Szef Diora ratuje dom aukcyjny Sotheby’s po Brexicie

Kim Jones, dyrektor kreatywny marki Dior, przygotował dla Sotheby’s wybór arcydzieł sztuki współczesnej.

Publikacja: 05.03.2020 12:32

Nikolai von Bismack/ Sotheby’s

Nikolai von Bismack/ Sotheby’s

Foto: Nikolai von Bismack/ Sotheby’s

Dla nowego właściciela Sotheby’s luty był z pewnością pierwszym ważnym egzaminem. Patrick Drahi, francuski magnat medialny i kolekcjoner sztuki, który w ubiegłym roku zapłacił 3,7 miliarda dolarów na znany dom aukcyjny, musiał nerwowo śledzić reakcje prasy i koneserów sztuki na pierwszą aukcję sztuki współczesnej po Brexicie.

Choć jeden z obrazów z cyklu „Splash” Davida Hockneya został kupiony za 23,1 mln funtów, a „Rubber” Jeana-Michela Basquiata za 6,4 mln, to cała aukcja nie osiągnęła przewidywanego wyniku. Trzy z 47 wystawionych dzieł w ogóle nie znalazły nabywcy. To wystarczyło, by eksperci zaczęli mówić o prognozowanej od jakiegoś czasu zadyszce rynku sztuki.

Sotheby’s po Brexicie

Brexitową niepewność na rynku sztuki symbolicznie podkreśliła sprzedaż jednego z dzieł Banksy’ego. „Vote to Love”, przeróbka ulotki namawiającej do głosowania za wyjściem Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, została sprzedana za 1,115 mln funtów.

To niezły wynik, ponieważ praca dwukrotnie przekroczyła przy tym cenę estymowaną (400 tys.- 600 tys. funtów). Kilka miesięcy wcześniej inne dzieło artysty, „Devolved Parlament”, sprzedano za rekordową dla Banksy’ego sumę 12,2 mln dolarów. Zważywszy na mocną, polityczną wymowę tych obrazów, nie sposób odmówić koneserom sztuki poczucia humoru.  

Przeczytaj nasz tekst o Banksym – upartym krytku współczesnego świata

Wielka sztuka i domy mody

Drahi nie zamierza jednak czekać z założonymi rękami. Sotheby’s przygotowuje kilka aukcji, które mogłyby przyciągnąć kolekcjonerów wystraszonych brexitowym chaosem. Jednym z pomysłów na ożywienie rynku jest zaproszenie Kima Jonesa, dyrektora kreatywnego męskiej kolekcji domu mody Dior.

To logiczny wybór, ponieważ związki Kima Jonesa ze światem sztuki były widoczne jeszcze w czasach jego pracy w Louis Vuitton. Ostatnie dwa lata na czele Dior Homme udowodniły, że ta relacja ma się świetnie.

To właśnie współpraca z artystami była jednym z powodów, dla których Dior obronną ręką tak sprawnie przeszedł niesamowitą transformację, którą zafundował mu Kim Jones.

Spektakularne pokazy domu mody pozwoliły na dotarcie do nowych klientów bez porzucania elitarnego charakteru domu mody, zresztą takie nazwiska, jak Daniel Arsham, Hajime Sorayama czy KAWS mówią same za siebie.

Na potrzeby kolekcji Contemporary Curated Jones wybrał dla Sotheby’s 250 dzieł sztuki współczesnej. W jego selekcji nie zabrakło aukcyjnych pewniaków, takich jak prace Davida Hockneya, Cindy Sherman czy Yoshimoto Nary. Ale to nie wszystko.

Na aukcję trafiły też prawdziwe perły świata mody (płaszcz amerykańskiego projektanta Nicka Cave’a) czy designu (porcelanowe róże Simone Leigh). Kolekcję uzupełniają dzieła bliskich współpracowników Jonesa, takich jak KAWS czy Raymond Pettibon. Aukcja, poprzedzona tygodniową wystawą, odbędzie się 6 marca w Nowym Jorku. 

Dla nowego właściciela Sotheby’s luty był z pewnością pierwszym ważnym egzaminem. Patrick Drahi, francuski magnat medialny i kolekcjoner sztuki, który w ubiegłym roku zapłacił 3,7 miliarda dolarów na znany dom aukcyjny, musiał nerwowo śledzić reakcje prasy i koneserów sztuki na pierwszą aukcję sztuki współczesnej po Brexicie.

Choć jeden z obrazów z cyklu „Splash” Davida Hockneya został kupiony za 23,1 mln funtów, a „Rubber” Jeana-Michela Basquiata za 6,4 mln, to cała aukcja nie osiągnęła przewidywanego wyniku. Trzy z 47 wystawionych dzieł w ogóle nie znalazły nabywcy. To wystarczyło, by eksperci zaczęli mówić o prognozowanej od jakiegoś czasu zadyszce rynku sztuki.

Styl życia
Miliarder z Chin przywraca francuską markę luksusową. Była uśpiona przez 50 lat
Styl życia
Pokonali Adidasa. Nowe najbardziej pożądane buty na świecie to dzieło dwóch firm
Materiał partnera
Wszystko opiera się na wspólnocie wartości
Styl życia
Czołowa europejska analityczka trendów zapowiada: idzie zmiana w świecie mody
Materiał Promocyjny
Fotowoltaika naturalnym partnerem auta elektrycznego
Styl życia
Kto najbardziej chce pracować zdalnie? Wyniki tego badania zaskoczą pracowników
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje