Idą zmiany: markami modowymi rządzą duety męsko–damskie

Prada czy Fendi zdecydowały się na stworzenie dwóch stanowisk dyrektorów kreatywnych nie tylko po to, by podkreślić rosnącą rolę kobiet

Publikacja: 19.11.2020 17:40

Fot: Miuccia Prada i Raf Simons/ fot. mat. prasowe Prada

Fot: Miuccia Prada i Raf Simons/ fot. mat. prasowe Prada

Foto: Fot: Miuccia Prada i Raf Simons/ fot. mat. prasowe Prada

Mężczyźni nadal stanowią większość, jeśli chodzi o stanowiska dyrektorów kreatywnych w największych światowych domach mody. Wg obliczeń serwisu WWD, który wziął pod uwagę projektantów z 265 firm, biorących udział w najważniejszych wydarzeniach sezonu pokazowego w Nowym Jorku, Mediolanie, Paryżu i Londynie, mężczyźni mają decydujący głos jeśli chodzi o kształt kolekcji w 51 procent marek, kobiety – jedynie w przypadku 38 procent.

Czytaj też: Transfer roku w świecie mody – Kim Jones zostanie następcą Karla Lagerfelda

Jednocześnie coraz więcej firm – jak Prada czy Fendi –  decyduje się na podwójne, męsko-kobiece przywództwo. WWD oblicza, że ten model wykorzystuje już 7% czołowych marek świata mody. Przykładem niech będą wspólne rządy Miucci Prady i Rafa Simonsa w Pradzie. Celem takich zmian jest nie tylko zwiększenie kobiecej reprezentacji na kluczowych stanowiskach – chodzi też o wartość praktyczną.

„Mieszanka różnych punktów widzenia jest ważniejsza niż kiedykolwiek, jeśli chce się przemówić do usieciowionego, globalnego odbiorcy” – mówi w rozmowie z WWD Tom Scott, profesor projektowania mody z nowojorskiego Fashion Institute of Technology. Jego zdaniem duety na czele domów mody są częścią szerszego zjawiska, czyli otwarcia na dialog; mieszanki narodowości, ludzi w różnym wieku i pochodzących z różnych środowisk, którzy umożliwiają stworzenie nowoczesnej perspektywy projektowania.

Inni eksperci, pytani przez WWD o rolę kreatywnych duetów w dzisiejszej modzie, podkreślają szczególne znaczenie połączenia perspektywy męskiej i kobiecej w momencie, gdy coraz większe znaczenie odgrywa moda niebinarna, nieprzyporządkowana do płci. Wiele marek nadrabia także wynikające z różnych (również biznesowych) względów zaległości w ofertach dla kobiet.

Emma Davidson z agencji Denza Limited dodaje, że kobieco-męskie duety to nie tyle nowość w świecie mody, co potwierdzenie stanu faktycznego. „Dyrektorzy kreatywni nie zamykają się w bańce, tylko przynoszą do firmy całe uniwersum” – mówi Davidson i przywołuje przykłady współpracownic znanych projektantów (jak Lucy Beeden, prawa ręka Kima Jonesa) które teraz zostają przynajmniej częściowo docenione za swoją rolę w grze zespołowej, jaką jest projektowanie.

Mężczyźni nadal stanowią większość, jeśli chodzi o stanowiska dyrektorów kreatywnych w największych światowych domach mody. Wg obliczeń serwisu WWD, który wziął pod uwagę projektantów z 265 firm, biorących udział w najważniejszych wydarzeniach sezonu pokazowego w Nowym Jorku, Mediolanie, Paryżu i Londynie, mężczyźni mają decydujący głos jeśli chodzi o kształt kolekcji w 51 procent marek, kobiety – jedynie w przypadku 38 procent.

Czytaj też: Transfer roku w świecie mody – Kim Jones zostanie następcą Karla Lagerfelda
Styl
Jak przetrwać upały? Innowacyjna tkanina, która chłodzi, może być przełomem
Styl
Pierpaolo Piccioli odchodzi z Valentino. To on uratował słynny włoski dom mody
Styl
Rośnie fala „przyjaznych oszustw” w e-sklepach. To problem przed Black Friday
Styl
Barbara M. Roberts, czyli Barbie. Kto wymyślił najsłynniejszą lalkę świata?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Styl
Jak się ubrać na koronację króla? Karol III zmienia wielowiekowe zasady