W tym miesiącu firma konsultingowa Brand Finance opublikowała swój doroczny raport, poświęcony branży kosmetycznej. 50 najbardziej wartościowych marek w tym segmencie zanotowało w czasie pandemii 9-procentowy spadek wartości – ze 137,5 mld dolarów w 2019 roku do 124,8 mld w roku ubiegłym. Jeśli chodzi o liderów zestawienia, obyło się bez roszad – w pierwszej trójce podobnie jak rok wcześniej znalazły się L’Oreal, Gillette oraz Nivea.
10 najbardziej wartościowych marek kosmetycznych świata:
1. L’Oreal (10,2 mld dolarów)
2. Gillette (7,5 mld dolarów)
3. Nivea (6,2 mld dolarów)
4. Guerlain (5,7 mld dolarów)
5. Estee Lauder (5,68 mld dolarów)
6. Pantene (5,2 mld dolarów)
7. Dove (5,1 mld dolarów)
8. Clinique (5 mld dolarów)
9. Garnier (4,09 mld dolarów)
10.Head & Shoulders (4,01 mld dolarów)
Osobne zestawienie poświęcono najsilniejszym markom – takim, które wyróżniają się pod względem reputacji, inwestycji w marketing czy satysfakcji pracowników. Odpowiednikiem Rolexa w branży kosmetycznej okazała się firma nieco mniej znana w skali globalnej, niż giganci z pierwszej trójki. To Natura – firma, która cieszy się olbrzymią popularnością na rynkach w Ameryce Południowej. W 2020 roku Natura odnotowała 19% wzrost wartości, do 1,7 mld dolarów. Niewiele w porównaniu do gigantów takich jak L’Oreal czy Gillette, ale warto spojrzeć na to, jak rozwija się Natura.
Czytaj też: 100 miliardów dolarów: rynek luksusowych torebek to fenomen
Autorzy raportu zauważają, że za dobre wyniki firmy w czasie pandemii odpowiada dywersyfikacja oferty, w której znajdziemy produkty do pielęgnacji skóry, kąpieli czy makijażu oraz produkty będące odpowiedzią na rosnące zainteresowanie naturalnymi kosmetykami. Te działania umacniają pozycję firmy poza Brazylią i krajami Ameryki Łacińskiej. Dodatkowo Naturze przysłużyła się pozycja marek należących do konsorcjum Natura & Co., w skład którego wchodzą też dobrzy znany w Polsce Avon czy The Body Shop.
The Body Shop, odkupiona niedawno przez Natura & Co. od L’Oreal, była jedną z najszybciej rosnących marek kosmetycznych w 2020 roku. Dzięki wzrostowi o 22% The Body Shop zajęło trzecie miejsce w tej kategorii – szybciej zyskiwały na wartości tylko Fresh (53%) oraz Yves Rocher, który w czasie pandemii urósł aż o 71%.