Chiński gigant świata szybkiej mody na celowniku aktywistów. „Zagraża postępowi”

Największe marki odzieżowe wciąż emitują ogromne ilości dwutlenku węgla. Najgorzej pod tym względem wypadła chińska marka Shein. To wnioski z raportu organizacji non-profit Stand.earth.

Publikacja: 11.06.2024 04:16

Shein zajął ostatnie miejsce w rankingu organizacji Stand.earth.

Shein zajął ostatnie miejsce w rankingu organizacji Stand.earth.

Foto: Noriko Hayashi: Bloomberg Finance LP

Najnowszy raport organizacji non-profit Stand.earth nie pozostawia złudzeń: największe marki branży odzieżowej wciąż emitują ogromne ilości dwutlenku węgla, a ich starania w kierunku redukcji emisji CO2 nadal są niedostateczne. Najgorzej pod tym względem wypadł chiński gigant.

Shein: chińska marka na celowniku aktywistów. Chodzi o emisje CO2

Branża odzieżowa jest jedną z gałęzi przemysłu, które w największym stopniu zanieczyszczają środowisko. Chodzi między innymi o emisję chemikaliów i mikroplastiku, a także gazów cieplarnianych — w tym dwutlenku węgla.

Ten ostatni aspekt po raz kolejny zbadali eksperci z działającej na rzecz ochrony środowiska organizacji non-profit Stand.earth. Wyniki swoich analiz zawarli w najnowszym raporcie pod tytułem „Clean Energy Close Up”.

Czytaj więcej

Ziemia ociepla się w rekordowo szybkim tempie. Najwyższy wskaźnik w historii

Badacze wzięli pod uwagę 11 najpopularniejszych marek odzieżowych i obuwniczych. Przeanalizowano ich postępy w takich aspektach jak redukcja emisji CO2, odejście od paliw kopalnych i przestawienie się na odnawialne źródła energii.

Wniosek, jaki płynie z badań, nie pozostawia złudzeń: większość najbardziej wpływowych marek w produkcji swoich wyrobów wciąż polega na paliwach kopalnych i nie radzi sobie dostatecznie dobrze z dekarbonizacją w swoich łańcuchach dostaw. Większość marek zdobyła mniej niż 25 punktów na 100 możliwych, co zdaniem ekspertów pokazuje „alarmujący” brak postępów w kwestii redukcji emisji CO2 o 55 procent do 2030 roku — zgodnie z założeniami europejskiej „zielonej transformacji”.

Najgorzej pod tym względem wypadł chiński gigant branży „ultraszybkiej mody” — marka Shein, bardzo popularna głównie wśród przedstawicieli młodego pokolenia. Badacze ze Stand.earth przyznali Shein zaledwie 2,5 punktu na 100. Zauważyli też, że chińska marka zwiększyła swoją emisję wszystkich gazów cieplarnianych o połowę i teraz wypuszcza ich do środowiska więcej niż takie kraje jak Paragwaj.

Trudno więc nawet zarzucić chińskiemu gigantowi greenwashing — wydaje się, że Shein nie robi dostatecznie dużo, by ograniczyć emisje CO2. „Oszałamiający rozwój tego e-sklepu zagraża postępowi w dekarbonizacji, który czynią bardziej tradycyjne marki” — zauważają autorzy raportu.

Ślad węglowy w branży mody

W ogonie zestawienia, tuż przed Shein, znalazły się ponadto: koncern Fast Retailing kontrolujący takie marki jak Uniqlo czy Helmut Lang, marka Lululemon oraz hiszpański Inditex, posiadający w swoim portfolio takie marki jak Zara, Massimo Dutti, Bershka czy Stradivarius.

Najlepsze wyniki w tegorocznym raporcie prezentowały marki H&M, Puma i Nike. Eksperci ze Stand.earth wciąż jednak mają do niektórych z nich pewne zastrzeżenia.

Zauważają oni, że na przykład H&M, jako jedyna z analizowanych marek, przyznaje granty swoim dostawcom za takie praktyki jak instalowanie fotowoltaiki. Podkreślają oni jednocześnie, że szwedzka marka nie opublikowała jak dotąd żadnego szczegółowego raportu na temat swojej strategii odchodzenia od paliw kopalnych i zastąpienia ich „zieloną” energią.

Również Puma w ciągu ostatniego roku zrobiła znaczne postępy w kwestii przestawienia się na źródła energii odnawialnej. Jak jednak zauważają badacze, także i ta marka powinna stworzyć rzetelny raport na temat swojej polityki energetycznej.

Do danych przedstawionych przez Stand.earth odniosło się biuro prasowe Shein. W przesłanym oświadczeniu stwierdzono m.in. że: 

W 2023 r. Shein rozpoczął opracowywanie kompleksowej mapy dekarbonizacji wraz z konsultantem branżowym, firmą Anthesis, i zobowiązał się do ustalenia celów krótkoterminowych w ramach inicjatywy Science Based Targets (SBT). Firma podjęła konkretne inicjatywy w celu zmniejszenia emisji bezpośrednio i niebezpośrednio wytwarzanych przez firmę. Obejmują one:

Wykorzystanie energii słonecznej: już 43,6 MW pochodzi z paneli słonecznych zamontowanych na dachach 7 magazynów Shein; a 41 dostawców korzysta z paneli słonecznych emitujących 51,6 MW.

Efektywność energetyczną: Projekt Clean by Design (CbD) wdrożony u 28 dostawców, obejmujący ponad 217 działań usprawniających, pozwolił na redukcję emisji CO2 o niemal 46 000 ton.

Zieloną logistykę: osobisty odbiór produktów jest dostępny dla klientów z ośmiu krajów w Europie, co pozwala zredukować emisję CO2 o blisko 19 500 ton; a dzięki współpracy z partnerami logistycznymi, którzy wykorzystują ekologiczne pojazdy, poziom emisji CO2 obniża się o 54 600 ton.

Lokalne centra dystrybucyjne: przenoszenie produkcji i magazynowanie bliżej rynków zbytu pozwoliło na obniżenie emisji CO2 o blisko 49 578 ton; a kompleksowe strategie zarządzania łańcuchem dostaw przyniosły redukcję emisji dwutlenku węgla o 314 805 ton.

Marki odzieżowe i ich postępy w redukcji śladu węglowego według raportu Stand.earth:

1. H&M (59/100 pkt.)

2. Puma (51/100 pkt.)

3. Nike (46,5/100 pkt.)

4. Levi Strauss 37,5/100 pkt.)

5. Adidas (33,5/100 pkt.)

6. GAP (20,5/100 pkt.)

7. VF Corp (20,5/100 pkt.)

8. Inditex (16/100 pkt.)

9. Lululemon (16/100 pkt.)

Najnowszy raport organizacji non-profit Stand.earth nie pozostawia złudzeń: największe marki branży odzieżowej wciąż emitują ogromne ilości dwutlenku węgla, a ich starania w kierunku redukcji emisji CO2 nadal są niedostateczne. Najgorzej pod tym względem wypadł chiński gigant.

Shein: chińska marka na celowniku aktywistów. Chodzi o emisje CO2

Pozostało 93% artykułu
Moda
Popularna marka odzieżowa nie zniknie z rynku. Ratunek w ostatniej chwili
Moda
Marki luksusowe tną ceny. Obniżki dla wybranych. Nadchodzi wojna cenowa?
Moda
Najmodniejszy trener na Euro 2024 zmienia styl. Koniec „efektu Southgate'a”?
Moda
Wyśmiewany trend w modzie powraca. Czy to wielki comeback maksymalizmu?
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Moda
Popularna europejska marka odzieżowa znów ma kłopoty. Upadłość rok po odrodzeniu
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży