Adidas znalazł następcę Kanye Westa. Oto Jerry Lorenzo, nowa gwiazda świata mody

Adidas ogłosił nowy projekt będący współpracą z marką Fear of God, której założycielem jest Amerykanin Jerry Lorenzo. Kim jest projektant i czy, tak jak Kanye West, przyniesie niemieckiemu koncernowi miliony dolarów?

Publikacja: 27.03.2023 15:57

Jerry Lorenzo jest amerykańskim projektantem, twórcą marki Fear of God.

Jerry Lorenzo jest amerykańskim projektantem, twórcą marki Fear of God.

Foto: Kurtcodine, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons

Z powodu antysemickich i rasistowskich wypowiedzi Kanye'ego Westa w październiku 2022 roku Adidas postanowił w trybie pilnym zakończyć współpracę z Amerykaninem, choć obie strony z sukcesami współpracowały przez prawie dziesięć lat. Ten  „rozwód dekady” niemiecka marka przypłaciła ogromnymi stratami i wartymi miliony euro butami marki Yeezy zalegającymi w magazynach. Czy nowa współpraca z twórcą głośnej amerykańskiej marki Fear of God, Jerrym Lorenzo, powtórzy sukces marki Yeezy?

Adidas stawia na Jerry’ego Lorenzo. Zastąpi Kanyego Westa?

W 2013 roku Adidas nawiązał współpracę z raperem – i świetnie wówczas zapowiadającym się projektantem – Kanye Westem (od pewnego czasu znanym po prostu jako Ye). Szacuje się, że dzięki stworzeniu wraz raperem marki Yeezy na konto Adidasa wpływało około półtora miliarda euro rocznie. To nieco ponad 7 procent całkowitych przychodów niemieckiej firmy.

Czytaj więcej

Adidas tworzy nową markę, pierwszą od 50 lat. Tak ma się ubierać Generacja Z

Współpraca skupiająca się na produkcji obuwia sportowego marki Yeezy była jedną z najbardziej lukratywnych współprac w branży mody. I zapewne trwałaby dalej, gdyby nie szokujące rasistowskie i antysemickie wypowiedzi Westa, które raper zaczął wygłaszać jesienią ubiegłego roku.

Z ich powodu w krótkim czasie odwrócił się od niego nie tylko Adidas, ale też inni jego partnerzy biznesowi, w tym marki Balenciaga i Gap. Nikt nie zamierzał ryzykować swojego wizerunku, kontynuując współpracę z tak kontrowersyjną postacią – pomimo gigantycznej popularności rapera, która przynosiła markom wymierne profity.

Decyzja o zerwaniu umowy z Westem przyniosła Adidasowi straty w wysokości ponad 700 milionów dolarów. Co gorsza, w magazynach Adidasa zalega mnóstwo niesprzedanych butów marki Yeezy o wartości grubo ponad miliarda dolarów, z którymi nie ma co zrobić. Niemiecka marka próbuje odkuć się z kryzysu, stawiając na innego projektanta – Jerry’ego Lorenzo.

Jerry Lorenzo: kim jest twórca marki Fear of God?

Urodzony 5 października 1977 roku Jerry Lorenzo jest projektantem, byłym bejsbolistą i założycielem luksusowej marki Fear of God. Lorenzo już współpracuje z Adidasem – od przeszło dwóch lat stoi na czele działu odzieży dla bejsbolistów. Jednak jak dotąd nie był postacią tak wyeksponowaną, jak to było w przypadku Kanye Westa.

W rozmowie z lifestyle’owym magazynem „Complex” Lorenzo zdradził nieco więcej szczegółów na temat wspólnej kolekcji, która ujrzy światło dzienne już w kwietniu tego roku. Projektant powiedział, że w kolekcji znajdzie się zarówno profesjonalne obuwie sportowe, jak i to do noszenia na co dzień. To właśnie w tę drugą kategorię wpisywały się buty marki Yeezy.

Nazwisko Jerry’ego Lorenzo jest dobrze znane w środowisku „sneakerheadów” – jak nazywają samych siebie miłośnicy obuwia sportowego. W 2013 roku projektant założył markę odzieży luksusowej Fear of God z siedzibą w Los Angeles, w jej ofercie są się luksusowe dresy, odzież sportowa i garnitury oraz klasyczne płaszcze.

Lorenzo projektował na zamówienie takich sław jak Justin Bieber, Gigi Hadid, Virgil Abloh (nieżyjący już dyrektor kreatywny działu męskiego Louis Vuitton) – a nawet sam Kanye West. Jego projekty są minimalistyczne, uniwersalne i wpisują się w estetyke „athleisure”. Nie ma w nich podziału na płeć.

Największą sławę przyniosła Lorenzo współpraca z Nike, którą rozpoczął w 2018 roku. Niecałe dwa lata później utalentowanego projektanta przechwycił Adidas.

Z powodu antysemickich i rasistowskich wypowiedzi Kanye'ego Westa w październiku 2022 roku Adidas postanowił w trybie pilnym zakończyć współpracę z Amerykaninem, choć obie strony z sukcesami współpracowały przez prawie dziesięć lat. Ten  „rozwód dekady” niemiecka marka przypłaciła ogromnymi stratami i wartymi miliony euro butami marki Yeezy zalegającymi w magazynach. Czy nowa współpraca z twórcą głośnej amerykańskiej marki Fear of God, Jerrym Lorenzo, powtórzy sukces marki Yeezy?

Pozostało 87% artykułu
Moda
Branża luksusowa odkryła nową „żyłę złota”. Na tym rynku nie ma kryzysu
Moda
Prezes słynnego domu mody krytykuje branżę luksusową. „Zdradziliśmy klientów”
Moda
Ulubiona marka Elżbiety II w kryzysie. Co zostało z potęgi brytyjskiego stylu?
Moda
„Cicha logomania” podbija branżę mody. To nowy symbol statusu i zamożności
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Moda
Słynny producent butów wchodzi do Chin. Koniec sporu trwającego ćwierć wieku