Francja: karykatura z „Charlie Hebdo” na etykietach win. Policjanci oburzeni

Umieszczona na butelkach wina etykieta, przygotowana przez współpracownika francuskiego magazynu „Charlie Hebdo”, zabolała francuskich policjantów. Funkcjonariusze uznali, że stanowi ona zniewagę dla ich zawodu.

Publikacja: 23.11.2021 11:53

Rysunki autorów „Charlie Hebdo” wielokrotnie pojawiały się na etykietach win we Francji.

Rysunki autorów „Charlie Hebdo” wielokrotnie pojawiały się na etykietach win we Francji.

Foto: Marco Chilese

O tym, że rysunki z francuskiego tygodnika satyrycznego „Charlie Hebdo” mogą być kontrowersyjne, wiadomo od dawna. To jedno z założeń tego magazynu – ma budzić emocje. Tym razem okazało się, że rysunkiem jednego ze współpracowników „Charlie Hebdo” dotknięci poczuli się francuscy policjanci. 

Francja: prześmiewcza etykieta z pijanym policjantem

Gerard Descrambe to francuski winiarz i jednocześnie od lat miłośnik humoru „Charlie Hebdo”, regularnie zamawiający projekty etykiet u ilustratorów współpracujących z tym magazynem. Jedna z prac, autorstwa Charba, rysownika zabitego w ataku terrorystycznym na redakcję tygodnika w 2015 roku, pojawiła się na butelce najnowszego rocznika białego wina z bordoskiej winiarni Château Renaissance, należącej do Descrambe’a.

Czytaj więcej

„Na etykiecie musi być pałacyk”. Jakie sztuczki stosują producenci win?

Na etykiecie widnieje karykaturalna postać podchmielonego policjanta z czerwonym nosem. Obok widnieje napis: „Partner moich głupich błędów”. Autorem rysunku jest Charb (wł. Stéphane Charbonnier) – rysownik i dziennikarz, który stał na czele „Charlie Hebdo” w latach 2009-2015.

Wino opatrzone karykaturą policjanta po raz pierwszy pojawiło się w 2000 roku, jednak dopiero tegoroczna edycja zwróciła uwagę francuskiej policji. W komentarzu do zdjęcia policjanci odnieśli się do zamachu z 2015 roku, solidaryzując się z redakcją „Charlie Hebdo”. Stwierdzili jednak, że taka etykieta stanowi zniewagę dla ich zawodu.

Komentując całe wydarzenie w rozmowie z francuskim serwisem informacyjnym MFMTV, Gérard Descrambe powiedział: „Tak, to nie jest poprawne politycznie, ale nie jest też złośliwe”.

Etykiety win: gdzie jest granica dobrego smaku?

Od ponad 40 lat „Charlie Hebdo” obraża niemal wszystkich i praktycznie na nikim nie zostawia suchej nitki. W efekcie satyryczne i nierzadko kontrowersyjne rysunki wywoływały protesty różnych środowisk.

W styczniu 2015 roku doszło do ataku terrorystycznego na siedzibę redakcji tygodnika w Paryżu. Dwóch muzułmańskich ekstremistów wdarło się do redakcji „Charlie Hebdo”, zabijając dziewięciu dziennikarzy i rysowników oraz dwóch policjantów.

Przy tak poważnych konsekwencjach publikacji, które pojawiały się na stronach „Charlie Hebdo”, stworzenie prześmiewczej etykiety wina wydaje się być niewinnym żartem. Zwłaszcza, że w mniej lub bardziej szerokiej publicznej świadomości ów rysunek policjanta funkcjonuje od dwudziestu lat.

To zresztą nie pierwsza kontrowersyjna etykieta, która powstała pod egidą „Charlie Hebdo”. Wina Château Renaissance i innych producentów zdobią rysunki Charba, Tignousa, Honoré’a i innych rysowników znanych z „Charlie Hebdo”, przedstawiają one między innymi wizerunki pijaków czy roznegliżowanych postaci w niedwuznacznych pozach.

Od pewnego czasu niepoprawne politycznie etykiety zyskują popularność, budząc skrajne emocje wśród miłośników win. Część z tych ilustracji tworzą znani artyści. Producenci win wkraczają przy tym na obszar, który już dawno zagospodarowała branża piwna. Etykiety zwracają uwagę swoją kontrowersyjnością – a to w końcu sprzedaje się najlepiej.

O tym, że rysunki z francuskiego tygodnika satyrycznego „Charlie Hebdo” mogą być kontrowersyjne, wiadomo od dawna. To jedno z założeń tego magazynu – ma budzić emocje. Tym razem okazało się, że rysunkiem jednego ze współpracowników „Charlie Hebdo” dotknięci poczuli się francuscy policjanci. 

Francja: prześmiewcza etykieta z pijanym policjantem

Pozostało 90% artykułu
Wino
Francuzi przerabiają wina na płyn do zmywania. Coraz mniej osób chce je pić
Materiał Promocyjny
Zwinny, wyrazisty i dynamiczny. SUV, który bryluje na europejskich salonach
Wino
Finlandia za 5 lat chce się stać krajem winiarskim. „Widzę potencjał”
Wino
Winiarze z Europy chcą dodawać wodę do wina. Wróci praktyka zakazana w UE?
Wino
Rewolucja we Francji. Winiarze z Bordeaux szykują zamach na świętość
Materiał Promocyjny
THE FUTURE OF FINANCE
Wino
Pierwsze wino stworzone przez ChatGPT. Francuzi „zatrudnili” bota w winnicy
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej