Kijów: jedna z najpiękniejszych stacji metra w Europie stała się schronem

Zołoti Worota, stacja metra w Kijowie, figuruje w wielu zestawieniach najpiękniejszych stacji metra w Europie. W czasie oblężenia miasta przez wojska rosyjskie stała się miejscem schronienia dla setek mieszkańców stolicy Ukrainy.

Publikacja: 25.02.2022 19:37

Wnętrza stacji metra Zołoti Worota w Kijowie.

Wnętrza stacji metra Zołoti Worota w Kijowie.

Foto: AMY / Wikimedia Commons

Kiedy powstawała, w połowie lat 80., w czasach radzieckiej stagnacji i kryzysu gospodarczego, miała być nieciekawą stacją kijowskiego metra, bez jakichkolwiek właściwości. Po prostu – podziemna hala, mogąca służyć jako schron (znajduje się blisko sto metrów pod ziemią), o zwykłych wnętrzach, na które nikt nie zwróci uwagi. 

Czasy, kiedy w Związku Radzieckim stacje metra budowano z przepychem, niczym wnętrza pałaców, dawno się skończyły. W latach 80. liczyła się użyteczność. Wyglądem tego typu obiektów nikt nie zawracał sobie głowy. 

Zołoti Worota: jedna z najpiękniejszych stacji metra w Europie

Prawie nikt. Ówczesny naczelny architekt miasta, Mykoła Żarikow, chciał żeby stacja miała unikatowy charakter. Dzięki jego staraniom udało się odrzucić pierwotne plany i przeforsować wnętrza w zupełnie innym stylu.

Projektowana stacja, która nosi dzisiaj nazwę Zołoti Worota (nazwa pochodzi od istniejącej niedaleko słynnej bramy na której, wedle legend, miał wyszczerbić miecz Bolesław Chrobry podczas wyprawy na Kijów), zyskała charakter przywodzący na myśl architekturę romańską i budowle z czasów Rusi Kijowskiej. 

Czytaj więcej

Czarne chmury nad Romanem Abramowiczem. „Ma polisę wartą 2 miliardy dolarów”

Dzisiejszy wygląd stacji Zołoti Worota to wspólny projekt kilkunastu osób – architektów, artystów, rzeźbiarzy. Dzięki nim powstały wnętrza, które zachwyciły mieszkańców Kijowa po otwarciu stacji w 1989 roku. W 1991 roku projektanci Zołotich Worot otrzymali ukraińską nagrodę państwową. 

Nazwa stacji na ścianie pokrytej białym marmurem.

Nazwa stacji na ścianie pokrytej białym marmurem.

© AMY / Wikimedia Commons

Wnętrza stacji, szczególnie hol główny, to sala ze sklepieniem przeciętym pasami mozaiki, podpartym na niskich i potężnych kolumnach, budzących skojarzenia z architekturą wczesnego średniowiecza. Łącznie na całej stacji mozaik jest 80, przedstawiają ważne wydarzenia z historii Rusi Kijowskiej, a także ważne postacie historyczne, między innymi Jarosława Mądrego czy Włodzimierza II.

Na mozaikach przedstawiono też słynne zabytki z czasów Rusi Kijowskiej, między innymi wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO Sobór Mądrości Bożej w Kijowie, czy Monaster św. Michała Archanioła o Złotych Kopułach. 

Mozaiki na stacji Zołoti Worota

Mozaiki na stacji Zołoti Worota

Vera Molodetskaya, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Przysadziste kolumny, na których opiera się sklepienie, wykonano z białego marmuru. Wnętrza oświetlają masywne żyrandole wykonane z brązu, pasujące stylistyką do wnętrz. Podłoga stacji to z kolei szary granit. 

Mozaiki na stacji Zołoti Worota

Mozaiki na stacji Zołoti Worota

Rasal Hague, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons

Od chwili otwarcia stacji w 1989 roku, Zołoti Worota stały się celem wycieczek. Na początku – głównie Kijowian i Ukraińców, z czasem także turystów z całego świata. Ich pełne zachwytu opisy stacji można znaleźć między innymi w popularnym serwisie turystycznym Trip Advisor. 

Jeden z brązowych żyrandoli na stacji.

Jeden z brązowych żyrandoli na stacji.

AMY / Wikimedia Commons

W 2012 roku brytyjski dziennik „The Daily Telegraph” umieścił Zołoti Worota na liście najbardziej zachwycających stacji metra w Europie. Podobnego zdania byli dziennikarze serwisu Euronews, którzy umieścili kijowską stację na liście najpiękniejszych europejskich obiektów tego typu.

Kiedy powstawała, w połowie lat 80., w czasach radzieckiej stagnacji i kryzysu gospodarczego, miała być nieciekawą stacją kijowskiego metra, bez jakichkolwiek właściwości. Po prostu – podziemna hala, mogąca służyć jako schron (znajduje się blisko sto metrów pod ziemią), o zwykłych wnętrzach, na które nikt nie zwróci uwagi. 

Czasy, kiedy w Związku Radzieckim stacje metra budowano z przepychem, niczym wnętrza pałaców, dawno się skończyły. W latach 80. liczyła się użyteczność. Wyglądem tego typu obiektów nikt nie zawracał sobie głowy. 

Pozostało 83% artykułu
Miasta
Miasta przyjazne pieszym: w światowej czołówce rankingu metropolia z Polski
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Miasta
Najdroższa ulica na świecie polem bitwy marek luksusowych. Gra o miliardy
Miasta
Chińska odpowiedź na miasta 15-minutowe. To „projekt życia” Xi Jinpinga
Miasta
Rzym zmieni oblicze. Włosi przebudują historyczne centrum miasta
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Miasta
Polskie miasto magnesem na turystów. Pierwsze miejsce w europejskim rankingu