„Chronimy nasze prawa”. We Włoszech powstał związek zawodowy influencerów

Influencer to już we Włoszech pełnoprawny zawód. Po prawie czterech latach starań powstał pierwszy związek zawodowy, czuwający nad interesami i prawami twórców.

Publikacja: 24.10.2022 13:01

Do związku zawodowego Assoinfluencer mogą przystąpić między innymi instagramerzy, youtuberzy, stream

Do związku zawodowego Assoinfluencer mogą przystąpić między innymi instagramerzy, youtuberzy, streamerzy czy autorzy podcastów.

Foto: Malte Helmhold

Assoinfluencer – tak brzmi nazwa nowego związku zawodowego włoskich influencerów. Celem organizacji jest regulowanie stosunków na linii zleceniodawca-zleceniobiorca – tak, aby współpraca marek z influencerami odbywała się zgodnie z prawem.

Assoinfluencer – związek zawodowy włoskich influencerów

Z twórcami działającymi na YouTube, Instagramie czy TikToku marki od lat wchodzą we współprace polegające promocji produktów i usług w atrakcyjnej, lekkiej formie. Równolegle z pojawieniem się w sieci influencerów w branży reklamowej powstała osobna, bardzo specyficzna dziedzina – influencer marketing.

Choć nie tak dawno niektórzy obserwatorzy internetowych trendów wróżyli influencer marketingowi rychły koniec, to we Włoszech (i nie tylko tam) nadal ma się on bardzo dobrze. W samych Włoszech działa aż 350 tysięcy aktywnych influencerów, którzy regularnie wchodzą we współpracę z różnego rodzaju markami.

Wartość włoskiego rynku influencerów szacuje się na około 280 milionów euro i rośnie ona o kilkanaście procent rocznie. Z danych włoskiego Krajowego Obserwatorium Influencer Marketingu wynika, z twórcami współpracuje już ponad połowa włoskich firm. Nie ma więc wątpliwości, że dla tych ostatnich to żyła złota, w którą nie wahają się inwestować.

Czytaj więcej

Gwiazdy k-popu idą w kamasze. Powołanie do wojska dla członków supergrupy BTS

Ten dochodowy rynek ma jednak swoją drugą stronę. Chodzi o prawne nieścisłości, które mogą doprowadzać do różnego rodzaju nadużyć, zwłaszcza ze strony firm i nierzadko ze szkodą dla samych influencerów. Aby do nich nie dochodziło, z pomocą prawników włoscy influencerzy nareszcie stworzyli swój własny związek zawodowy. Dołączyli tym samym do swoich kolegów i koleżanek po fachu w Wielkiej Brytanii i USA, gdzie odpowiednio od 2020 i 2021 roku funkcjonują podobne organizacje.

Yutuberzy, tiktokerzy i streamerzy tworzą związek zawodowy

Pomysłodawcami i inicjatorami nowego związku zawodowego jest dwoje włoskich prawników: Jacopo Ierussi i Valentina Salonia. Po latach starań organizacja Assoinfluencer trafiła właśnie na oficjalną listę związków zawodowych włoskiego Ministerstwa Rozwoju Gospodarczego.

Do Assoinfluencer mogą przystąpić między innymi instagramerzy, youtuberzy, streamerzy czy autorzy podcastów. Organizacja uruchomiła właśnie zapisy do związku.

„To wszystko są profesjonaliści, którzy dzięki swoim umiejętnościom, narzędziom i zasięgom są w stanie wygenerować konkretną wartość. I jako profesjonaliści na rynku, który wciąż jest nieuregulowany, potrzebują ochrony swoich praw i interesów. Assoinfluencer powstał w odpowiedzi na te potrzeby” – powiedział w wypowiedzi dla włoskich mediów Jacopo Ierussi, przewodniczący związku zawodowego Assoinfluencer.

W swoim statucie organizacja ma z jednej strony wspieranie interesów influencerów, z drugiej zaś – regulowanie warunków ich współpracy z markami. Pomysł i pierwsze kroki w kierunku stworzenia zinstytucjonalizowanego związku influcencerów pojawiły się jeszcze w 2018 roku. Z kolei w 2021 roku o stworzeniu pełnoprawnego związku zawodowego zaczęto rozmawiać we włoskim parlamencie.

Globalna wartość influencer marketingu wynosi już ponad 14 miliardów dolarów. To trzy razy więcej, niż przed zaledwie pięcioma laty. Internetowy twórcy stali się więc bardzo liczną – i liczącą się – siłą roboczą.

Wszystko to pokazuje, jak ciekawie zmienia się marketing, a także rynek pracy. Dotychczas dość chaotyczna sfera influencer marketingu nareszcie stopniowo krzepnie i nabiera kształtu. Pełnoetatowych influencerów przybywa, być może więc Włosi zainspirują do tworzenia podobnych związków również swoich kolegów z innych krajów.

Assoinfluencer – tak brzmi nazwa nowego związku zawodowego włoskich influencerów. Celem organizacji jest regulowanie stosunków na linii zleceniodawca-zleceniobiorca – tak, aby współpraca marek z influencerami odbywała się zgodnie z prawem.

Assoinfluencer – związek zawodowy włoskich influencerów

Pozostało 93% artykułu
Społeczeństwo
Ideały piękna w czasach sztucznej inteligencji. Nowa kampania marki Dove
Społeczeństwo
Generacja Z ma nową rozrywkę. Eksperci o popularności „klubów czytelniczych”
Społeczeństwo
„Najbardziej lubiany człowiek w internecie” ma kłopoty. Pozew na 54 strony
Społeczeństwo
„Fałszywa produktywność” zmorą firm. Dlaczego wolimy udawać, że pracujemy?
Społeczeństwo
Aplikacje randkowe „psują” społeczeństwo. To efekt zmiany naszych upodobań