Karol III wybiera dostawców na dwór królewski. Które marki przejdą selekcję?

Royal Warrant, dokument potwierdzający, że firma dostarcza produkty bądź świadczy usługi brytyjskiej rodzinie królewskiej, to bardzo prestiżowe – i dochodowe – wyróżnienie. Niebawem Karol III zdecyduje, kto otrzyma od niego ten tytuł.

Publikacja: 09.05.2023 15:42

Każdy brytyjski monarcha ma prawo wyboru dostawców na dwór królewski. Elżbieta II wybrała między inn

Każdy brytyjski monarcha ma prawo wyboru dostawców na dwór królewski. Elżbieta II wybrała między innymi takie firmy jak Burberry, Barbour, Pringle of Scotland, Hunter czy Fortnum and Mason.

Foto: Arthur Edwards / POOL / AFP

6 maja w Londynie odbyło się epokowe wydarzenie w historii Wielkiej Brytanii – koronacja Karola III. Część zmian, które nowy monarcha chciał wprowadzić, musiała zaczekać – uroczystość wymagała bowiem wielu przygotowań i nie lada zaangażowania.

Niebawem jednak Karol III zabierze się za dokonywanie zmian, które mają wpływ na brytyjską rodzinę królewską. Wybierze między innymi producentów, które według niego zasługują na przyznanie im Royal Warrant – prestiżowego dokumentu zaświadczającego, że dana firma dostarcza dobra bądź świadczy usługi brytyjskiej rodzinie królewskiej.

Dostawcy na dwór królewski. Czym jest Royal Warrant?

Royal Warrant, czyli Królewska Gwarancja, to dokument przyznawany jako wyraz uznania osobom bądź też firmom, które regularnie dostarczają towary lub usługi brytyjskiej rodzinie królewskiej. Wyróżnieni dokumentem nie dostarczają swoich towarów czy też usług za darmo – wszystkie transakcje przeprowadzane są na zasadach komercyjnych.

Czytaj więcej

Król ciastek i nieruchomości: Karol III bogatszy niż Elżbieta II. Jak zarabia?

O przyznaniu Royal Warrant decyduje monarcha – dla wielu marek jest to więc wielkie wyróżnienie. Z czym wiąże się otrzymanie Królewskiej Gwarancji? Daje między innymi prawo eksponowania królewskiego herbu na produktach oraz w ramach działań marketingowych. Ci, którzy dostąpią tego zaszczytu, mogą więc wykorzystywać na swoich etykietach, metkach i innych oznaczeniach symbole lwa Anglii czy szkockiego jednorożca.

Herbowi musi towarzyszyć legenda zawierająca wyczerpującą informację o tym, który członek brytyjskiej rodziny królewskiej przyznał Royal Warrant, a także nazwę firmy, charakter dostarczanych towarów lub usług oraz adres siedziby firmy.

Royal Warrant może zostać nadany przedsiębiorstwom dowolnej wielkości, jak i osobom prywatnym prowadzącym działalność gospodarczą. Co więcej, dokument mogą otrzymać nie tylko firmy i osoby pochodzące z Wielkiej Brytanii, ale i zza granicy. Na początku 2018 roku posiadało go aż 816 podmiotów o bardzo szerokim spektrum działalności – były to marki odzieżowe, ale i pralnie, sprzedawcy żywności, producenci maszyn rolniczych czy oprogramowania komputerowego.

Czytaj więcej

Książę Karol: rolnik i ekolog. Jakie poglądy ma następca brytyjskiego tronu?

Kto otrzyma Royal Warrant od Karola III?

Karol III mógł już wcześniej wybrać firmy, które otrzymają Royal Warrant. Bo choć o tym, kto może dostać dokument decyduje panujący monarcha, to są jednak także inni jego nadawcy. Za panowania Elżbiety II poza samą królową, przywilej ten posiadali także jej mąż, Filip, książę Edynburga, Elżbieta, królowa matka oraz jej syn Karol, obecny monarcha, który był wówczas księciem Walii.

Zmarła we wrześniu 2022 roku królowa Elżbieta II miała swoje ulubione marki, którym co pięć lat – bo na taki okres wydawany jest Warratn – przyznawała prestiżowe wyróżnienie. Były to między innymi firmy takie jak Burberry, Barbour, Pringle of Scotland, Hunter, Launer, oficjalny jubiler koronny Garrard, producent żywności Fortnum and Mason czy pasmanteria John Lewis. Obecnie istnieje około 800 firm mogących się pochwalić Royal Warrant – większość z nich działa w branży mody, produkcji żywności lub w usługach.

Zgodnie z tradycją, kiedy następuje zmiana monarchy, przeglądu przyznanych Warrantów wraz z królem dokonują departamenty należące do Royal Households of the United, wspierające członków brytyjskiej rodziny królewskiej. Zgodnie z zasadami Royal Warrant Holders Association (RWHA), która zajmuje się przyznawaniem Royal Warrant, po śmierci panującego monarchy dokumenty tracą swoją ważność. Oznacza to, że wszystkie marki, które korzystały z herbu na swoich opakowaniach, muszą je usunąć i ponownie złożyć wniosek – tym razem do Karola III – o taką możliwość. Firmy mają dwa lata na wycofanie produktów z królewskim herbem.

Wyróżnienie Royal Warrant postrzega się jako potwierdzenie ze strony brytyjskiej monarchii, że dana marka jest prestiżowa oraz słynie z doskonałej jakości produktów. Nieraz przyznanie dokumentu pomagało już firmom między innymi w zwiększeniu sprzedaży – eksperci szacują, że w wyniku odznaczenia może wzrosnąć ona nawet o 15 procent. Royal Warrant to jednak także symbol wieloletniej tradycji i historii – a to element szczególnie cenny dla marek luksusowych.

Na razie nie wiadomo kiedy dokładnie Karol III zajmie się nowymi Royal Warrant oraz co będzie brał pod uwagę. Można przypuszczać jednak, że przyjrzy się, jakie podejście do kwestii środowiskowych mają marki posiadające bądź ubiegające się o wyróżnienie. Nowy brytyjski król od lat intensywnie bowiem pracował na opinię monarchy, któremu bliskie są kwestie związane z ochroną środowiska i zrównoważonym rozwojem biznesu. Dowodem na to jest między innymi to, że przed koronacją zrezygnował on z szycia nowych elementów koronacyjnego ubioru, by po raz kolejny pokazać, że stara się żyć w duchu less waste. 

6 maja w Londynie odbyło się epokowe wydarzenie w historii Wielkiej Brytanii – koronacja Karola III. Część zmian, które nowy monarcha chciał wprowadzić, musiała zaczekać – uroczystość wymagała bowiem wielu przygotowań i nie lada zaangażowania.

Niebawem jednak Karol III zabierze się za dokonywanie zmian, które mają wpływ na brytyjską rodzinę królewską. Wybierze między innymi producentów, które według niego zasługują na przyznanie im Royal Warrant – prestiżowego dokumentu zaświadczającego, że dana firma dostarcza dobra bądź świadczy usługi brytyjskiej rodzinie królewskiej.

Pozostało 90% artykułu
Społeczeństwo
Hopecore: nowy trend ma pomóc generacji Z walczyć z lękiem przed światem
Społeczeństwo
Niemcy: Kościół na sprzedaż, bo zabrakło wiernych. „Brutalne, ale konieczne”
Społeczeństwo
Pokolenie nieszczęśliwych. Coś dziwnego dzieje się z generacją Z
Społeczeństwo
Najszczęśliwsze kraje na świecie: duży skok poziomu zadowolenia Polaków
Społeczeństwo
„Hiperwyczerpanie”: epidemia wiecznie zmęczonych. Ludzkość ogarnia nowe zjawisko