Pokolenie bezgotówkowe. Generacja Z woli przyszłość bez banknotów w portfelu

Co jest ważniejsze – wolność, którą daje gotówka czy swoboda, którą gwarantują płatności bezgotówkowe? 2/3 milenialsów i osób z generacji Z uważa, że to drugie. Ich zdaniem dni płatności gotówkowych są policzone – wynika z badania firmy Klarna.

Publikacja: 23.05.2023 14:46

64 procent osób badanych przez autorów raportu firmy Klarna uważa, że za 18 lat zakupy w większości

64 procent osób badanych przez autorów raportu firmy Klarna uważa, że za 18 lat zakupy w większości sklepów stacjonarnych będą całkowicie bezgotówkowe.

Foto: Hannah Busing

Cyfryzacja usług codziennych staje się rzeczywistością. Coraz częściej korzystamy z rozwiązań, które umożliwiają załatwienie sprawy przez internet, oszczędzając czas. Niewiele z tych zmian budzi jednak takie spory jak kwestia gotówki. Trudno dyskutować z tym, że płatności bezgotówkowe są wygodne. Możliwość zapłaty kartą, telefonem czy zegarkiem bez konieczności sięgania po gotówkę, staje się więc tak powszechna, że coraz częściej słychać argument, iż przyszłością jest społeczeństwo bezgotówkowe, takie które gotówki w ogóle nie będzie potrzebować. Ta idea budzi opór wielu osób uważających, że pełne upowszechnienie płatności bezgotówkowych może prowadzić do inwigilacji obywateli i ograniczenia ich wolności. 

Wygląda jednak na to, że są to przede wszystkim wątpliwości osób starszych. Młodzi – milenialsi oraz generacja Z – mają dość sprecyzowane poglądy na ten temat. Wizja całkowitego odejścia od gotówki podczas zakupów w sklepach stacjonarnych nie budzi w nich oporu, a przeciwnie – wyraźna większość z nich właśnie tego oczekuje.

Generacja Z: przyszłość b bezgotówkowa

Klarna, firma świadcząca usługi finansowe dla sklepów internetowych z zakresu płatności odroczonych, przeprowadziła badanie w ramach którego zweryfikowała, jakie nawyki zakupowe za 18 lat będą mieli mieli 30-latkowie, czyli milenialsi, oraz przedstawiciele generacji Z – dziś młodzi dorośli, którzy przyszli na świat między 1996 a 2012 rokiem. Badanie przeprowadzono na grupie 5000 respondentów łącznie w pięciu krajach – Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Niemczech i Francji.

Autorzy badania sprawdzili także, jaki wpływ na doświadczenia zakupowe w przyszłości będą miały nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja czy rozszerzona rzeczywistość oraz w jaki sposób sklepy będą dostosowywały swoją ofertę, by pozyskać klientów. 

Czytaj więcej

Generacja Z przegrywa z drożyzną. Młodych nie stać na styl życia, o którym marzą

Z raportu Klarny wynika, że generacja Z i Millenialsi (64 proc.) – pokolenie ludzi urodzonych w latach 80. i 90. XX wieku – zgadzają się z przewidywaniami zakładającymi, że za 18 lat większość sklepów stacjonarnych będzie całkowicie bezgotówkowa. 31 proc. respondentów z tej grupy jest wręcz zdania, że nie będzie trzeba czekać na to dłużej niż pięć lat.

– To badanie potwierdza, że kupujący w świecie zachodnim pragną doświadczeń zakupowych opartych między innymi na sztucznej inteligencji. Następna generacja konsumentów będzie oczekiwać wysoce spersonalizowanego doświadczenia zakupowego, w którym produkty znajdą ich, a nie odwrotnie – podkreśla cytowany w raporcie David Sandström, dyrektor ds. marketingu w firmie Klarna.

Czytaj więcej

Mieszkają u rodziców, nie martwią się kredytami, kochają zakupy. Oto zillenialsi

Świat bez gotówki. Wygoda i troska o Ziemię

Kate Hardcastle, niezależna ekspertka zajmująca się transakcjami internetowymi, zaznacza zaś, że trendy w handlu detalicznym i zakupach znacznie ewoluowały w ciągu ostatniej dekady i jasne jest, że czeka nas jeszcze więcej zmian. - Technologie takie jak rozszerzona rzeczywistość mają potencjał, by przekształcić podupadłe sklepy stacjonarne. Najnowsze badania pokazują, że konsumenci chcą większej wygody i bardziej spersonalizowanych zakupów, a u podstaw musi leżeć bezproblemowa technologia - oceniła.

Ankietowani zwracali uwagę na to, że poza wygodą oraz chęcią podążania za postępem technologicznym, myślą także o przyszłości Ziemi i rozwoju gospodarki o obiegu zamkniętym – systemu, w którym minimalizuje się zużycie surowców, wielkość odpadów, emisję i utratę energii poprzez tworzenie zamkniętej pętli procesów, w których odpady z jednych procesów są wykorzystywane jako surowce dla innych. Aż 57 proc. osób z generacji Z i Millenialsów chce, by miała ona większy udział w całym przemyśle zakupowym, a 1 na 3 badanych uważa, że będzie częściej sprzedawać (26 proc.) oraz kupować (37 proc.) używane przedmioty.

Mimo światowego trendu w kierunku waluty elektronicznej oraz tego, że młode pokolenie otwarte jest na zmiany, na razie nie zapowiada się, aby gotówka miała całkowicie zniknąć. Są nawet kraje, w których dzieje się wręcz odwrotnie. Przykładem są Włochy, które – wbrew globalnym tendencjom – mają używać nie mniej, a więcej gotówki. Tego chciał włoski rząd, pod kierownictwem Giorgii Meloni. W minionym roku, przy okazji prac nad budżetem, pojawiła się zapowiedź zmiany przepisów, mających na celu ułatwienie płatności gotówką.

Cyfryzacja usług codziennych staje się rzeczywistością. Coraz częściej korzystamy z rozwiązań, które umożliwiają załatwienie sprawy przez internet, oszczędzając czas. Niewiele z tych zmian budzi jednak takie spory jak kwestia gotówki. Trudno dyskutować z tym, że płatności bezgotówkowe są wygodne. Możliwość zapłaty kartą, telefonem czy zegarkiem bez konieczności sięgania po gotówkę, staje się więc tak powszechna, że coraz częściej słychać argument, iż przyszłością jest społeczeństwo bezgotówkowe, takie które gotówki w ogóle nie będzie potrzebować. Ta idea budzi opór wielu osób uważających, że pełne upowszechnienie płatności bezgotówkowych może prowadzić do inwigilacji obywateli i ograniczenia ich wolności. 

Pozostało 84% artykułu
Społeczeństwo
Eksperci o nowym zjawisku w świecie dóbr luksusowych. Fotografie zamiast torebek
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Społeczeństwo
Milionerzy jak pokolenie Z. Eksperci o zjawisku, które zmienia definicję luksusu
Społeczeństwo
Zamożni klienci marek luksusowych „głosują nogami”. Nowy kłopot gigantów branży
Społeczeństwo
Tinder podsumowuje rok. Nanorelacje, Loud Looking: nadchodzą nowe typy związków
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Społeczeństwo
Biznesowe imperium Gwyneth Paltrow zmienia formułę. Pozew i zwolnienia