Powrót kokietki. Dlaczego kobiety wracają do wizerunku, z którym dotąd walczyły?

Kobiety znów pokochały tradycyjne atrybuty kokietki. Do mody wróciły kokardki, róż i dziewczęce pantofelki. Dlaczego ten styl, dotąd odrzucany przez bardzo wiele kobiet jako infantylny i uprzedmiotawiający, nagle zyskał popularność?

Publikacja: 09.01.2024 04:48

Baletki, krótkie spódniczki oraz kokardy pojawiły się w kolekcjach wielu znanych marek jak Simone Ro

Baletki, krótkie spódniczki oraz kokardy pojawiły się w kolekcjach wielu znanych marek jak Simone Rocha, Jacquemus, Prada czy Miu Miu.

Foto: Isabela Kronemberger Unsplash

Modę ostatnich kilku sezonów zdominowały powroty to wszystkiego, co klasyczne i retro. W tendencję tę wpisuje się wielki powrót typowo dziewczęcych akcesoriów jak kokardki, baletki czy krótkie spódniczki.

Styl „na kokietkę” wchodzi do modowego mainstreamu

Jak zawsze pod koniec roku, magazyny poświęcone modzie podsumowują wiodące trendy ostatnich miesięcy, które prawdopodobnie pozostaną z nami na dłużej. Uwagę ekspertów śledzących modowe trendy przykuła estetyka, która cieszy się szczególnie dużą popularnością— zarówno w mediach społecznościowych, jak i na wybiegach.

Czytaj więcej

Najbogatsza Europejka przebiła magiczną granicę. Pierwsza kobieta z taką fortuną

Mowa o dziewczęcym, nieco infantylnym stylu, na który składają się takie elementy jak satynowe wstążki, kokardki, falbanki, bluzki z kołnierzykiem, krótkie spódniczki, pantofelki typu mary janes, baletki, motywy serc i słodkich kotków, „piknikowa” kratka, a wszystko to w pastelowej kolorystyce. Do tego makijaż z policzkami podkreślonymi różem, nawiązujący do szalenie modnego, dziewczęcego stylu Azjatek.

Ta pełna dziewczęcej kokieterii estetyka przenikła z internetu do wielu sieci odzieżowych, a w końcu — do sfery mody luksusowej. Pantofle typu Mary Jane, baletki, krótkie spódniczki oraz mniej lub bardziej dyskretne kokardy pojawiły się w kolekcjach takich marek jak Simone Rocha, Jacquemus, Prada czy Miu Miu.

Użytkowniczki internetu idą w tym trendzie jeszcze dalej, adaptując go również we wnętrzach swoich domów. Różowymi kokardami ozdabiają swoje przedmioty codziennego użytku, słodkie wypieki i inne potrawy.

Styl kokietki. Czy wizerunek silnej kobiety już nam się znudził?

Niektórzy obserwatorzy trendów w modzie tłumaczą całe zjawisko w dość prosty sposób. Ich zdaniem w niełatwych, napawających niepokojem i niepewnością czasach kobiety (jak wszyscy zresztą) pragną na różne sposoby sprawić, aby ich codzienne życie było choć odrobinę weselsze.

Urozmaicanie ubioru i przedmiotów codziennego użytku typowo dziewczęcymi motywami, a także otaczanie się pogodną kolorystyką, ma łatwo i szybko poprawić nam nastrój. Ma to być swoisty sposób na ucieczkę od trudnej rzeczywistości, a być może nawet i od dorosłości.

Redaktorka magazynu „The Cut” Isabel Cristo rok 2023 nazwała „rokiem dziewczyny”. Jej zdaniem eskapistyczną estetykę „na kokietkę” pokochały te kobiety, które z różnych względów uciekają od „dorosłej” kobiecości — i pragną pozostać w bezpiecznej i komfortowej, dziewczęcej sferze.

Wzrost popularności estetyki „na kokietkę” zapewne w dużej mierze zawdzięczamy też popularności filmu „Barbie” w reżyserii Grety Gerwig. Jedną z licznych stylizacji, które miała na sobie grająca rolę tytułowej lalki aktorka Margot Robbie, tworzyła krótka sukienka w kratkę gingham z dziewczęcym upięciem włosów z różową kokardą.

Cały ten nowy trend stoi w ogromnym kontraście z propagowanym przez ostatnie dwie dekady wizerunkiem silnej, zdecydowaniej kobiety sukcesu, by nie powiedzieć — „samicy alfa”. Niektórzy komentatorzy doszukują się w tym pozornie niewinnym trendzie dowodu na porażkę feminizmu rozumianego jako walka kobiet o równouprawnienie.

Ich zdaniem kobiety zrobiły krok w tył, wracając do konserwatywnej emanacji kobiecości, z którą walczą od tylu lat. Z drugiej strony pojawiają się też opinie, że kobiety — jak nigdy wcześniej — mogą wyrażać swój gust na rozmaite sposoby, a styl „na kokietkę” jest tylko jednym z nich.

Modę ostatnich kilku sezonów zdominowały powroty to wszystkiego, co klasyczne i retro. W tendencję tę wpisuje się wielki powrót typowo dziewczęcych akcesoriów jak kokardki, baletki czy krótkie spódniczki.

Styl „na kokietkę” wchodzi do modowego mainstreamu

Pozostało 93% artykułu
Społeczeństwo
Topnieją fortuny chińskich miliarderów. Ten rok zapamiętają na długo
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Społeczeństwo
Narzędzie do wykrywania narcyzów podczas rekrutacji. Nowa broń pracodawców
Społeczeństwo
Europejscy giganci branży luksusowej liżą rany. Walka o 58 miliardów dolarów
Materiał Promocyjny
Pracownicy-opiekunowie – siła w organizacjach, która potrzebuje wsparcia
Materiał Promocyjny
Strategia T-Mobile Polska zakładająca budowę sieci o najlepszej jakości przynosi efekty
Społeczeństwo
Słynny miliarder ma radę dla generacji Z. „Po prostu to zróbcie”