Najbardziej znany francuski dom mody pozwany o plagiat. Poszło o kieszonkę

Dom mody Louis Vuitton, należący do firmy kontrolowanej przez Bernarda Arnaulta, jednego z najbogatszych ludzi na świecie, został pozwany. Powód, amerykańska firma produkująca między innymi skarpetki, zarzuca Francuzom plagiat.

Publikacja: 09.07.2024 12:18

Butik Louis Vuitton w Nowym Jorku.

Butik Louis Vuitton w Nowym Jorku.

Foto: Bing Guan: Bloomberg Finance LP

Francuski dom mody Louis Vuitton wraz z jej dyrektorem kreatywnym Pharrellem Williamsem zostali pozwani. Kością niezgody okazały się skarpetki. Niewielka amerykańska marka zarzuca LV bezprawne wykorzystanie jej zastrzeżonych znaków towarowych, którymi są nazwa i projekt nietypowych skarpetek z minikieszeniami.

Louis Vuitton pozwany. Przedmiotem sporu są skarpetki

Małe marki oraz lokalni projektanci od lat dość często pozywają słynne domy mody, zarzucając im bezprawne wykorzystanie swoich projektów, elementów graficznych czy innych zastrzeżonych znaków towarowych. Najnowsza batalia na tym polu dotyczy wspomnianych już sparpetek.

Czytaj więcej

Czołowy europejski dom mody planuje zwolnienia. Pracę mogą stracić setki osób

Mowa o Pocket Socks – linii skarpetek, którą sprzedaje francuski dom mody Louis Vuitton. Skarpetki z charakterystycznymi kieszonkami można kupić od roku.

Pod identyczną nazwą bardzo podobne skarpetki od ponad 20 lat sprzedaje niewielka firma o nazwie Pocket Socks z siedzibą w kalifornijskim mieście Carlsbad. Na przestrzeni ponad dwóch dekad wypracowała sobie ona sporą rozpoznawalność w USA. Gościła w popularnym telewizyjnym programie śniadaniowym „Good Morning America”, ma też na koncie współpracę z szeregiem amerykańskich magazynów.

Trudno więc z całą pewnością stwierdzić, że osoba tak doskonale orientująca się w branży odzieżowej jak Pharrell Williams, a do tego mieszkająca na co dzień w USA, nie wiedziała o istnieniu marki Pocket Socks. Tymczasem skarpetki Louis Vuitton z linii o nazwie Pocket Socks do złudzenia przypominają te, które sprzedaje kalifornijska marka.

Sprawa wylądowała w Sądzie Rejonowym Dystryktu Południowego Kalifornii w San Diego. Firma Pocket Socks pozwała Louis Vuitton oraz Pharella Williamsa – muzyka, piosenkarza i producenta muzycznego, którego na początku 2023 roku powołano na stanowisko dyrektora kreatywnego męskiej linii LV.

Czyje to skarpetki? Pocket Socks kontra Louis Vuitton

Jak informuje serwis LawInc.com, marka Pocket Socks zarzuca Louis Vuitton i Williamsowi świadome pogwałcenie jej praw do wyłącznego używania zastrzeżonych jeszcze w 2012 roku znaków towarowych, a także nieuczciwą konkurencję. Dotyczy to dwóch kluczowych kwestii.

Po pierwsze, zdaniem przedstawicieli amerykańskiej firmy używanie nazwy „Pocket Socks” marki może wprowadzać konsumentów w błąd. Mogą oni bowiem pomyśleć, że skarpetki Louis Vuitton to na przykład efekt współpracy z marką Pocket Socks.

Po drugie, nieuczciwe działania zarzucane Louis Vuitton przez pełnomocników firmy Pocket Socks, dotyczą charakterystycznego projektu skarpetek. Marka Pocket Socks twierdzi, że amerykańscy konsumenci od dawna mają świadomość, że skarpetki z kieszonkami to jej znak rozpoznawczy.

Pocket Socks żąda, aby marka Louis Vuitton przestała używać problematycznej nazwy. Domaga się także, aby LV pokrył jej straty finansowe, które wynikły wskutek działań francuskiej marki.

Jak na razie przedstawiciele Louis Vuitton nie ustosunkowali się publicznie do pozwu. Eksperci z serwisu LawInc.com podają pewne argumenty, które marka może wytoczyć na swoją obronę.

Jak zauważają, skarpetki Louis Vuitton są znacznie droższe od tych marki Pocket Socks, co nie powinno pozostawiać żadnych wątpliwości, kto je wyprodukował – a kto nie. Z kolei nazwa „Pocket Socks” jest wysoce opisowa i oznacza po prostu „skarpetki z kieszonkami”, co może osłabiać argumentację kalifornijskiej marki.

Pewne różnice dotyczą też wyglądu. Mowa chociażby o wyraźnym nadruku „Louis Vouitton” na skarpetkach, który odróżnia je od tych marki Pocket Socks.

Biznes
Ulubiona marka odzieżowa milenialsów bankrutuje. Przegrała z konkurencją z Chin
Panel Transformacji Energetycznej
Czas na szeroką debatę o transformacji energetycznej
Biznes
Potentat branży luksusowej debiutuje z nową marką. Wyzwanie rzucone rywalom
Biznes
Polscy winiarze cieszą się z silnych mrozów. „Tegoroczne zbiory są wyjątkowe”
Biznes
Najlepiej zarabiający influencer na świecie chce kupić TikToka. Ma już inwestora
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Biznes
Europejska marka luksusowa przejęta przez Chińczyków. Skusiły ich świetne wyniki
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście