Są młodzi, ale liczą się z nimi szefowie największych firm. Oto generacja Zalfa

Generacja Zalfa – coraz częściej właśnie tak określa się osoby urodzone po 1996 roku. Przedstawiciele tej generacji dysponują potężną siłą nabywczą i umiejętnościami niezbędnymi w najważniejszych koncernach.

Publikacja: 02.03.2023 16:15

Przedstawciele generacji Zalfa nie znają czasów przed pojawieniem się internetu. Ich kompetencje cyf

Przedstawciele generacji Zalfa nie znają czasów przed pojawieniem się internetu. Ich kompetencje cyfrowe niebawem będą niezbędne w firmach.

Foto: Wesley Tingey

Nikt już nie lekceważy młodzieży i dwudziestolatków. Z pewnością poważnie traktują ich największe koncerny z branży mody, spożywczej czy nowych technologii. Generacje Z oraz Alfa, dwa najmłodsze obecnie pokolenia, zyskują na znaczeniu nie tylko jako konsumenci, ale też jako pracownicy. Ta wpływowa grupa zyskała wspólną nazwę: Zalfa.

Czym jest pokolenie Zalfa?

Dużo mówi się o generacji Z, nieco mniej – o współczesnych nastolatkach, czyli generacji Alfa. Oni, z uwagi na wiek, muszą prosić rodziców o pieniądze lub o zakup wymarzonego produktu. Niedawno na łamach „Sukcesu” pisaliśmy też o zilenialsach – bardzo specyficznej mikrogeneracji, która przyszła na świat mniej więcej między 1990 a 2000 rokiem, czyli między millenialsami i a „Zetkami”.

Czymś innym jest pokolenie Zalfa. Nietrudno się domyślić, że określenie to stanowi zbitek nazw dwóch najmłodszych pokoleń: „Z” i „Alfa”. Okazuje się, że to właśnie przedstawiciele tej zbiorczej generacji znajdują się teraz na radarze branż, których produkty mogą spodobać się tym młodym ludziom.

Czytaj więcej

Liczby nie kłamią: generacja Z kocha iPhone'y. Nie chodzi jednak o snobizm

Pokolenie Z to dwudziestokilkulatkowie, a więc młodzi dorośli, którzy przyszli na świat między 1996 a 2012 rokiem. Część z nich już pracuje, ale spora część wciąż mieszka z rodzicami. Dzięki temu mogą zaoszczędzić pieniądze i wydawać je na przyjemności – czasem całkiem kosztowne.

Alfa to najmłodsze obecnie pokolenie, dzieci milenialsów. Socjolodzy określają okres ich narodzin na lata 2013-2025. Wszyscy przedstawiciele tego pokolenia urodzili się więc już w XXI wieku i nadal znajdujemy się w momencie tworzenia się tej generacji.

Pokolenie Alfa, czyli dzieci, które za chwilę staną się nastolatkami, nadal zależą finansowo od swoich rodziców. Oprócz okresu przyjścia na świat to podstawowa cecha, która odróżnia je od „Zetek”.

Są to też osoby, które postrzegają rzeczywistość w bardzo specyficzny sposób. Świat realny czasem zlewa im się z wirtualnym, a wszystkie swoje potrzeby i pragnienia „Alfy” chcą zaspokajać natychmiast, za jednym kliknięciem.

Generacja Zalfa: pokolenie ludzi przed trzydziestką

Pokolenie Zalfa dysponuje zaskakująco dużymi sumami, które chętnie wyda na ubrania i gadżety – również te z najwyższej półki. Analitycy z firmy Bain & Company przewidują, że – obok milenialsów – do 2030 roku pokolenie „Zalfa” będzie stanowić 80 procent klientów branży luksusowej, a ich udział będzie cały czas wzrastał.

O potężnej sile nabywczej pokolenia Zalfa nie decyduje do końca sposób, w jaki jej przedstawiciele zdobywają pieniądze. Chodzi przede wszystkim o to, jaki jest związek „Zetek” i „Alf” z internetem – a w przypadku obydwu tych grup jest on bardzo silny.

Młodzi ludzie doskonale orientują się w nowych technologiach i bardzo płynnie poruszają się po mediach społecznościowych. Co istotne, potrafią jasno zakomunikować swoje potrzeby i opinie.

Pokolenia Z i Alfa należą do grona osób, które spędzają w sieci najwięcej czasu. To właśnie ta cecha sprawia, że firmy z różnych branż inwestują przede wszystkim w kampanie w social mediach.

Pokolenie Zalfa to również internetowi eksperci. Można powiedzieć, że niemalże urodzili się z kompetencjami, które starsze pokolenia musiały nabywać latami. Te umiejętności sprawiają, że firmy najchętniej zatrudniają – i będą zatrudniać – bardzo młode osoby na stanowiskach, które wcześniej można było zdobyć dopiero po paru latach praktyki lub po przejściu różnych kursów na temat tego, jak sprawnie poruszać się po internecie czy w social mediach.

Nikt już nie lekceważy młodzieży i dwudziestolatków. Z pewnością poważnie traktują ich największe koncerny z branży mody, spożywczej czy nowych technologii. Generacje Z oraz Alfa, dwa najmłodsze obecnie pokolenia, zyskują na znaczeniu nie tylko jako konsumenci, ale też jako pracownicy. Ta wpływowa grupa zyskała wspólną nazwę: Zalfa.

Czym jest pokolenie Zalfa?

Pozostało 90% artykułu
Społeczeństwo
Koniec ery przyjaźni w pracy? Dlaczego nie chcemy już bliskich relacji w biurze
Społeczeństwo
Kolejna branża odczuła „efekt Ozempicu”. Chce na tym zarobić miliony
Społeczeństwo
„Urlop dla nieszczęśliwych”. Pomysł milionera na toksyczną atmosferę w pracy
Społeczeństwo
„Hollyweird” to nowy fenomen: rośnie wiara w wielki spisek gwiazd szołbiznesu
Społeczeństwo
Czy warto być lojalnym pracownikiem? Szef to wykorzysta – ostrzegają badacze