Wpadka Zary. Gigant odzieżowy wycofuje reklamę po fali krytyki

Zara wycofuje najnowszą kampanię reklamową po fali krytyki, która spadła na tę firmę. Wiele osób zarzuca Zarze, że nowa reklama w niestosowny sposób nawiązuje do zniszczeń i ofiar cywilnych w Strefie Gazy.

Publikacja: 12.12.2023 12:23

Zara wycofała reklamę po fali krytyki.

Zara wycofała reklamę po fali krytyki.

Foto: Mostafameraji, CC0, Wikimedia Commons

Hiszpańska marka Zara zaliczyła poważną wizerunkową wpadkę. W ramach najnowszej kampanii reklamowej opublikowała filmik, w którym można zobaczyć między innymi pozbawione kończyn manekiny owiniętych w białe płótno. To wzbudziło skojarzenia z ofiarami cywilnymi walk w Strefie Gazy i sposobem pochówku w świecie muzułmańskim. O sprawie informuje między innymi Reuters.

Kryzys wizerunkowy Zary. „Manekiny przypominają ofiary w Gazie”

Przed paroma dniami klienci Zary zobaczyli na oficjalnej stronie, w mediach społecznościowych i w aplikacji Zary zdjęcia z najnowszej kampanii. Wzbudziły one ogromne kontrowersje. Zdjęcia przedstawiały bowiem niekompletne manekiny, pozbawione kończyn i zawinięte w białą tkaninę. Kampania wywołała falę krytycznych komentarzy pod postem na Instagramie, zawierającym kontrowersyjne zdjęcia.

Zdaniem komentujących taka kampania, którą upubliczniono w takim czasie, jest wysoce niestosowna. Niektórzy użytkownicy wezwali nawet do bojkotu Zary.

Czytaj więcej

Najbogatszy Europejczyk znów na zakupach. Skupuje luksusowe nieruchomości

Reakcja koncernu Inditex, właściciela marki Zara, na tę krytykę była błyskawiczna. Na oficjalnym koncie na Instagramie opublikowano sprostowanie. Podkreślono w nim, że koncepcja kampanii powstała znacznie wcześniej, jeszcze przed gwałtowną eskalacją konfliktu palestyńsko-izraelskiego, która miała miejsce 7 października 2023 roku.

„Kampania, która powstała w lipcu, a którą sfotografowano we wrześniu, prezentuje serię zdjęć niedokończonych manekinów w pracowni rzeźbiarskiej, a ich jedynym celem było ukazanie rzemieślniczych wyrobów w czysto artystycznym kontekście” – czytamy w oficjalnym komunikacie, który pojawił się na oficjalnym koncie Zary na Instagramie.

„Niestety – kontynuuje marka – niektórzy klienci poczuli się urażeni zdjęciami, które już usunięto, i zobaczyli w nich coś, co jest jak najdalsze od intencji, która za nimi stała. Zara wyraża żal z powodu zaistniałego nieporozumienia, a także głęboki szacunek wobec wszystkich”.

Zara usuwa kontrowersyjną reklamę

To nie pierwszy przypadek, kiedy Zara znalazła się w ogniu krytyki ze strony internautów. W ubiegłym roku miał miejsce inny incydent, w dodatku również w kontekście napiętych wówczas relacji Palestyny z Izraelem.

Wtedy jednak powodem kryzysu nie byli marketingowcy marki, ale właściciel jednego ze sklepów Zary w Izraelu, działający na zasadzie franczyzy. W październiku mężczyzna zorganizował kampanię promującą skrajnie prawicowego izraelskiego polityka, Itamara Ben-Gewira.

Zara stała się z tego powodu celem krytyki zarówno ze strony Palestyńczyków, jak i Izraelczyków. Tak jak teraz, pojawiły się wezwania do bojkotu hiszpańskiej marki, do internetu trafiły nawet filmiki, w których palono wyroby Zary.

W ostatnim czasie inna marka zaliczyła równie poważną wizerunkową wpadkę, która odbiła się na drastycznym spadku sprzedaży. Mowa o należącej do koncernu Kering luksusowej marce Balenciaga.

Przypomnijmy, że w 2022 roku, w ramach świątecznej kampanii, Balenciaga opublikowała zdjęcia dzieci w niedwuznacznych sytuacjach, sugerujących pedofilię. Od tamtej pory hiszpański dom mody zmienił styl swoich projektów na bardziej klasyczny, a przede wszystkim – „ugrzecznił” estetykę swoich kampanii marketingowych.

Hiszpańska marka Zara zaliczyła poważną wizerunkową wpadkę. W ramach najnowszej kampanii reklamowej opublikowała filmik, w którym można zobaczyć między innymi pozbawione kończyn manekiny owiniętych w białe płótno. To wzbudziło skojarzenia z ofiarami cywilnymi walk w Strefie Gazy i sposobem pochówku w świecie muzułmańskim. O sprawie informuje między innymi Reuters.

Kryzys wizerunkowy Zary. „Manekiny przypominają ofiary w Gazie”

Pozostało 87% artykułu
Społeczeństwo
Koniec ery przyjaźni w pracy? Dlaczego nie chcemy już bliskich relacji w biurze
Społeczeństwo
Kolejna branża odczuła „efekt Ozempicu”. Chce na tym zarobić miliony
Społeczeństwo
„Urlop dla nieszczęśliwych”. Pomysł milionera na toksyczną atmosferę w pracy
Społeczeństwo
„Hollyweird” to nowy fenomen: rośnie wiara w wielki spisek gwiazd szołbiznesu
Społeczeństwo
Czy warto być lojalnym pracownikiem? Szef to wykorzysta – ostrzegają badacze
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO