Reklama

Transakcja dekady w branży mody. Słynna marka luksusowa idzie pod młotek?

Francuski koncern LVMH, gigant na rynku dóbr luksusowych, prowadzi rozmowy na temat sprzedaży marki Marc Jacobs. którą kontroluje od prawie 30 lat – informują „Wall Street Journal” i „Financial Times”.

Publikacja: 28.07.2025 13:20

Marc Jacobs 21-letni wówczas projektant mody, założył swoją markę w 1984 roku. W 1997 roku przejął j

Marc Jacobs 21-letni wówczas projektant mody, założył swoją markę w 1984 roku. W 1997 roku przejął ją koncern LVMH.

Foto: Angus Mordant/Bloomberg

LVMH to największe na świecie przedsiębiorstwo działające w branży luksusowej. Firmę kontroluje francuski miliarder Bernard Arnault – jeden z najbogatszych ludzi na świecie. Francuski przedsiębiorca w ostatnich dwóch dekadach chętnie przejmował obiecujące marki luksusowe – tak w portfolio firmy znalazły się między innymi marki Givenchy (w 1988 roku), Kenzo (1993), Sephora (1997), słynne marki winiarskie Krug i Château d'Yquem (1999), Fendi (2001), Hublot (2008) czy Tiffany & Co. (2021). 

LVMH sprzeda markę Marc Jacobs?

Okres serii przejęć przez LVMH czy konkurencyjny koncern Kering jest chyba zamkniętym rozdziałem. Być może nadszedł okres przeglądu portfolio i sprzedaży marek, które odstają od reszty. Koncern LVMH ma prowadzić rozmowy na temat sprzedaży nowojorskiego domu mody Marc Jacobs, o czym poinformował „The Wall Street Journal”, a także „Financial Times”. Dzienniki powołują się na „osoby bliskie sprawie”.

Czytaj więcej

Koniec blandyfikacji w świecie mody. Znane marki stawiają na styl „old money”

WSJ wskazał kilka firm zainteresowanych przejęciem Marca Jacobs, wymienił też konkretną sumę. Partnerami rozmów mają być takie firmy jak Authentic Brands, Bluestar Alliance i WHP Global, zaś kwota sprzedaży marki Marc Jacobs ma wynosić około miliarda dolarów.

Informacje o ewentualnych planach sprzedaży nowojorskiego domu mody pojawiły się już w maju ubiegłego roku. Jako pierwszy podał je Bloomberg, potwierdziła je też ceniona paryska dziennikarka Astrid Wendlandt, autorka bloga Miss Tweed poświęconego branży mody.

Reklama
Reklama

LVMH oficjalnie zdementował wtedy te doniesienia. Teraz – jak informują czołowe media – francuski koncern odmówił komentarza w tej sprawie, podobnie jak firmy, z którymi ma negocjować LVMH.

LVMH: Potentat na rynku dóbr luksusowych

Marc Jacobs, 21-letni wówczas projektant mody, założył swoją markę w 1984 roku. Połączenie luksusowego krawiectwa z robiącym wówczas furorę ulicznym stylem oraz stosunkowo przystępne ceny przysporzyły marce sporego grona klientek. Koncern LVMH, zachęcony rosnącą popularnością nowojorskiego domu mody, kupił go w 1997 roku.

Francuski gigant (a także jego konkurenci w branży wyrobów luksusowych) nie ma w ostatnim czasie wielu powodów do zadowolenia. Niepewna sytuacja gospodarcza i regularne podwyżki cen produktów z górnej półki zniechęcają aspirujących klientów do wydawania pieniędzy na luksus. Spadek popytu dotyczy zwłaszcza borykających się z kryzysem ekonomicznym Chin, a także Stanów Zjednoczonych, czyli dwóch kluczowych rynków.

Ceny akcji koncernu LVMH spadły w ciągu ostatniego roku o 19 proc. W ubiegłym tygodniu z kolei koncern poinformował, że w pierwszej połowie 2025 roku jego zysk operacyjny spadł o 15 proc. Szczególnie źle radziły sobie kluczowe dla całego przedsiębiorstwa działy odzieżowy i wyrobów skórzanych.

Niewykluczone, że ta sytuacja wymusza na LVMH przegląd portfolio. W ostatnim czasie francuski koncern wycofał się między innymi z marek Off-White i Stella McCartney.

Wiele wskazuje na to, że LVMH będzie kontynuować tę strategię, skupiając się na najzamożniejszym gronie klientów. Tylko ich bowiem stać na kupno najdroższych produktów i usług ze swojej oferty – i zapewnić francuskiemu konglomeratowi zyski na zadowalającym poziomie.

LVMH to największe na świecie przedsiębiorstwo działające w branży luksusowej. Firmę kontroluje francuski miliarder Bernard Arnault – jeden z najbogatszych ludzi na świecie. Francuski przedsiębiorca w ostatnich dwóch dekadach chętnie przejmował obiecujące marki luksusowe – tak w portfolio firmy znalazły się między innymi marki Givenchy (w 1988 roku), Kenzo (1993), Sephora (1997), słynne marki winiarskie Krug i Château d'Yquem (1999), Fendi (2001), Hublot (2008) czy Tiffany & Co. (2021). 

LVMH sprzeda markę Marc Jacobs?

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Reklama
Moda
Chanel haute couture: Kolekcja jesień-zima 2025/26. Powrót na wrzosowiska
Moda
Największy od lat kryzys wizerunkowy branży dóbr luksusowych. „Komu można ufać?”
Moda
Nadchodzi era „mastiżu” w świecie mody. Chcemy luksusu, ale w nowym wydaniu
Moda
Koniec blandyfikacji w świecie mody. Znane marki stawiają na styl „old money”
Moda
Kłopoty słynnego włoskiego domu mody. Spadek przychodów, prezes idzie na L4
Reklama
Reklama