Producenci ubrań mają problem? Wtórny rynek mody kwitnie

Przyzwyczailiśmy się do myśli, że rynek ubrań używanych to przede wszystkim produkty luksusowe, które, ze względu na jakość wykonania, mogą służyć kolejnym klientom i klientkom przez wiele lat. Tymczasem dane pokazują, że kupujemy przede wszystkim używane ubrania popularnych marek. To dobra wiadomość dla planety, ale gorsza dla producentów ubrań.

Publikacja: 24.06.2021 14:06

Producenci ubrań mają problem? Wtórny rynek mody kwitnie

Foto: Fot: Jakob Owens/Unsplash

Fast fashion uchodzi za szczególnie szkodzącą środowisku część rynku mody przede wszystkim za sprawą niskich cen i tendencji klientów do kupowania rzeczy tylko po to, żeby założyć je jedynie kilka razy, bywa że tylko raz. To jednak tylko część obrazu, bo niektóre z marek kojarzonych z tym segmentem zaliczają się też do najczęściej i najchętniej odsprzedawanych marek na świecie. Pokazuje to raport, przygotowany przez firmę SaveOnEnergy. W czołowej dwudziestce najpopularniejszych marek na rynku ubrań używanych znalazły się m.in. Zara, H&M, Asos, River Island, Topshop czy Boohoo, a więc marki wcale nie luksusowe.

Czytaj też: Badanie: nie mamy pojęcia, czym jest zrównoważona moda

Do przeprowadzonej analizy wykorzystano dane dotyczące milionów transakcji w serwisach takich jak Depop, Ebay, Etsy, Vestiaire Collective czy Asos Marketplace, a więc na platformach, które specjalizują się w w sprzedaży używanych ubrań. Najczęściej odsprzedawaną marką świata okazało się Nike, które z jednej strony czerpie liczne wizerunkowe korzyści z błyskawicznej sprzedaży swoich nowych butów i ich ponownej sprzedaży (za często kilkukrotnie wyższą cenę) na aukcjach, a z drugiej – tylko w ostatnich miesiącach kilkukrotnie musiało również ponieść ich konsekwencje i zmierzyć się z zarzutami o dyskryminację czy nepotyzm.

Obecność kolejnych w zestawieniu Zary i Topshopu to dowód, że klienci tych marek – świadomie lub nie – dbają o wydłużenie żywotności kupowanych tam produktów. Kupujemy też chętnie z drugiej ręki ubrania marek sportowych (Adidas, Puma, Jordan, Champion) oraz luksusowych, które coraz bardziej zachęcają do cyrkulacji i ponownej sprzedaży, tworząc m.in. własne platformy second handowe – jak Gucci, Off-White, Ralph Lauren czy Tommy Hilfiger.

10 najczęściej odsprzedawanych marek odzieżowych świata:

  1. Nike
  2. Zara
  3. Topshop
  4. Asos
  5. Adidas
  6. Ralph Lauren
  7. H&M
  8. Pretty Little Thing
  9. River Island
  10. Boohoo

Źródło: Save on Energy

To lista o tyle ciekawa, że inne analizy i raporty potwierdzają wzrost znaczenia odsprzedaży i rynku wtórnego – „wyselekcjonowanego second handu” – w modowym krajobrazie najbliższych lat. W tym tygodniu zaprezentowano również doroczny raport platformy ThredUp, z którego wynika, że wartość całego rynku mody używanej do 2025 roku wzrośnie ponad dwukrotnie – z 36 do 77 miliardów dolarów, jedenaście razy szybciej niż reszta sektora detalicznej sprzedaży odzieży. O tym, jak szybko zmienia się nasze podejście do ubrań z drugiej ręki świadczy fakt, że wg danych ThredUp w 2016 roku tylko 45% dorosłych deklarowało chęć zakupienia takiego produktu. Dziś jest to już 86%.

Fast fashion uchodzi za szczególnie szkodzącą środowisku część rynku mody przede wszystkim za sprawą niskich cen i tendencji klientów do kupowania rzeczy tylko po to, żeby założyć je jedynie kilka razy, bywa że tylko raz. To jednak tylko część obrazu, bo niektóre z marek kojarzonych z tym segmentem zaliczają się też do najczęściej i najchętniej odsprzedawanych marek na świecie. Pokazuje to raport, przygotowany przez firmę SaveOnEnergy. W czołowej dwudziestce najpopularniejszych marek na rynku ubrań używanych znalazły się m.in. Zara, H&M, Asos, River Island, Topshop czy Boohoo, a więc marki wcale nie luksusowe.

Moda
Branża luksusowa odkryła nową „żyłę złota”. Na tym rynku nie ma kryzysu
Moda
Prezes słynnego domu mody krytykuje branżę luksusową. „Zdradziliśmy klientów”
Moda
Ulubiona marka Elżbiety II w kryzysie. Co zostało z potęgi brytyjskiego stylu?
Moda
„Cicha logomania” podbija branżę mody. To nowy symbol statusu i zamożności
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Moda
Słynny producent butów wchodzi do Chin. Koniec sporu trwającego ćwierć wieku