Fast fashion uchodzi za szczególnie szkodzącą środowisku część rynku mody przede wszystkim za sprawą niskich cen i tendencji klientów do kupowania rzeczy tylko po to, żeby założyć je jedynie kilka razy, bywa że tylko raz. To jednak tylko część obrazu, bo niektóre z marek kojarzonych z tym segmentem zaliczają się też do najczęściej i najchętniej odsprzedawanych marek na świecie. Pokazuje to raport, przygotowany przez firmę SaveOnEnergy. W czołowej dwudziestce najpopularniejszych marek na rynku ubrań używanych znalazły się m.in. Zara, H&M, Asos, River Island, Topshop czy Boohoo, a więc marki wcale nie luksusowe.
Czytaj też: Badanie: nie mamy pojęcia, czym jest zrównoważona moda
Do przeprowadzonej analizy wykorzystano dane dotyczące milionów transakcji w serwisach takich jak Depop, Ebay, Etsy, Vestiaire Collective czy Asos Marketplace, a więc na platformach, które specjalizują się w w sprzedaży używanych ubrań. Najczęściej odsprzedawaną marką świata okazało się Nike, które z jednej strony czerpie liczne wizerunkowe korzyści z błyskawicznej sprzedaży swoich nowych butów i ich ponownej sprzedaży (za często kilkukrotnie wyższą cenę) na aukcjach, a z drugiej – tylko w ostatnich miesiącach kilkukrotnie musiało również ponieść ich konsekwencje i zmierzyć się z zarzutami o dyskryminację czy nepotyzm.
Obecność kolejnych w zestawieniu Zary i Topshopu to dowód, że klienci tych marek – świadomie lub nie – dbają o wydłużenie żywotności kupowanych tam produktów. Kupujemy też chętnie z drugiej ręki ubrania marek sportowych (Adidas, Puma, Jordan, Champion) oraz luksusowych, które coraz bardziej zachęcają do cyrkulacji i ponownej sprzedaży, tworząc m.in. własne platformy second handowe – jak Gucci, Off-White, Ralph Lauren czy Tommy Hilfiger.
10 najczęściej odsprzedawanych marek odzieżowych świata:
- Nike
- Zara
- Topshop
- Asos
- Adidas
- Ralph Lauren
- H&M
- Pretty Little Thing
- River Island
- Boohoo