Gigant rynku dóbr luksusowych idzie na wojnę z podróbkami. Rywale na celowniku

Louis Vuitton od lat jest jedną z najczęściej podrabianych marek na świecie. Słynna francuska marka w ostatnim czasie postanowiła walczyć z tym zjawiskiem – tym razem oskarżając o podróbki także znaczących rynkowych graczy.

Publikacja: 10.04.2025 12:44

Motywy graficzne wykorzystywane przez Louis Vuitton należą do najczęściej podrabianych.

Motywy graficzne wykorzystywane przez Louis Vuitton należą do najczęściej podrabianych.

Foto: Yen Duong/Bloomberg

Rynek podróbek takich luksusowych produktów jak torebki, okulary czy kosmetyki jest tak stary jak historia produkcji wyrobów z górnej półki. W ostatnich latach niebywałą popularność – zwłaszcza wśród przedstawicieli pokolenia Z i milenialsów – zyskały bardziej „niewinne” tańsze odpowiedniki drogich produktów (ang. dupes).

Louis Vuitton kontra podróbki

W dobie inflacji i rosnących kosztów życia po produkty te sięga po niej coraz więcej klientów. Dosłownie z miesiąca na miesiąc rośnie też grono marek, które coraz śmielej wypuszczają na rynek tańsze odpowiedniki oryginalnych wyrobów. Dotyczy to nie tylko popularnych marek kosmetycznych, ale również takich odzieżowych sieciówek jak COS, Zara czy Massimo Dutti.

Ofiarami rynku podróbek są słynne marki luksusowe, których wyroby stają się wzorem dla innych, tańszych marek. Jedną z nich jest należąca do francuskiego koncernu LVMH marka Louis Vuitton – to jedna z najczęściej podrabianych marek luksusowych na świecie.

Czytaj więcej

„Czysta moda” podbija branżę odzieżową. Rośnie popularność nowego trendu

Aby bronić swoich praw autorskich, Louis Vuitton pozwał już wiele mniejszych firm. Prawne batalie były dość łatwe – należący do LVMH, największego przedsiębiorstwa w branży luksusowej Louis Vuitton może pozwolić sobie na zatrudnienie najlepszych prawników. Zresztą, w wielu przypadkach prawo było jednak po stronie LV.

Obserwatorzy nieustającej walki francuskiej marki o swoje projekty i znaki towarowe zauważają, że Louis Vuitton toczy batalie już nie tylko z małymi producentami, które zbyt mocno nawiązują do motywów od dekad wykorzystywanych przez LV. Francuski gigant zaczyna walczyć również z tymi markami, które cieszą się międzynarodową rozpoznawalnością.

Wojna o podróbki: Louis Vuitton kontra reszta świata

Najnowsza prawna batalia toczy się w Trybunale Sprawiedliwości Unii Europejskiej i jeszcze czeka na rozstrzygnięcie. Louis Vuitton pozwał znaną również w Polsce amerykańską markę obuwia i dodatków Steve Madden, której inni producenci też zarzucają zbyt wyraźne „inspiracje”.

Tym razem amerykański producent sięgnął po produkt Louis Vuitton, a konkretnie – model torebki o nazwie „Multi Pochette Accessoires”. Strona francuska twierdzi, że model torebki „Burgent” zbyt mocno przypomina ten produkcji Louis Vuitton. Przedstawiciele LV żądają rekompensaty finansowej, a także wycofania modelu „Burgent” z europejskiego rynku.

Inne zwycięstwo udowadnia siłę i reputację Louis Vuitton – nawet jeżeli to nie ona rozpoczęła prawną batalię. Stroną pozywającą była słynna luksusowa marka biżuteryjna Van Cleef & Arpels, należąca do szwajcarskiego koncernu Richemont, rywala LV na rynku wyrobów w górnej półki.

Chodziło o wzory, które pojawiły się w jednej z kolekcji biżuterii Louis Vuitton, które zdaniem przedstawicieli Van Cleef & Arpels były zbyt podobne do charakterystycznego kwiatowego motywu z kolekcji „Alhambra” VC&A. Na początku marca sąd rozstrzygnął jednak spór na korzyść Louis Vuitton.

Zdaniem obserwatorów całego zjawiska w dobie spadku popytu na wiele wyrobów luksusowych kolejne marki z górnej półki będą coraz częściej podążać śladami Louis Vuitton i walczyć z producentami podróbek i tanich odpowiedników. Eksperci przewidują, że ta wojna nasili się, jeżeli Louis Vuitton wygra trwający właśnie proces przeciwko marce Steve Madden.

Rynek podróbek takich luksusowych produktów jak torebki, okulary czy kosmetyki jest tak stary jak historia produkcji wyrobów z górnej półki. W ostatnich latach niebywałą popularność – zwłaszcza wśród przedstawicieli pokolenia Z i milenialsów – zyskały bardziej „niewinne” tańsze odpowiedniki drogich produktów (ang. dupes).

Louis Vuitton kontra podróbki

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Moda
Mercedes-Benz, Moncler i Nigo łączą siły. Projekt na styku mody i motoryzacji
Moda
Transakcja dekady na rynku marek luksusowych. Powstaje włoska potęga
Moda
Popularna marka odzieżowa zmienia wizerunek. Krok w stronę rynku luksusowego
Moda
Słynny włoski dom mody zmienia strategię. Nadchodzi „demokratyczny luksus”
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Moda
Polska projektantka tworzy kolekcję dla H&M. Pierwsza taka współpraca w historii