Ranking najlepszych kiełbas i wędlin na świecie. Polskie produkty wyróżnione

Taste Atlas przygotował ranking najbardziej lubianych tradycyjnych produktów mięsnych na świecie. Zestawienie, pełne wędlin i kiełbas, zdominowali Hiszpanie. Nie zabrakło polskich produktów. Który z polskich specjałów poradził sobie najlepiej?

Publikacja: 31.03.2023 18:08

W rankingu znalazło się 7 mięsnych specjałów z Polski.

W rankingu znalazło się 7 mięsnych specjałów z Polski.

Foto: Thomas Vogel

Taste Atlas, serwis internetowy dla miłośników tradycyjnego jedzenia, staje się coraz bardziej popularny, choć budzi też kontrowersje. To dlatego, że twórca serwisu, chorwacki dziennikarz Matej Babich, konsekwentnie buduje przestrzeń, w której miłośnicy tradycyjnego jedzenia, mogą wyrazić swoją opinię o ulubionych przysmakach. 

W ten sposób powstały już między innymi zestawienia najlepszych dań street foodowych, najlepszych europejskich zup, najlepszych deserów czy najlepszych serów. Ten ostatni ranking wywołał zresztą ogromne emocje – Francuzi poczuli się urażeni, że w zestawieniu wygrali Włosi, a nie oni. We francuskiej telewizji pojawiły się zarzuty, że ranking jest nieuczciwy, co wywołało gwałtowny protest twórcy serwisu.

Ranking najlepszych wędlin i kiełbas na świecie

W przypadku rankingu najsmaczniejszych wędlin i kiełbas nie powinno być aż takich kontrowersji. Nie ma też zaskoczenia – w zestawieniu triumfują Hiszpanie. Ich jamon serrano w różnych wersjach zdominowało czołową dziesiątkę rankingu. Hiszpanie są na 1,2, 3 i 8 miejscu.

Czytaj więcej

Karczma ze Śląska na liście najlepszych tradycyjnych restauracji na świecie

Reszta czołowej dziesiątki to produkty z Włoch (Guanciale, Bresaola della Valtellina, Prosciutto di Parma, Prosciutto Toscano, Prosciutto di San Daniele). Czołową dziesiątkę zamykają Chorwaci ze swoim Slavonskim kulenem. 

W zestawieniu nie brakuje produktów mięsnych z Włoch, Hiszpanii czy Bałkanów, ale okazuje się, że polskie wędliny i kiełbasy też smakują ludziom z całego świata. W czołowej setce mamy też produkty z Polski – i to aż 7!

Zestawienie na miejscu 100. otwiera boczek (polecany przez Taste Atlas z jajecznicą, jako dodatek do zup, gołąbków czy bigosu). Na 77. miejscu jest kiełbasa jałowcowa staropolska, na 61. miejscu kiełbasa lisiecka („wędzona kiełbasa z wieprzowiny najlepszej jakości”), na 56. miejscu – krakowska sucha staropolska („wyraźnie pieprzowa, z nutami gałki muszkatołowej i czosnku”).

W czołowej pięćdziesiątce mamy z kolei polską polędwicę (42. miejsce), na 33. miejscu – kiełbasę myśliwską staropolską („wyjątkowy aromat kruchej, gotowanej, wędzonej wieprzowiny z kompozycją przypraw takich jak jałowiec, pieprz, cukier i czosnek”).

Najwyższe, 22. miejsce, w rankingu zajęły kabanosy staropolskie. Widać, że autorzy zestawienia znają się na rzeczy, bo wszystkie produkty opatrują dokładnymi opisami procesu ich powstawania. W przypadku kabanosów opisano dokładnie, jak są one produkowane: „świnie tuczone są aż osiągną 120 kilogramów, wtedy ich mięso kroi się na równe kawałki, łączy z pieprzem, gałką muszkatołową, cukrem i kminkiem, nadziewa nim baranie jelita, a następnie suszy, by kabanosy uzyskały charakterystyczny kształt i ciemnoczerwony kolor”.   

Taste Atlas, serwis internetowy dla miłośników tradycyjnego jedzenia, staje się coraz bardziej popularny, choć budzi też kontrowersje. To dlatego, że twórca serwisu, chorwacki dziennikarz Matej Babich, konsekwentnie buduje przestrzeń, w której miłośnicy tradycyjnego jedzenia, mogą wyrazić swoją opinię o ulubionych przysmakach. 

W ten sposób powstały już między innymi zestawienia najlepszych dań street foodowych, najlepszych europejskich zup, najlepszych deserów czy najlepszych serów. Ten ostatni ranking wywołał zresztą ogromne emocje – Francuzi poczuli się urażeni, że w zestawieniu wygrali Włosi, a nie oni. We francuskiej telewizji pojawiły się zarzuty, że ranking jest nieuczciwy, co wywołało gwałtowny protest twórcy serwisu.

Mięso
Japońskie krokiety robią furorę wśród smakoszy. Na zamówienie czeka się 43 lata
Mięso
Wołowina niebawem będzie luksusem jak kawior czy szampan
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?