Balenciaga oddaje za darmo swój najnowszy projekt. „Uszyje to każda krawcowa”

Balenciaga chce zatrzeć złe wrażenie po katastrofie wizerunkowej z 2022 roku. Ten rok ma być powrotem do krawiectwa, dlatego marka udostępniła w sieci wykrój marynarki z nowej kolekcji. „Można ją uszyć samemu lub u krawca” – przekonuje Balenciaga.

Publikacja: 07.03.2023 11:14

Balenciaga to dom mody o ponadstuletniej tradycji.

Balenciaga to dom mody o ponadstuletniej tradycji.

Foto: Samuel Regan-Asante

Balenciaga nie chce szokować i prowokować, stara się za to odzyskać przychylność klientów i klientek. Hasło na 2023 rok to powrót do korzeni – i do tradycyjnego krawiectwa.

Dowodem może być zaproszenie na pokaz kolekcji zima 2023 podczas paryskiego tygodnia mody. Było bardzo nietypowe, szczególnie w przypadku marki, która przyzwyczaiła wszystkich do tego, że uwielbia szokować.

Tym razem jednak goście dostali coś bardzo klasycznego: wykrój krawiecki, na podstawie, którego można uszyć klasyczną marynarkę. Wykrój udostępniono także za darmo w sieci, więc każdy może go ściągnąć, wydrukować i zanieść do krawcowej z prośbą o uszycie marynarki „od Balenciagi”.

Balenciaga udostępnia w sieci wykrój marynarki

Balenciaga postanowiła oddać hołd rzemieślniczemu krawiectwu i zachęcić wszystkich do tego, by poznali je z bliska. Na stronie Balenciagi pojawił się kompletny wykrój krawiecki w wysokiej rozdzielczości. Można go wydrukować i na jego bazie uszyć własną marynarkę projektu Balenciagi – lub zlecić jej uszycie krawcowej lub krawcowi.

Czytaj więcej

Chude modelki i kuse ubrania. Najnowsze trendy w modzie są dla kobiet bezlitosne

Balenciaga sugeruje, aby do uszycia marynarki użyć wełny, a jako podszewkę wykorzystać włókno cupro. Wykrój zawiera też dokładne informacje na temat wyłożeń marynarki, wewnętrznych i zewnętrznych kieszeni, a także umiejscowienia guzików. Tak naprawdę jednak hiszpański dom mody pozostawia krawcom i krawcowym spore pole do popisu.

Wykrój marynarki jest dostępny w wysokiej rozdzielczości na stronie Balenciagi.

Wykrój marynarki jest dostępny w wysokiej rozdzielczości na stronie Balenciagi.

Balenciaga

„Można wykorzystać wzór samodzielnie albo oddać go krawcowi, aby uszył marynarkę z użyciem dowolnie wybranych materiałów” – czytamy na stronie Balenciagi.

W oficjalnym komunikacie hiszpański dom mody zaznacza, że wzór marynarki nie powinien służyć do celów komercyjnych, i że ma podkreślać „złożoność sztuki krawieckiej”.

Marynarka, którą można uszyć na bazie wzoru, to męski projekt. Jest jednak na tyle klasyczna i uniwersalna, że z powodzeniem mogą ją nosić również kobiety. Balenciaga jak na razie nie zapowiedziała, czy w przyszłości planuje udostępnić krawieckie wzory kobiecych ubrań.

Balenciaga walczy o poprawę wizerunku

Rok 2022 okazał się na Balenciagi gorszy niż można było przypuszczać. Jesienią pojawiła się sesja zdjęciowa do kampanii promującej nowe kolekcje marki, jednak błyskawicznie padły zarzuty, że zdjęcia w dość niedwuznaczny sposób stanowią pochwałę pedofilii. 

Przypomnijmy: w połowie listopada świat obiegły kontrowersyjne zdjęcia promujące dwie kolekcje Balenciagi: świąteczną i wiosenną na 2023 rok. Widniały na nich dzieci w otoczeniu akcesoriów erotycznych dla dorosłych. Na jednym ze zdjęć znalazły się nawet częściowo widoczne dokumenty sądowe w sprawach o rozpowszechnianie dziecięcej pornografii.

Zdjęcia wywołały falę oburzenia. Dyrektor kreatywny domu mody, Demna Gvasalia, wielokrotnie przepraszał za swoje błędne decyzje, które doprowadziły do opublikowania zdjęć. W lutym 2023 roku zapowiedział, że chce się skupić na projektowaniu ubrań nawiązujących do tradycji domu mody.

Na kilka tygodni Balenciaga ucichła, całkowicie porzucono dotychczasową strategię zakładającą agresywną komunikację i modowe prowokacje, jak worek na śmieci w formie torebki.

Mimo skandalu Gvasalia zachował stanowisko, zapewne częściowo dzięki temu, że zareagował błyskawicznie i natychmiast przeprosił za skandaliczną kampanię reklamową.

Zgodnie z zapowiedziami Gvasalii, w najnowszej kolekcji Balenciagi widać wyraźny zwrot ku wyrafinowanemu, ale zachowawczemu krawiectwu nastawionemu na jakość, a nie sensację. Oczywiście nie zabrakło kilku momentów, kiedy dał o sobie znać nieco surowy, streetwearowy sznyt, z którego Balenciaga zasłynęła dzięki swojemu obecnemu dyrektorowi kreatywnemu. Znakomita większość projektów była jednak bardzo klasyczna i nawiązywała do dorobku Balenciagi.

Moda
Marki luksusowe tracą cierpliwość do Rosji. „Po co utrzymywać puste butiki?”
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Moda
Rekordowy wzrost rynku odzieży używanej. To nie tylko kwestia niższych cen
Moda
Nadchodzi „Fashion-tainment”. Wielka moda staje się luksusem dla wszystkich
Moda
Wraca trend, który wypromowało pierwsze pokolenie influencerek. „Styl szafiarek”
Moda
Dom mody Valentino znalazł się na krawędzi. Co dalej ze słynną marką?