Outlety zdobywają świat. W tych krajach powstanie ich najwięcej, Polska na czele

Gdzie wybrać się na tanie zakupy? Najlepiej tuż za naszą zachodnią granicę. Jednak również w Polsce outletów będzie niebawem coraz więcej. Wizja tańszych zakupów to siła, dzięki której outlety zdobywają rynek na całym świecie.

Publikacja: 06.07.2023 08:30

Outlety zdobywają świat. W tych krajach powstanie ich najwięcej, Polska na czele

Foto: Alexander Kovacs

Chcemy kupować ubrania możliwie wysokiej jakości, ale w jak najniższych cenach. Outlety dają możliwość pogodzenia tych potrzeb. Z najnowszego branżowego raportu wynika, że Polska będzie jednym z europejskich liderów w tej dziedzinie. W naszym kraju będzie przybywać outletów.

Outlety zdobywają Polskę: będzie ich coraz więcej

Outlety, w których można kupić końcówki kolekcji renomowanych marek oraz ubrania z poprzednich sezonów lub wyprzedaży, na stałe wpisały się w krajobraz europejskich miast — również tych w Polsce. Miłośników tego rodzaju sklepów z pewnością ucieszy wiadomość, że ich właściciele zamierzają w najbliższych latach śmielej rozwinąć swoje outletowe biznesy.

Czytaj więcej

Słynny dom mody zmienia nazwę. To ma być zapowiedź nadejścia nowej ery

Tak wynika z ankiety, którą przeprowadzili eksperci z działającej w branży nieruchomości firmy doradczej Ecostra. Badanie zrealizowano w 2023 roku na zlecenie brytyjskiej agencji nieruchomości Savills.

W ramach badania przepytano firmy specjalizujące się w tworzeniu centrów outletowych. Są to duże kompleksy pod dachem lub pod gołym niebem, zlokalizowane zwykle na obrzeżach miast. Skupiają one wiele outletów, a także między innymi lokale gastronomiczne.

Firmy zapytano, które kraje Europy mają największy potencjał do tworzenia w nich centrów outletowych. Jednym z najbardziej atrakcyjnych europejskich rynków z punktu widzenia tych przedsiębiorstw okazała się Polska. W rankingu, który powstał na bazie badania, nasz kraj zajął dość wysoką, ósmą pozycję, wyprzedzając Austrię, Portugalię i Belgię.

Prawdziwymi rajami dla oszczędnych będą jednak Niemcy, Francja i Hiszpania, a także Wielka Brytania i Włochy. To właśnie tam w ciągu najbliższych trzech lat powstanie najwięcej centrów outletowych. W pierwszej dziesiątce znalazły się również Szwajcaria i Holandia.

Outlety: sposób na to, jak sprzedać stare kolekcje ubrań

Okazuje się więc, że niezależnie od poziomu bogactwa danego kraju, zawsze znajdzie się w nim duża grupa mieszkańców chcących kupować ubrania wysokiej jakości, ale w okazyjnych cenach. Potrzeba ta sprzyja powstawaniu sklepów oferujących takie wyroby, choć czynników wzrostu sektora centrów outletowych jest więcej.

Autorzy raportu zauważają, że w trakcie pandemii w magazynach marek odzieżowych pozostały duże ilości produktów, których nie udało się sprzedać. W takiej sytuacji do gry wkraczają outlety, które skupują hurtowe ilości tych wyrobów i sprzedają je taniej niż na wyprzedaży.

Analitycy podkreślają też, że silną stroną centrów outletowych są niższe koszty operacyjne, jakie ponoszą. Mowa o rachunkach za energię, czynszach i kosztach pracowniczych, które są niższe w porównaniu z tymi, z którymi muszą uporać się galerie handlowe czy sklepy stacjonarne w centrach miast.

Na fali trendu w kierunku bardziej przemyślanych decyzji zakupowych centra outletowe powoli wyrastają na poważnych konkurentów tradycyjnych sklepów i galerii. Są one bowiem nie tylko miejscami, w których robi się zakupy odzieżowe, ale również spędza czas dzięki funkcjonującym w nich kawiarniom, barom i innych punktom usługowym.

„Centra outletowe cieszą się dużą popularnością dzięki produktom wysokiej jakości, szerokiej gamie marek i atrakcyjnemu miksowi zakupów i rozrywki. Co więcej, miejsca te są odporne na wzrost branży e-commerce, ponieważ generalnie atrakcyjne przeceny są dostępne przeważnie w sklepach stacjonarnych” — zauważa Georgia Ferris, analityczka z firmy Savills.

Biznes
Miliarderzy z Francji walczą na luksusowe nieruchomości. Rekordowa transakcja
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Biznes
Triumf rosyjskiego „króla dżinsów”. 76-latek debiutuje na liście miliarderów
Biznes
Powolna śmierć marek modowych dla „klasy średniej”. Znikają z miast Europy
Biznes
Lidl wygrał z gigantem rynku luksusowego. 10 lat walki o prawa do jednego koloru
Biznes
Najbogatszy Chińczyk w tarapatach. „Ta woda mineralna jest za mało chińska”