Krążąca między Marsem a Jowiszem asteroida 16 Psyche została odkryta już w 1852 roku, jednak dopiero niedawno dzięki teleskopowi Hubble’a naukowcy mogli przyjrzeć jej się bliżej. Efekty ich obserwacji, opublikowane w tym tygodniu w The Planetary Science Journal pokazują, że asteroida posiada astronomiczną wartość (dosłownie i w przenośni) – o 70 tysięcy razy większą od wartości całej ziemskiej gospodarki.

16 Psyche: co kryje asteroida krążąca między Marsem a Jowiszem?

Dziesięć tysięcy kwadrylionów dolarów – tyle dokładnie mogłaby kosztować 16 Psyche, gdyby handel asteroidami nie był tak skomplikowany. Asteroida o średnicy 225 km, w przeciwieństwie do podobnych ciał niebieskich, zazwyczaj składających się ze skał i lodu, zbudowana jest w całości z żelaza i niklu, powszechnie wykorzystywanego w motoryzacji, medycynie czy w produkcji urządzeń elektronicznych.

Czytaj też: Jakie zegarki zabrali na orbitę astronauci wspólnej misji NASA i SpaceX?

Zdaniem dr Tracy Becker, autorki nowego badania, 16 Psyche może być pozostałością po jądrze planety, która nigdy nie zdołała się w pełni ukształtować za sprawą uderzających w nią obiektów w Układzie Słonecznym. NASA chce bliżej przyjrzeć się cennej asteroidzie w kolejnych latach. W 2022 roku amerykańska agencja kosmiczna zainicjuje misję sondy, która w 2026 roku dotrze na orbitę 16 Psyche i spędzi tam blisko dwa lata badając to niezwykle cenne ciało niebieskie.

Źródło: Robb Report