Z Paryża do Londynu: Chanel, słynny francuski dom mody, stał się firmą brytyjską

Dom mody Chanel postrzegany jest jako marka nierozerwalnie związana z Francją. Jednak rzeczywistość biznesowa wygląda inaczej – zakończono proces przekształceń w wyniku którego Chanel, jako firma, stał się brytyjską korporacją.

Publikacja: 22.09.2022 13:52

Pierwszy butik Chanel powstał w 1910 roku w Paryżu. Dzisiaj na całym świecie jest ich ponad 300.

Pierwszy butik Chanel powstał w 1910 roku w Paryżu. Dzisiaj na całym świecie jest ich ponad 300.

Foto: Raysonho @Open Grid Scheduler / Grid Engine, CC0, Wikimedia Commons

W oczach miłośników i miłośniczek mody – a także wielu Francuzów i Francuzek – Chanel to francuska świętość. To marka, której twórczynią była słynna Coco Chanel i zarazem ostatni z wielkich domów mody, który zachowuje niezależność i nie został wchłonięty przez luksusowe behemoty takie jak LVMH czy Kering.

Od 1910 roku, gdy Gabrielle „Coco” Chanel otworzyła swój butik na rue de Cambon w Paryżu i rozpoczęła swoją przygodę z krawiectwem która, jak się okazało, zapoczątkowała rewolucję w modzie, Chanel związany był z Francją – symbolicznie i formalnie.

Wydawało się to naturalne, ale biznes rządzi się swoimi prawami. W ostatnich kilku latach holding Chanel Ltd., do którego należą wszystkie spółki związane z Chanel, przechodził skomplikowany proces restrukturyzacji. Finałem tego procesu jest przeniesienie pełni władzy nad oddziałami firmy do holdingu, który ma siedzibę w brytyjskiej stolicy.

Międzynarodowa rodzina Chanel

Siedziba holdingu znajduje się przy Bond Street 158-159 w Londynie, tuż nad reprezentacyjnym butikiem Chanel. Po sąsiedzku swoje butiki mają inne słynne marki – Dior, Loro Piana czy Louis Vuitton.

Proces zmian rozpoczął się w 2016 roku, gdy zaczęto porządkować i zmieniać strukturę holdingu, do którego należy francuski Chanel. Teraz całym imperium mody Chanel zarządza Chanel Ltd. – brytyjska firma z siedzibą w Londynie.

Czytaj więcej

Coco Chanel: całe życie pod znakiem lwa

Obecnie jedenastoosobowy zarząd Chanel Ltd. to międzynarodowy zespół, ale aż ośmiu jego członków to Brytyjczycy. W zarządzie zasiadają też obywatele Szwajcarii, Singapuru i Stanów Zjednoczonych. Prezesem zarządu i głównym udziałowcem holdingu jest Alain Wertheimer, na co dzień mieszkający w USA. Bruno Pavlovsky to jedyny mieszkaniec Francji zasiadający na stanowisku dyrektora – stoi na czele francuskiego oddziału Chanel i jednocześnie pełni 

W pierwszym kwartale 2022 roku siedziba marki Chanel ostatecznie przeniosła się do Londynu. Jak informują dziennikarze z serwisu Glitz.Paris, analizujący rynek luksusowy, zmiany nie były nagłaśniane przez firmę. Lakonicznie poinformowano o nich w sprawozdaniach finansowych firmy.

Przed zmianami rozpoczętymi w 2016 roku, Chanel nie był firmą francuską, jednak sytuacja wyglądała inaczej niż obecnie. Bracia Alain i Gerard Wertheimer (wnuki Pierre'a Wertheimera, wspólnika Coco Chanel), którzy kontrolują markę Chanel, mieli szereg spółek, które tworzyły ich imperium dóbr luksusowych. Struktura była rozległa i niejasna, niektóre oddziały, jak choćby amerykański, zajmowała odrębne miejsce w strukturze firmy. Obecnie brytyjska spółka Chanel Ltd. kontroluje wszystkie oddziały, a tę, poprzez spółki na Bermudach i Kajmanach, kontrolują bracia Wertheimer.

Chanel, który jako jedyny z wielkich francuskich domów mody, zachował niezależność i pozostaje firmą „rodzinną”, czeka w niedalekiej przyszłości ważna zmiana. Obaj bracia Wertheimer przekroczyli już 70 lat i stopniowo nagląca staje się sprawa sukcesji w firmie która, jak się uważa, ma pozostać rodzinna, bo Wertheimerowie nie chcą rezygnować z kontroli nad spółkami tworzącymi imperium Chanel. Być może więc przekształcenia, o których mowa, to przygotowania do przekazania władzy w firmie kolejnemu pokoleniu w rodzinie Wertheimerów. Kto przejmie stery w firmie? Dziennikarze z Glitz.Paris oceniają, że najbliższy tego jest Nathaniel Wertheimer, syn Alaina.

W oczach miłośników i miłośniczek mody – a także wielu Francuzów i Francuzek – Chanel to francuska świętość. To marka, której twórczynią była słynna Coco Chanel i zarazem ostatni z wielkich domów mody, który zachowuje niezależność i nie został wchłonięty przez luksusowe behemoty takie jak LVMH czy Kering.

Od 1910 roku, gdy Gabrielle „Coco” Chanel otworzyła swój butik na rue de Cambon w Paryżu i rozpoczęła swoją przygodę z krawiectwem która, jak się okazało, zapoczątkowała rewolucję w modzie, Chanel związany był z Francją – symbolicznie i formalnie.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Najbogatszy Europejczyk znowu na zakupach. Na celowniku słynna marka luksusowa
Biznes
Najbogatszy Europejczyk rusza do Hollywood. Chce zarobić na rosnącej niszy
Biznes
Marka dla „młodych i pięknych” odradza się. Koniec z toksycznym wizerunkiem
Biznes
Taka sama premia dla wszystkich pracowników. Słynny dom mody dzieli się zyskami
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Każdy sukces ma swoją cenę