Ból sprawia, że Polacy unikają kontaktów społecznych: badanie Haleon Pain Index

Ból to problem nie tylko medyczny, ale też społeczny – to wniosek z badania Haleon Pain Index. Wynika z niego, że ponad 60 proc. Polaków zmagających się z bólem unika kontaktów społecznych. Dla 1/3 społeczeństwa wciąż jest to zaś temat tabu.

Publikacja: 20.12.2023 13:21

Ból sprawia, że Polacy unikają kontaktów społecznych: badanie Haleon Pain Index

Foto: Kinga Howard Unsplash

Piąta edycja badania przeprowadzonego przez firmę Haleon, które obejmuje 18 krajów – w tym Polskę – przybliża nieco rzeczywistość osób, które doświadczają bólu.

Najnowsze wyniki pokazują rosnący wpływ bólu na życie ludzi – zarówno w sferze społecznej, jak i emocjonalnej. Jak zauważają autorzy raportu z badania, mimo wzrostu świadomości kwestii związanych ze zdrowiem, osoby, które zmagają się z bólem, wciąż często doświadczają stygmatyzacji, nietolerancji oraz samotności. Prowadzi to między innymi do tego, że unikają one kontaktów społecznych. 

Badanie Haleon: ból to temat tabu w Polsce

Wyniki badania Haleon Pain Index są niepokojące – wynika z nich bowiem, że mimo rosnącej świadomości na temat kwestii zdrowotnych, aż 71 proc. Polaków z powodu bólu mniej chętnie uczestniczy w spotkaniach towarzyskich. Wskaźnik jest wyższy niż w skali światowej, gdzie wynosi 64 proc.

62 proc. badanych w Polsce unika natomiast kontaktów społecznych – w porównaniu z 53 proc. respondentów na całym świecie. Polacy izolują się więc od najbliższych, gdy doświadczają tego typu dolegliwości. 

Czytaj więcej

Polska wśród najszczęśliwszych krajów Europy. Nieoczekiwany lider zestawienia

Badanie Haleon Pain Index wskazuje także, że polscy respondenci chcą, by społeczeństwo bardziej akceptowało i wspierało osoby zmagające się z bólem. Takiego zdania jest 69 proc. Polaków. W naszym kraju to kobiety (58 proc.) częściej niż mężczyźni (46 proc.) twierdzą, że osoby doświadczające bólu są nierówno traktowane. 

Zwiększająca się skłonność do marginalizowania osób zmagających się z dolegliwościami zdrowotnymi i malejąca tolerancja wobec bólu jest niepokojąca. Co możemy zrobić w tej kwestii?

Jak zauważa Justyna Ciępka, dyrektorka zarządzająca Haleon w Centralnej i Wschodniej Europie, „konieczna jest zmiana w społeczeństwie – w podejściu pracowników ochrony zdrowia oraz szerzenie świadomości, że każdy odczuwa ból w inny sposób”. „Jako firma mająca w swoim portfolio leki przeciwbólowe dostarczamy naszym pacjentom nie tylko wysokiej jakości produkty na ich dolegliwości, ale również naszą ekspertyzę w tym obszarze – wszystko po to, aby lepiej rozumieć potrzeby pacjentów zmagających się z bólem” – podkreśla.

60 procent POlak

Zdaniem 81 proc. Polaków lekarze powinni mieć większą wiedzę na temat indywidualnych różnic w odczuwaniu bólu przez pacjentów. Dla porównania – w skali światowej taką opinię ma o 12 proc. mniej ankietowanych. Co to oznacza? Sugeruje to miedzy innymi, że w naszym kraju potrzebna jest dalsza edukacja zdrowotna oraz bardziej spersonalizowane podejście do pacjentów. 73 proc. respondentów Haleon Pain Index uważa także, że również farmaceuci powinni posiadać większą wiedzę w tym zakresie.

Czytaj więcej

Justyna Ciępka: Różne perspektywy dają najlepsze rozwiązania

Eksperci wskazują, że szczególnie niepokojące jest to, iż ponad jedna trzecia społeczeństwa uważa, że odczuwanie bólu stało się swoistym tabu. „To oznacza, że osoby doświadczające bólu często ukrywają swoje cierpienie, obawiając się negatywnych reakcji otoczenia. To nie tylko problem indywidualny, ale także społeczny, który wymaga naszej uwagi i działania” – mówi Robert Buda, dyrektor medyczny w Haleon na Polskę i kraje bałtyckie. „To wyzwanie wymaga wspólnych działań pracowników ochrony zdrowia, farmaceutów oraz firm odpowiedzialnych społecznie, które mają wpływ na zdrowie i dobre samopoczucie Polaków” - dodaje.

W badaniu Haleon Pain Index zwrócono także uwagę, że istnieje wyraźna pokoleniowa różnica w tym, jak doświadczamy bólu – młodsi pacjenci mają dużo większe trudności niż osoby starsze z otwartym mówieniem o tym, że odczuwają ból. Co zaskakujące, znacznie więcej młodszych respondentów doświadczać ma również odmiennego traktowania, niedowierzania lub nawet dyskryminacji związanej z ich bólem.

W badaniu aż 71 proc. przedstawicieli pokolenia Z – a więc osób urodzonych w latach 1997-2012 – twierdziło, że spotkało się z umniejszaniem ich dolegliwości bólowych. Dla porównania jedynie 43 proc. baby boomersów – osób urodzonych w latach 1946-1964 – podzieliło się podobnymi doświadczeniami. „Młodsze pokolenia potrzebują dodatkowego wsparcia i zrozumienia jak ból wpływa na ich życie i co mogą z tym zrobić” – podkreślają autorzy raportu z badania.

Temat, któremu poświęcone zostało badanie, jest niezwykle istotny – ból bowiem oddziałuje na doświadczających go ludzi zarówno w wymiarze społecznym, jak i emocjonalnym. Jak czytamy, wpływ bólu na codzienne życie wzrósł na całym świecie o 25 proc. W Polsce zaś o 20 proc. w stosunku do 2014 roku.

To jasny sygnał, że ból staje się coraz bardziej dotkliwy nie tylko fizycznie, ale również w kontekście naszych relacji z innymi oraz naszego samopoczucia psychicznego. „Aby przeciwdziałać temu trendowi, musimy zmienić nasze podejście do bólu i do osób zmagających się z nim. Warto prowadzić otwarte rozmowy na ten temat, przełamywać tabu i promować empatyczną postawę wobec innych” – zaznaczają autorzy badania Haleon Pain Index.

Piąta edycja badania przeprowadzonego przez firmę Haleon, które obejmuje 18 krajów – w tym Polskę – przybliża nieco rzeczywistość osób, które doświadczają bólu.

Najnowsze wyniki pokazują rosnący wpływ bólu na życie ludzi – zarówno w sferze społecznej, jak i emocjonalnej. Jak zauważają autorzy raportu z badania, mimo wzrostu świadomości kwestii związanych ze zdrowiem, osoby, które zmagają się z bólem, wciąż często doświadczają stygmatyzacji, nietolerancji oraz samotności. Prowadzi to między innymi do tego, że unikają one kontaktów społecznych. 

Pozostało 90% artykułu
Społeczeństwo
„Urlop dla nieszczęśliwych”. Pomysł milionera na toksyczną atmosferę w pracy
Społeczeństwo
„Hollyweird” to nowy fenomen: rośnie wiara w wielki spisek gwiazd szołbiznesu
Społeczeństwo
Czy warto być lojalnym pracownikiem? Szef to wykorzysta – ostrzegają badacze
Społeczeństwo
Nowa obsesja generacji Z. Powinny ratować zdrowie, stały się symbolem zamożności
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Społeczeństwo
Hopecore: nowy trend ma pomóc generacji Z walczyć z lękiem przed światem