Francuzi mają nowy pomysł: paliwo wyścigowe z odpadów po produkcji wina

Alkohol i szybka jazda samochodem to bardzo zła kombinacja – jednak w tym przypadku nie ma zagrożenia. Francuski koncern paliwowy Total Energies ma bowiem pomysł, jak przerobić odpady z francuskich winiarni na paliwo do samochodów wyścigowych.

Publikacja: 03.09.2021 11:56

Od 2022 roku samochody ścigające się w wyścigu Le Mans mają być napędzane biopaliwem produkowanym z

Od 2022 roku samochody ścigające się w wyścigu Le Mans mają być napędzane biopaliwem produkowanym z wytłoków winnych.

Foto: Ameya Savant

W obecnych czasach praktycznie wszystkie gałęzie przemysłu starają się szukać rozwiązań, które będą jak najbardziej przyjazne dla środowiska. Udaje się to z mniejszymi lub większymi sukcesami, ale wygląda na to, że branża paliwowa, od lat krytykowana za to, że przyczynia się do zniszczenia środowiska, zaczyna szukać kreatywnych rozwiązań.

Paliwo dla samochodów wyścigowych z wytłoków winnych

Czytaj więcej

Sztuka ruchoma: dlaczego słynni artyści pokochali samochody?

Total Energies, francuski koncern energetyczny, producent paliw i jeden z partnerów słynnego 24-godzinnego wyścigu Le Mans chce już w przyszłym roku dostarczać zespołom wyścigowym biopaliwo produkowane między innymi z wytłoków winnych pochodzących z francuskich winnic.

Produkt będzie nazywać się Excellium Racing 100 i jak zapewnia producent ma pozwolić zmniejszyć emisję CO2 o dwie trzecie. Produkt ma pojawić się już w przyszłym sezonie w serii wyścigowej FIA World Endurance Championship. W ramach WEC rozgrywany jest wyścig Le Mans, w tym roku, w barwach wspieranego przez Orlen belgijskiego teamu WRT Racing, startował Robert Kubica. .

Wprowadzenie innowacyjnego paliwa na bazie wytłoków to odpowiedź Total Energies na strategię FIA, ciała zarządzającego światowym motorsportem. Zakłada ona osiągnięcie neutralności węglowej do 2030 roku. 

Jak powstaje biopaliwo z wytłoków winnych?

Paliwo „Excellium Racing 100” zostanie wyprodukowane między innymi na bazie bioetanolu pochodzącego z produktów ubocznych produkcji wina. Będzie to więc na przykład osad z martwych drożdży czy wytłoki winogron.

Odpady z winifikacji nie będą jedynymi źródłami nowego biopaliwa. Bazy dla bioetanolu dostarczą też producenci rolni.

Zanim z winogronowych wytłoków i innych odpadów uzyska się bioetanol, składniki muszą przejść kilkuetapową obróbkę, taką jak fermentacja, destylacja i odparowanie. Tak uzyskaną bazę miesza się następnie z substancją o nazwie ETBE.

ETBE z kolei uzyskuje się z etanolu. Jak obiecuje producent, surowiec, z którego się go wytwarza, pochodzi ze źródeł wpisujących się w tak trend gospodarki obiegu zamkniętego, zakładającej, że surowce i produkty pozostaną obiegu i użyciu tak długo, jak będzie to możliwe. Dlatego, zamiast wyrzucać produkty uboczne winifikacji, Total Energies chce je przerabiać na biopaliwo.

Nowe biopaliwo koncernu TotalEnergies trafi również do zespołów rywalizować w innych seriach wyścigowych, także w European Le Mans Series, w której w tym sezonie ściga się Robert Kubica.

Alkohole
„Suchy styczeń” coraz popularniejszy. Czy „Dry January” pomaga zmienić nawyki?
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Alkohole
Koszmarny rok dla prosecco. Duma Włoch może zniknąć?
Alkohole
Zagadka sake: Japończykom się znudziła, na świecie bije rekordy popularności
Alkohole
Najstarsza butelka rumu sprzedana na aukcji. Odnaleziono ją w piwnicy w Anglii
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Alkohole
Szampan na Sylwestra: czym wznieść toast za nowy rok? Do wyboru jest wiele opcji
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej