Cyfryzacja usług codziennych staje się rzeczywistością. Coraz częściej korzystamy z rozwiązań, które umożliwiają załatwienie sprawy przez internet, oszczędzając czas. Niewiele z tych zmian budzi jednak takie spory jak kwestia gotówki. Trudno dyskutować z tym, że płatności bezgotówkowe są wygodne. Możliwość zapłaty kartą, telefonem czy zegarkiem bez konieczności sięgania po gotówkę, staje się więc tak powszechna, że coraz częściej słychać argument, iż przyszłością jest społeczeństwo bezgotówkowe, takie które gotówki w ogóle nie będzie potrzebować. Ta idea budzi opór wielu osób uważających, że pełne upowszechnienie płatności bezgotówkowych może prowadzić do inwigilacji obywateli i ograniczenia ich wolności.
Wygląda jednak na to, że są to przede wszystkim wątpliwości osób starszych. Młodzi – milenialsi oraz generacja Z – mają dość sprecyzowane poglądy na ten temat. Wizja całkowitego odejścia od gotówki podczas zakupów w sklepach stacjonarnych nie budzi w nich oporu, a przeciwnie – wyraźna większość z nich właśnie tego oczekuje.
Generacja Z: przyszłość b bezgotówkowa
Klarna, firma świadcząca usługi finansowe dla sklepów internetowych z zakresu płatności odroczonych, przeprowadziła badanie w ramach którego zweryfikowała, jakie nawyki zakupowe za 18 lat będą mieli mieli 30-latkowie, czyli milenialsi, oraz przedstawiciele generacji Z – dziś młodzi dorośli, którzy przyszli na świat między 1996 a 2012 rokiem. Badanie przeprowadzono na grupie 5000 respondentów łącznie w pięciu krajach – Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Niemczech i Francji.
Autorzy badania sprawdzili także, jaki wpływ na doświadczenia zakupowe w przyszłości będą miały nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja czy rozszerzona rzeczywistość oraz w jaki sposób sklepy będą dostosowywały swoją ofertę, by pozyskać klientów.
Czytaj więcej
Generacja Z i milenialsi to pokolenia świadome ekologicznie. Jednak co innego deklaracje, a co innego – decyzje podczas zakupów. Wzrost cen sprawia, że młodzi klientki i klienci muszą zadowolić się ubraniami tanich marek, używanymi – lub podróbkami.