Kampania reklamowa Louis Vuitton zatytułowana „Zwycięstwo to stan umysłu”, pojawiła się tuż przed rozpoczęciem tegorocznego mundialu w Katarze. Za obiektywem stanęła Annie Leibovitz, słynna amerykańska fotografka, niezwykle doświadczona w fotografowaniu gwiazd. Jej zdjęcia regularnie trafiają na okładki najbardziej znanych amerykańskich magazynów, takich jak „Vanity Fair” czy „Vogue”.

Annie Leibovitz wyróżnia między innymi mistrzowskie panowanie nad światłem. Nie inaczej jest tutaj – piłkarze toną w chłodnym, nieco niepokojącym półmroku, który tworzy klimat napięcia, wyczekiwania.

Najważniejsi są tu jednak oni – Leo Messi i Cristiano Ronaldo, od lat rywale w niepisanej walce korespondencyjnej którą toczą jako najwybitniejsi piłkarze swojego pokolenia. Ich rywalizacja ma korzenie w czasach, gdy Messi był podporą FC Barcelony, a Ronaldo – jednym z „Galacticos” z Madrytu.

Czytaj więcej

Roszady na liście miliarderów. „Król Nutelli” wyprzedził Marka Zuckerberga

W przeszłości dzielili między siebie najważniejsze nagrody w futbolu. Messi ma na koncie 7 Złotych Piłek, Ronaldo – 5. Argentyńczyk 4 razy wygrał Ligę Mistrzów, Portugalczyk jest tu lepszy (5 triumfów w UCL). Obaj w piłce zarobili gigantyczne pieniądze. Obaj też od lat występują w reklamach. Do tej pory nie wystąpili jednak wspólnie, do tego w reklamie jednej z najbardziej prestiżowych marek – Louis Vuitton. 

Messi i Ronaldo w reklamie Louis Vuitton

Louis Vuitton to klejnot w koronie koncernu LVMH, skupiającego najcenniejsze i najbardziej znane marki luksusowe. Do LVMH należy między innymi Christian Dior, Givenchy, hiszpańskie Loewe, japoński Kenzo czy włoskie Fendi. Jednak w tym gronie marka Louis Vuitton od lat gra pierwsze skrzypce. Nie bez powodu – regularnie uznawana jest za najcenniejszy luksusowy „brand” na świecie.

Firma, stworzona przez Louisa Vuittona w 1854 roku, oferuje dzisiaj całą gamę produktów – od perfum po torebki, zegarki czy biżuterię. Nadal jednak najważniejsze pozostają kufry i walizki, bo od nich rozpoczęła się historia firmy Louisa Vuittona. Charakterystyczne płaskie, „pudełkowe” akcesoria podróżne są nierozłącznym symbolem marki.

Dlatego w najnowszej reklamie z udziałem Leo Messiego i Cristiano Ronaldo tak naprawdę bohaterów jest trzech – dwaj sławni piłkarze i neseser Louis Vuitton Damier ozdobiony charakterystyczną szachownicą, jednym z symboli marki.

Zaproszenie do współpracy dwóch wybitnych piłkarzy nie jest przypadkowe, bo francuska marka stawia na bliskie związki z futbolem na najwyższym poziomie. Louis Vuitton wykonał na zamówienie specjalną srebrzystą walizeczkę, w której podróżuje trofeum dla najlepszej drużyny świata.  

Ciekawe są kulisy powstania zdjęcia autiorstwa Annie Leibovitz. Okazuje się, że piłkarze wcale nie zasiedli razem przy szachownicy. Zdjęcie powstawało „na raty”, Annie Leibovitz sportretowała piłkarzy, po czym oba zdjęcia połączono, co dało efekt, który wprawił kibiców w stan wrzenia. „Dwóch GOATs (ang. najlepsi w historii) na jednym zdjęciu” – to jeden z najczęściej przewijających się komentarzy w sieci.  

Zdjęcie jest pełne ukrytej symboliki. Messi i Ronaldo grają w szachy wykorzystując wzór szachownicy ozdabiającej neseser. Nawiązanie do podróży (na mundial do Kataru?) jest tu oczywiste. Można też domyślać się, że rozgrywka szachowa, którą prowadzą piłkarze, ma symbolizować zmagania o tytuł najlepszej drużyny na świecie.

Analiza układu figur na szachownicy przynosi niespodziankę – to bezpośrednie odwołanie do rozgrywki między dwoma gigantami świata szachów – Magnusem Carlsenem i Hikaru Nakamurą – z 2017 roku.

Tamten pojedynek szachowy skończył się remisem. Na mundialu takie rozstrzygnięcie jest wykluczone – tylko jedna drużyna może zdobyć tytuł mistrzowski. Kto to będzie?