Pokolenie „małych sukcesów”: dlaczego generacja Z nie chce iść w ślady rodziców?

Pokolenie Z odrzuca tradycyjną definicję sukcesu. Młodzi ludzie wolą realizować drobne cele w życiu niż definiować poważne „kamienie milowe” w sferze kariery czy życia osobistego – twierdzą eksperci zajmujący się analizą trendów i zjawisk społecznych.

Publikacja: 31.08.2024 09:14

Drobne, ale możliwe do osiągnięcia sukcesy, zamiast życiowych „kamieni milowych” – tak, zdaniem anal

Drobne, ale możliwe do osiągnięcia sukcesy, zamiast życiowych „kamieni milowych” – tak, zdaniem analityków, można określić filozofię życiową przyświecającą wielu młodym ludziom.

Foto: Jon Tyson Unsplash

Zdobyć dobre stanowisko w prestiżowej firmie, kupić mieszkanie i samochód, założyć rodzinę, a to wszystko przed 40-tką — takie cele przyświecały starszym pokoleniom. Zdaniem analityków sytuacja uległa zmianie w przypadku współczesnych młodych dorosłych: przedstawicieli generacji Z i młodych milenialsów. Odrzucają oni bowiem tradycyjną definicję sukcesu.

Drobne, ale możliwe do osiągnięcia sukcesy: tego chcą młodzi ludzie

Przez wiele dekad — a właściwie stuleci — definicja życiowego sukcesu było tak zwane ustatkowanie się, rozumiane jako zdobycie dobrej pracy, budowa majątku czy założenie rodziny. Inną drogą chcą podążać przedstawiciele pokolenia Z oraz młodzi milenialsi.

Czytaj więcej

Generacja Z stawia na „podkonsumpcję”. Nowy trend to ból głowy dla wielu marek

Takie wnioski formuują eksperci z amerykańskiej firmy analitycznej WGSN zajmującej się analizą trendów. Swoje spostrzeżenia na temat klarujących się właśnie postaw młodych ludzi zawarli w najnowszym raporcie prognostycznym pod tytułem „Future Consumer 2026”.

Zdaniem ekspertów z WGSN przedstawiciele młodszych pokoleń nie chcą wchodzić w role ani realizować celów, jakich oczekuje od nich społeczeństwo. Dotyczy to zarówno życia zawodowego, jak i prywatnego.

Zamiast przez lata dążyć do osiągnięcia życiowych „kamieni milowych”, które tradycyjnie powinny pojawiać się na określonych etapach życia, młodzi ludzie skupiają się na realizacji własnych, indywidualnych celów. Co istotne, wcale nie muszą być one spektakularne i i nie trzeba pracować na nie latami — wręcz przeciwnie. „Pokolenie małych celów” dąży do tego, co szybciej przyniesie im satysfakcję.

„Zetki” nie chcą też uczestniczyć w walce o atrakcyjną ścieżkę kariery w firmach, czego elementem bywa niezdrowa psychicznie i emocjonalnie rywalizacja. Jednym słowem, tak zwane pokolenie małych sukcesów za nic ma sobie znane schematy dotyczące wyznaczników dorosłości, a także cech, które definiują „człowieka sukcesu” w tradycyjnym znaczeniu tego określenia.

Raport: młodzi ludzie rezygnują z dążenia do sukcesów

Wszystkie te idee przyświecają pokoleniu, które analitycy WGSN nazwali „gleamersami” (ang. gleamers). O „gleamersach” jako szerokim, złożonym zjawisku, które dotyczy wielu przedstawicieli młodego pokolenia, pisaliśmy jakiś czas temu na łamach „Sukcesu”.

Określenie „gleamers” pochodzi od angielskiego słowa „gleam”, które oznacza „blask”. Owym „światłem” w życiu młodych ludzi jest satysfakcja z drobnych, łatwo osiągalnych sukcesów, a także małych, ale za to częstych przyjemności, na które mogą oni sobie pozwolić.

Z czego wynikają te wszystkie postawy? Wielu młodych ludzi już na początku swojej kariery odczuwa wypalenie zawodowe. U jego źródła leżą przede wszystkim przytłaczające obowiązki zawodowe, których realizacja nie daje satysfakcji, a także toksyczna atmosfera w pracy.

Innym źródłem zjawiska, które zauważyli analitycy z WGSN, jest pogarszająca się sytuacja ekonomiczna całych rzecz społeczeństwa — żyjemy w czasach ostatecznego upadku „amerykańskiego snu”. W konsekwencji wielu młodych ludzi pozbyło się złudzeń, że ciężka praca, zwłaszcza w korporacji, to gotowy przepis na życiowy sukces.

Zdobyć dobre stanowisko w prestiżowej firmie, kupić mieszkanie i samochód, założyć rodzinę, a to wszystko przed 40-tką — takie cele przyświecały starszym pokoleniom. Zdaniem analityków sytuacja uległa zmianie w przypadku współczesnych młodych dorosłych: przedstawicieli generacji Z i młodych milenialsów. Odrzucają oni bowiem tradycyjną definicję sukcesu.

Drobne, ale możliwe do osiągnięcia sukcesy: tego chcą młodzi ludzie

Pozostało 87% artykułu
Ludzie
Najbogatsza rodzina na świecie: surowce, wielka sztuka i setki miliardów dolarów
Materiał promocyjny
Raymond Cloosterman, twórca marki Rituals: Pozostaliśmy wierni naszej filozofii
Ludzie
Stworzyła polską markę luksusową. „Projektantką zostałam trochę przez przypadek”
Ludzie
Polska architektka w Dubaju: nie dostaję próśb od klientów o złote żyrandole
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Ludzie
Najbogatsza kobieta na świecie zdetronizowana. Triumf słynnej rodziny z USA
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska