Balenciaga oddaje za darmo swój najnowszy projekt. „Uszyje to każda krawcowa”

Balenciaga chce zatrzeć złe wrażenie po katastrofie wizerunkowej z 2022 roku. Ten rok ma być powrotem do krawiectwa, dlatego marka udostępniła w sieci wykrój marynarki z nowej kolekcji. „Można ją uszyć samemu lub u krawca” – przekonuje Balenciaga.

Publikacja: 07.03.2023 11:14

Balenciaga to dom mody o ponadstuletniej tradycji.

Balenciaga to dom mody o ponadstuletniej tradycji.

Foto: Samuel Regan-Asante

Balenciaga nie chce szokować i prowokować, stara się za to odzyskać przychylność klientów i klientek. Hasło na 2023 rok to powrót do korzeni – i do tradycyjnego krawiectwa.

Dowodem może być zaproszenie na pokaz kolekcji zima 2023 podczas paryskiego tygodnia mody. Było bardzo nietypowe, szczególnie w przypadku marki, która przyzwyczaiła wszystkich do tego, że uwielbia szokować.

Tym razem jednak goście dostali coś bardzo klasycznego: wykrój krawiecki, na podstawie, którego można uszyć klasyczną marynarkę. Wykrój udostępniono także za darmo w sieci, więc każdy może go ściągnąć, wydrukować i zanieść do krawcowej z prośbą o uszycie marynarki „od Balenciagi”.

Balenciaga udostępnia w sieci wykrój marynarki

Balenciaga postanowiła oddać hołd rzemieślniczemu krawiectwu i zachęcić wszystkich do tego, by poznali je z bliska. Na stronie Balenciagi pojawił się kompletny wykrój krawiecki w wysokiej rozdzielczości. Można go wydrukować i na jego bazie uszyć własną marynarkę projektu Balenciagi – lub zlecić jej uszycie krawcowej lub krawcowi.

Czytaj więcej

Chude modelki i kuse ubrania. Najnowsze trendy w modzie są dla kobiet bezlitosne

Balenciaga sugeruje, aby do uszycia marynarki użyć wełny, a jako podszewkę wykorzystać włókno cupro. Wykrój zawiera też dokładne informacje na temat wyłożeń marynarki, wewnętrznych i zewnętrznych kieszeni, a także umiejscowienia guzików. Tak naprawdę jednak hiszpański dom mody pozostawia krawcom i krawcowym spore pole do popisu.

Wykrój marynarki jest dostępny w wysokiej rozdzielczości na stronie Balenciagi.

Wykrój marynarki jest dostępny w wysokiej rozdzielczości na stronie Balenciagi.

Foto: Balenciaga

„Można wykorzystać wzór samodzielnie albo oddać go krawcowi, aby uszył marynarkę z użyciem dowolnie wybranych materiałów” – czytamy na stronie Balenciagi.

W oficjalnym komunikacie hiszpański dom mody zaznacza, że wzór marynarki nie powinien służyć do celów komercyjnych, i że ma podkreślać „złożoność sztuki krawieckiej”.

Marynarka, którą można uszyć na bazie wzoru, to męski projekt. Jest jednak na tyle klasyczna i uniwersalna, że z powodzeniem mogą ją nosić również kobiety. Balenciaga jak na razie nie zapowiedziała, czy w przyszłości planuje udostępnić krawieckie wzory kobiecych ubrań.

Balenciaga walczy o poprawę wizerunku

Rok 2022 okazał się na Balenciagi gorszy niż można było przypuszczać. Jesienią pojawiła się sesja zdjęciowa do kampanii promującej nowe kolekcje marki, jednak błyskawicznie padły zarzuty, że zdjęcia w dość niedwuznaczny sposób stanowią pochwałę pedofilii. 

Przypomnijmy: w połowie listopada świat obiegły kontrowersyjne zdjęcia promujące dwie kolekcje Balenciagi: świąteczną i wiosenną na 2023 rok. Widniały na nich dzieci w otoczeniu akcesoriów erotycznych dla dorosłych. Na jednym ze zdjęć znalazły się nawet częściowo widoczne dokumenty sądowe w sprawach o rozpowszechnianie dziecięcej pornografii.

Zdjęcia wywołały falę oburzenia. Dyrektor kreatywny domu mody, Demna Gvasalia, wielokrotnie przepraszał za swoje błędne decyzje, które doprowadziły do opublikowania zdjęć. W lutym 2023 roku zapowiedział, że chce się skupić na projektowaniu ubrań nawiązujących do tradycji domu mody.

Na kilka tygodni Balenciaga ucichła, całkowicie porzucono dotychczasową strategię zakładającą agresywną komunikację i modowe prowokacje, jak worek na śmieci w formie torebki.

Mimo skandalu Gvasalia zachował stanowisko, zapewne częściowo dzięki temu, że zareagował błyskawicznie i natychmiast przeprosił za skandaliczną kampanię reklamową.

Zgodnie z zapowiedziami Gvasalii, w najnowszej kolekcji Balenciagi widać wyraźny zwrot ku wyrafinowanemu, ale zachowawczemu krawiectwu nastawionemu na jakość, a nie sensację. Oczywiście nie zabrakło kilku momentów, kiedy dał o sobie znać nieco surowy, streetwearowy sznyt, z którego Balenciaga zasłynęła dzięki swojemu obecnemu dyrektorowi kreatywnemu. Znakomita większość projektów była jednak bardzo klasyczna i nawiązywała do dorobku Balenciagi.

Balenciaga nie chce szokować i prowokować, stara się za to odzyskać przychylność klientów i klientek. Hasło na 2023 rok to powrót do korzeni – i do tradycyjnego krawiectwa.

Dowodem może być zaproszenie na pokaz kolekcji zima 2023 podczas paryskiego tygodnia mody. Było bardzo nietypowe, szczególnie w przypadku marki, która przyzwyczaiła wszystkich do tego, że uwielbia szokować.

Pozostało 91% artykułu
Moda
Branża luksusowa odkryła nową „żyłę złota”. Na tym rynku nie ma kryzysu
Moda
Prezes słynnego domu mody krytykuje branżę luksusową. „Zdradziliśmy klientów”
Moda
Ulubiona marka Elżbiety II w kryzysie. Co zostało z potęgi brytyjskiego stylu?
Moda
„Cicha logomania” podbija branżę mody. To nowy symbol statusu i zamożności
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Moda
Słynny producent butów wchodzi do Chin. Koniec sporu trwającego ćwierć wieku