Paryż zmienia system komunikacji miejskiej. Wkrótce pojawi się kolej linowa

Władze Paryża rozbudowują system komunikacji miejskiej o kolej linową. Za trzy lata mieszkańcy miasta będą mogli korzystać z gondoli na takich samych zasadach jak z autobusów czy metra.

Publikacja: 16.02.2022 11:28

Kolej linowa połączy dzielnice położone na obrzeżach Paryża.

Kolej linowa połączy dzielnice położone na obrzeżach Paryża.

Foto: Île-de-France Mobilités

Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, paryska kolejka linowa ruszy w 2025 roku. Paryż dołączy tym samym do grona wielu miast w Europie i na świecie, w których taki środek komunikacji publicznej funkcjonuje od lat.

Kolej linowa w Paryżu

Zapewne wielu mieszkańców miast marzy o tym, aby jeździć do szkoły lub pracy bez konieczności stania w korkach czy w tłoku wespół z innymi pasażerami, podziwiając przy okazji panoramę miasta. Taką możliwość już niebawem da paryżanom i odwiedzającym miasto turystom nowa kolejka linowa.

Jej nazwa będzie brzmiała: „Câble 1” – w skrócie „C1”. Władze Paryża zaakceptowały raporty z badań i konsultacji, które potwierdziły, że projekt jest zgodny ze wszystkimi wymogami. Koszt inwestycji szacuje się na 132 miliony euro.

Linia będzie liczyła 4,5 kilometra długości i połączy Créteil i Villeneuve-Saint-Georges – dwie pagórkowate dzielnice mieszkaniowe na południowo-wschodnich rubieżach Paryża – z ósmą linią paryskiego metra. Będzie rozpinać się między końcową stacją metra o nazwie Pointe du Lac w Créteil a Bois Matar w Villeneuve-Saint-Georges.

Czytaj więcej

„Wygląda jak ser brie”: Gigantyczna piramida w sercu Paryża dzieli mieszkańców

Podróż kolejką z jednego końca na drugi potrwa jedynie 17 minut. To o ponad połowę krócej, niż w przypadku autobusów kursujących na takim samym odcinku.

Paryż posiada obecnie gęstą sieć autobusów i tramwajów, znajduje się tam też 16 linii metra i pięć nitek kolei miejskiej. Kolejka linowa będzie zatem już piątym z kolei środkiem lokomocji w stolicy Francji.

Co ciekawe, władze Paryża brały pod uwagę również inne rozwiązania. Rozważano między innymi rozbudowę sieci autobusów o nowe linie, a nawet budowę mostu. W końcu stanęło na elektrycznej kolejce linowej jako rozwiązaniu bardziej ekologicznym, mniej kosztownym i zajmującym najmniej miejsca na ziemi.

Rozmowy o kolejce zaczęły się w 2008 roku, jednak zarzucono jej budowę, ponieważ protestowali przeciwko niej okoliczni mieszkańcy. Obawiali się, że pasażerowie będą zaglądać im do okien. Jednak, jak donosi Feargus O'Sullivan z „Bloomberga”, zapewniono ich, że dzięki specjalnym czujnikom szyby w gondolach staną się nieprzejrzyste, ilekroć będą zbliżać się do budynków.

Kolej linowa w miastach Europy

Kolej linowa funkcjonująca jako część systemu komunikacji publicznej nie jest niczym nowym – ani we Francji czy innych miastach europejskich, ani na innych kontynentach. W mieście Brest na zachodzie Francji również znajduje się 460-metrowa kolejka, biegnąca nad rzeką. Swoją drogą, to właśnie w niej zastosowano technologiczny trik z szybami, który obiecano paryżanom.

Kolejka miejska funkcjonuje również w górskim Bolzano na północy Włoch, gdzie oprócz bycia pełnoprawnym środkiem komunikacji publicznej stanowi też atrakcję turystyczną. Podobnie jest też na przykład w szwedzkim mieście Norsjö.

Kolejki linowe znajdują się także w wielu miastach na innych kontynentach, na przykład w południowoamerykańskich La Paz w Boliwii czy w Medellin w Kolumbii, a także w Nowym Jorku, Palms Springs czy Portland w USA.

Miasta
Miasta przyjazne pieszym: w światowej czołówce rankingu metropolia z Polski
Miasta
Najdroższa ulica na świecie polem bitwy marek luksusowych. Gra o miliardy
Miasta
Chińska odpowiedź na miasta 15-minutowe. To „projekt życia” Xi Jinpinga
Miasta
Rzym zmieni oblicze. Włosi przebudują historyczne centrum miasta
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Miasta
Polskie miasto magnesem na turystów. Pierwsze miejsce w europejskim rankingu