Red Bull wypowiedział wojnę winiarni z Sardynii. Chodzi o logotyp na butelkach

Niewielka winiarnia z Sardynii postanowiła podjąć walkę z producentem napoju energetycznego Red Bull. Spór dotyczy logotypu na butelkach wina – zdaniem przedstawicieli koncernu włoskie logo jest podobne do dwóch byków na puszkach Red Bulla.

Publikacja: 07.02.2023 11:29

Według serwisu Statista w 2022 roku marka Red Bull była warta blisko 17 miliardów euro. Na zdjęciu b

Według serwisu Statista w 2022 roku marka Red Bull była warta blisko 17 miliardów euro. Na zdjęciu budynek Red Bull Academy w Salzburgu, ośrodka kształcącego młodych piłkarzy.

Foto: Werner100359, CC0, Wikimedia Commons

W logotypie rodzinnej winiarni Muggittu Boeli z miejscowości Marmoiada w centralnej części Sardynii znajdują się dwa woły. Umieszczono je naprzeciw siebie tak, jakby na siebie nacierały. Zdaniem przedstawicieli austriackiego koncernu Red Bull taki logotyp kojarzy się z logiem widocznym na puszkach napoju energetycznego produkowanego przez tę firmę. Red Bull postanowił więc zablokować możliwość zarejestrowania takiego logotypu przez rodzinę włoskich winiarzy. Ci jednak nie zamierzają się ugiąć.

Red Bull kontra producent wina z Sardynii

Muggittu Boeli to niewielki włoski producent win, który działa w miejscowości Mamoiada na Sardynii. W logotypie firmy znajdują się dwa nacierające na siebie woły. I właśnie ten szczegół nie podoba się przedstawicielom koncernu Red Bull, produkującego znane na całym świecie napoje energetyczne.

Czytaj więcej

Europejczykom znudziło się wino? Zaskakujące dane z Hiszpanii, Francji i Włoch

Zdaniem przedstawicieli austriackiego koncernu logo z rogatymi zwierzętami w takiej, a nie innej pozycji, zbyt kojarzy się z logotypem Red Bulla. Austriacy zażądali więc od Włochów usunięcia lub zmiany loga. Jak się później okazało – bezskutecznie.

Apel Red Bulla nie spotkał się z reakcją ze strony Muggittu Boeli, która nie zmieniła swojego loga, ani go nie usunęła. W międzyczasie dwa tysiące litrów wina zdążyły trafić do sprzedaży.

„Nie podrabiamy loga Red Bulla”

Konflikt między Red Bullem a Muggittu Boeli zaczął się we wrześniu 2022 roku. To właśnie wtedy licząca zaledwie pięć hektarów sardyńska winiarnia, którą założył młody winiarz Mattia Muggittu, zarejestrowała logo z dwoma wołami.

Informacja o tym fakcie trafiła do krajowego biuletynu urzędu patentowego, co wzbudziło zainteresowanie przedstawicieli Red Bulla, którego przedstawiciele wysłali sardyńskiej winiarni pismo z prośbą o zmianę lub usunięcie logotypu. Zdaniem przedstawicieli Red Bulla logotyp został ono świadomie skopiowany i w rezultacie może wprowadzać konsumentów w błąd.

Winiarze z Muggittu Boeli zapewniają, że nie ma doszło do kopiowania logotypu. Wskazują też na różnice między logotypami. Przede wszystkim – jak przekonują Sardyńczycy – ich logo zawiera nie byki, ale woły. Te zwierzęta ciągną pług, który również umieszczono w logu winiarni. Zawiera ono także odniesienie do Stele di Boeli – neolitycznego megalitu z wyrytymi okręgami, który znajduje się w Mamoiadzie, nieopodal winnicy rodzin Muggittu. Historia obiektu sięga trzech i pół tysiąca lat przed naszą erą i stanowi on jeden z najważniejszych symboli Sardynii.

„W żadnym wypadku nie imitujemy loga Red Bulla. Woły są symbolem lokalnego winiarstwa, bo wykorzystujemy te zwierzęta podczas orki” – powiedział w rozmowie z lokalnymi mediami Mattia Muggittu.

Te tłumaczenia nie przekonują jednak przedstawicieli austriackiego koncernu, który nie rezygnuje ze swoich żądań dotyczących zmiany lub usunięcia logotypu.

Winiarnia Muggittu Boeli otrzymała wsparcie lokalnego związku rolników, Coldiretti Nuoro-Ogliastra. Jak podają włoskie media, jego dyrektor obiecał Mattii Muggittu i jego ojcu Peppino pomoc prawną w walce z Red Bullem.

Decyzja o tym, jak rozstrzygnąć konflikt, należy teraz do włoskiego urzędu patentowego. Jak informują włoskie media, producent Red Bulla i sardyńska winiarnia mogą też podpisać porozumienie i zakończyć spór, mają na to dwa miesiące.

W logotypie rodzinnej winiarni Muggittu Boeli z miejscowości Marmoiada w centralnej części Sardynii znajdują się dwa woły. Umieszczono je naprzeciw siebie tak, jakby na siebie nacierały. Zdaniem przedstawicieli austriackiego koncernu Red Bull taki logotyp kojarzy się z logiem widocznym na puszkach napoju energetycznego produkowanego przez tę firmę. Red Bull postanowił więc zablokować możliwość zarejestrowania takiego logotypu przez rodzinę włoskich winiarzy. Ci jednak nie zamierzają się ugiąć.

Red Bull kontra producent wina z Sardynii

Pozostało 87% artykułu
Wino
Koniec chińskiego podboju. Francuzi odzyskują najcenniejsze winnice w Bordeaux
Wino
Słynny fałszerz win na wolności. „Geniusz podróbek” teraz podrabia legalnie
Wino
Śledztwo we Francji. Niewolnicza praca dzieci w winnicach regionu Bordeaux
Wino
Największy przekręt w historii hiszpańskiego winiarstwa. Potentaci przed sądem
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Wino
Francuzi przerabiają wina na płyn do zmywania. Coraz mniej osób chce je pić