Czytaj więcej

Elżbieta II nie żyje. Wielka Brytania i świat żegnają królową

W miarę osiągania przez królową Elżbietę II coraz bardziej sędziwego wieku, coraz więcej mówiło się o tym, jak będzie wyglądało panowanie jej syna i następcy – Karola. Nowy brytyjski król od lat intensywnie pracował na opinię monarchy, któremu bliskie są kwestie związane z ochroną środowiska i zrównoważonym rozwojem biznesu.

Król Karol: odmieni oblicze Ziemi?

Książę Walii od wczesnej młodości wykazywał żywe zainteresowanie ekologią. Jako baczny obserwator gigantycznych zmian cywilizacyjnych, które dokonywały się na przestrzeni całego jego życia, od lat otwarcie mówi o wyzwaniach, jakie stoją przed obecnymi i następnymi pokoleniami.

Brytyjski następca tronu również własnym przykładem od lat inspiruje do tego, aby prowadzić bardziej ekologiczny styl życia. Jego Astona Martina zasila biopaliwo, zaś dom księcia, Clarence House w Londynie – odnawialne źródła energii. Sam Karol od lat chodzi w tych samych ubraniach i butach, które co pewien czas oddaje do naprawy.

W 2020 roku do sprzedaży trafiła też kolekcja luksusowej ekologicznej odzieży męskiej z takich materiałów jak organiczna bawełna, kaszmir czy wełna. Kolekcja powstała w ramach współpracy książęcej fundacji The Prince’s Foundation z włoską platformą sprzedażową Yoox Net-a-Porter.

Rok później książę Walii ufundował też powstanie aplikacji o nazwie Fashion Taskforce. Narzędzie umożliwia użytkownikowi sprawdzenie pochodzenia surowców, z których wyprodukowano daną rzecz, a także prześledzenie procesu produkcji i łańcucha dostaw.

Czytaj więcej

„Trujemy siebie”. Książę Karol bije na alarm: szukajmy alternatyw dla plastiku

Jednym z najświeższych projektów księcia Karola jest z kolei Terra Carta, którego nazwę zainspirował słynny XIII-wieczny dokument Magna Carta. To swego rodzaju przewodnik dla przedsiębiorstw, w którym zapisano szereg dobrych praktyk z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju.

Organizacja Terra Carta Design Lab przyznaje granty dla młodych twórców innowacyjnych, proekologicznych rozwiązań. W tym roku znalazły się wśród nich takie pomysły jak urządzenie dla krów, zmieniające produkowany przez nie metan na mniej szkodliwy dwutlenek węgla, czy nieinwazyjne narzędzia rozpylające nasiona roślin na zdegradowane ekologicznie tereny.

Do Terra Carta przystąpiło już prawie 500 organizacji z całego świata, między innymi takie koncerny jak Inditex, Astra Zeneca, Pepsico, Unilever, Shell i BP, a także marki Burberry, Brunello Cucinelli, Stella McCartney, Chloé i L'Oréal. Co ciekawe, część z tych firm od lat jest na cenzurowanym organizacji proekologicznych.

Wizja świata według księcia Karola

Książę Karol wykorzystuje własne posiadłości do tworzenia tam proekologicznych projektów. Dwa z nich to miasta Pondbury pod Dorchesterem w południowej Anglii oraz Nansleden pod Newquay w Kornwalii.

Aktualnie powstaje trzecie eko-miasteczko – w sąsiedztwie niewielkiej miejscowości Faversham w hrabstwie Kent. Projekt nie cieszy się aprobatą części mieszkańców średniowiecznego Faversham. Ich zdaniem inwestycja naruszy historyczny charakter miejscowości i będzie z niego więcej problemów niż pożytku.

Jeszcze inną inicjatywą, którą książę ogłosił w 2022 roku, jest plan budowy nowej szkoły rolniczej dla młodzieży i dorosłych w Dumfries House w hrabstwie Ayrshire w południowo-zachodniej Szkocji. Jej zadaniem będzie wykształcenie nowej kadry pracowników branży rolniczej, zorientowanych na zrównoważone rolnictwo.

Czy po wstąpieniu na tron Karola Wielką Brytanię czeka wielka zielona rewolucja? Trudno powiedzieć, skoro nie wszystkie jego projekty spotykają się z entuzjazmem jego przyszłych poddanych. Można jednak przypuszczać, że – już jako król – Karol będzie miał oko na to, czy inwestycje na dużą skalę nie będą stały w rażącej opozycji do założeń, które promuje i którymi sam się kieruje.