O spowolnieniu na rynku dóbr luksusowych mówi się od kilku miesięcy. Słabnąca chińska gospodarka przełożyła się na gorszą sprzedaż czołowych europejskich marek z tego segmentu. Producenci zegarków na razie jednak nie mają powodów do narzekania. Rok 2023 był dla nich rekordowo dobry. W szczególności 3 marki mogą mówić o „złotych żniwach”.
Rolex liderem rynku zegarków w 2023 roku: raport Morgan Stanley i Luxe Consult
Bank inwestycyjny Morgan Stanley co roku przygotowuje raport dotyczący sytuacji na rynku zegarków. Ostatnich kilka lat było czasem hossy – sprzedaż rosła, ceny na rynku wtórnym również, znacznie szybciej niż ceny w butikach. Rok 2023 przyniósł spowolnienie na rynku dóbr luksusowych. Jak to odbiło się na rynku zegarków?
Patrząc na dane za rok 2023 prezentowane przez Morgan Stanley i Luxe Consult, można powiedzieć, że nijak. Rynek urósł. W ubiegłym roku wartość sprzedaży szwajcarskiej branży zegarkowej wyniosła rekordowe 26,7 miliarda CHF z czego 25,5 miliarda CHF przypadało na zegarki naręczne. W tym wyścigu było co najmniej kilku wygranych, ale był tylko jeden dominator.
Mowa o Roleksie. W 2023 roku ta marka uzyskała wartość sprzedaży przekraczającą 10 miliardów CHF. Nigdy w historii żadnemu ze szwajcarskich producentów nie udało się osiągnąć takiego rezultatu. Zdaniem Morgan Stanley i Luxe Consult Rolex sprzedał w ubiegłym roku 1,24 miliona zegarków. Ważniejsze jednak jest coś innego – słynna marka osiągnęła 30-procentowy udział w rynku, uzyskując dominującą pozycję na rynku.
Drugi pod względem wartości sprzedaży Cartier uzyskał wynik 3,1 miliarda CHF. Trzecia, Omega, 2,6 miliarda CHF. Łącznie „klub miliarderów” (marek, które odnotowały sprzedaż na poziomie co najmniej miliarda CHF) liczy obecnie 8 członków – oprócz wymienionych tu Roleksa, Cartiera należącego do szwajcarskiego koncernu Richemont, Omegi należącej do Swatch Group, ten klub tworzą też Audemars Piguet, Patek Philippe, Richard Mille, Longines (także Swatch Group) oraz Vacheron Constantin (Richemont).