Francuzi mają nowy pomysł: paliwo wyścigowe z odpadów po produkcji wina

Alkohol i szybka jazda samochodem to bardzo zła kombinacja – jednak w tym przypadku nie ma zagrożenia. Francuski koncern paliwowy Total Energies ma bowiem pomysł, jak przerobić odpady z francuskich winiarni na paliwo do samochodów wyścigowych.

Publikacja: 03.09.2021 11:56

Od 2022 roku samochody ścigające się w wyścigu Le Mans mają być napędzane biopaliwem produkowanym z

Od 2022 roku samochody ścigające się w wyścigu Le Mans mają być napędzane biopaliwem produkowanym z wytłoków winnych.

Foto: Ameya Savant

W obecnych czasach praktycznie wszystkie gałęzie przemysłu starają się szukać rozwiązań, które będą jak najbardziej przyjazne dla środowiska. Udaje się to z mniejszymi lub większymi sukcesami, ale wygląda na to, że branża paliwowa, od lat krytykowana za to, że przyczynia się do zniszczenia środowiska, zaczyna szukać kreatywnych rozwiązań.

Paliwo dla samochodów wyścigowych z wytłoków winnych

Czytaj więcej

Sztuka ruchoma: dlaczego słynni artyści pokochali samochody?

Total Energies, francuski koncern energetyczny, producent paliw i jeden z partnerów słynnego 24-godzinnego wyścigu Le Mans chce już w przyszłym roku dostarczać zespołom wyścigowym biopaliwo produkowane między innymi z wytłoków winnych pochodzących z francuskich winnic.

Produkt będzie nazywać się Excellium Racing 100 i jak zapewnia producent ma pozwolić zmniejszyć emisję CO2 o dwie trzecie. Produkt ma pojawić się już w przyszłym sezonie w serii wyścigowej FIA World Endurance Championship. W ramach WEC rozgrywany jest wyścig Le Mans, w tym roku, w barwach wspieranego przez Orlen belgijskiego teamu WRT Racing, startował Robert Kubica. .

Wprowadzenie innowacyjnego paliwa na bazie wytłoków to odpowiedź Total Energies na strategię FIA, ciała zarządzającego światowym motorsportem. Zakłada ona osiągnięcie neutralności węglowej do 2030 roku. 

Jak powstaje biopaliwo z wytłoków winnych?

Paliwo „Excellium Racing 100” zostanie wyprodukowane między innymi na bazie bioetanolu pochodzącego z produktów ubocznych produkcji wina. Będzie to więc na przykład osad z martwych drożdży czy wytłoki winogron.

Odpady z winifikacji nie będą jedynymi źródłami nowego biopaliwa. Bazy dla bioetanolu dostarczą też producenci rolni.

Zanim z winogronowych wytłoków i innych odpadów uzyska się bioetanol, składniki muszą przejść kilkuetapową obróbkę, taką jak fermentacja, destylacja i odparowanie. Tak uzyskaną bazę miesza się następnie z substancją o nazwie ETBE.

ETBE z kolei uzyskuje się z etanolu. Jak obiecuje producent, surowiec, z którego się go wytwarza, pochodzi ze źródeł wpisujących się w tak trend gospodarki obiegu zamkniętego, zakładającej, że surowce i produkty pozostaną obiegu i użyciu tak długo, jak będzie to możliwe. Dlatego, zamiast wyrzucać produkty uboczne winifikacji, Total Energies chce je przerabiać na biopaliwo.

Nowe biopaliwo koncernu TotalEnergies trafi również do zespołów rywalizować w innych seriach wyścigowych, także w European Le Mans Series, w której w tym sezonie ściga się Robert Kubica.

W obecnych czasach praktycznie wszystkie gałęzie przemysłu starają się szukać rozwiązań, które będą jak najbardziej przyjazne dla środowiska. Udaje się to z mniejszymi lub większymi sukcesami, ale wygląda na to, że branża paliwowa, od lat krytykowana za to, że przyczynia się do zniszczenia środowiska, zaczyna szukać kreatywnych rozwiązań.

Paliwo dla samochodów wyścigowych z wytłoków winnych

Pozostało 85% artykułu
Alkohole
„Suchy styczeń” coraz popularniejszy. Czy „Dry January” pomaga zmienić nawyki?
Alkohole
Koszmarny rok dla prosecco. Duma Włoch może zniknąć?
Alkohole
Zagadka sake: Japończykom się znudziła, na świecie bije rekordy popularności
Alkohole
Najstarsza butelka rumu sprzedana na aukcji. Odnaleziono ją w piwnicy w Anglii
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Alkohole
Szampan na Sylwestra: czym wznieść toast za nowy rok? Do wyboru jest wiele opcji