyzji zakupowych tych ostatnich. „Nie oznacza to jednak, że odbiorcy lubią te treści, a zwłaszcza że ufają oni rekomendacjom influencerów” — podkreślają autorzy raportu. Jak wynika z ankiet, aż 78 procent respondentów bardziej ufa opiniom swoich znajomych niż influencerów.

Co sprawia, że młodzi internauci zaczynają odwracać się od twórców treści, którzy jeszcze nie tak dawno mieli internet u swoich stóp? Przede wszystkim chodzi o to, że influencerzy i influencerki już dawno przestali być niezależnymi twórcami. Zamiast tego — działają przeważnie na zlecenie agencji reklamowych.

Generacja Z jest znudzona influencerami

Użytkownikom nie podoba się wyraźna zmiana w treściach, jakie publikują najbardziej „zasięgowi” influencerzy i influencerki, czyli posiadający najliczniejsze grono obserwatorów. Bardziej przypominają one słupy reklamowe niż zbiór inspiracji na temat różnych dziedzin życia czy trików, jak łatwo zrobić efektowny makijaż, jak zdrowo się odżywiać czy jak szybko i skutecznie sprzątnąć mieszkanie.

Zaufanie Internautów wobec influencerów i influencerek rujnuje dodatkowo widok takich hasztagów jak #reklama czy #współpraca w treści posta, co zadeklarowało 61 procent respondentów. Jasne określenie, że dana treść powstała we współpracy z jakąś marką, wymaga również polskie prawo.

Zdaniem ekspertów jeszcze jednym przejawem całego zjawiska zniechęcenia działalnością „megainfluencerów” jest de-influencing, o którym również pisaliśmy w ubiegłym roku na łamach „Sukcesu”. Trend ten polega na tym, że wielu twórców publikuje obecnie treści, w których odradzają zakup jakiegoś produktu — zupełnie odwrotnie, niż obserwowaliśmy to od początku „ery influencerów”.

Tezę, że era „megainfluencerów” dobiega końca, wydaje się potwierdzać 65 procent młodych respondentów, którzy stwierdzili, że bardziej preferują rekomendacje małych twórców. Jednocześnie 55 procent badanych przyznało, że nie ma dla nich znaczenia, ilu followersów ma dany twórca, co autorzy raportu tłumaczą zwrotem internautów ku autentyczności i bardziej wartościowym relacjom z twórcami.

Społeczeństwo
Angielskie słowo roku. Zdaniem ekspertów pokazuje ono siłę „myślenia magicznego”
Społeczeństwo
Nagroda Jamesa Dysona. Innowacyjne projekty młodych inżynierów wyróżnione
Społeczeństwo
Generacja Z zmienia myślenie o luksusie. Na rynek wchodzi „pokolenie przekąsek”
Materiał promocyjny
Społeczność ludzi, których łączą pasje. Sekret sukcesu serwisu OLX
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Społeczeństwo
Spięcie między miliarderami: firma Elona Muska pozwana. Poszło o pieniądze