Kolejna branża zagrożona przez „Efekt Ozempiku”. Potentaci boleśnie to odczują

Popularność środków pomagających ograniczyć apetyt i – co za tym idzie – zmniejszyć wagę to nie tylko kwestia zdrowia. Jak się okazuje, to także wyzwanie dla wielu branż, które zaczynają skutki upowszechnienia się tego typu specyfików.

Publikacja: 31.01.2025 15:33

Według oficjalnych danych ponad trzy czwarte mieszkańców USA ma nadwagę lub cierpi na otyłość, a pop

Według oficjalnych danych ponad trzy czwarte mieszkańców USA ma nadwagę lub cierpi na otyłość, a popularność rozmaitych przekąsek jest w tym kraju ogromna – ocenia się, że ten rynek w Stanach Zjednoczonych jest wart ponad 50 miliardów dolarów rocznie.

Foto: Kenny Eliason Unsplash

Nie słabnie popularność leków zawierających semaglutyd, stworzonych z myślą o ludziach chorych na cukrzycę, ale wykorzystywanych także przez osoby zdrowe – przede wszystkim te, które chcą schudnąć. Jak skutki niespodziewanej popularności takich preparatów odczuwają inne branże?

„Efekt Ozempiku”: zmieniają się nawyki zakupowe konsumentów

Leki z semaglutydem spowalniają procesy trawienne i „wysyłają” do mózgu sygnały o uczuciu sytości, co powstrzymuje łaknienie. Dzięki temu osoba, która przyjmuje tego rodzaju preparaty, nie tylko je mniej, ale też nie podjada rozmaitych przekąsek między posiłkami.

W przypadku wielu osób tymi przekąskami często jest żywność wysoko przetworzona, w tym słodycze, chipsy i inne kaloryczne produkty. Ich spożywanie przyczynia się do problemów z utrzymaniem prawidłowej wagi. Tymczasem wielu osobom zażywającym leki z semaglutydem niezdrowe i kaloryczne przekąski po prostu przestają smakować, dzięki czemu łatwiej im przerzucić się na świeże, nieprzetworzone produkty.

Czytaj więcej

Stworzyły markę luksusową wartą miliardy dolarów. Mają zasadę: żadnych reklam

Zdaniem ekspertów ten ostatni aspekt działania semaglutydu może w najbliższym czasie negatywnie odbić się na przemyśle słodyczy i wysoko przetworzonej żywności. Zjawisku, które już jest dostrzegalne w Stanach Zjednoczonych, przyjrzeli się niedawno dziennikarze „The New York Timesa” i „Financial Timesa”.

Cytowani przez nich producenci żywności wysoko przetworzonej zauważają spadek popytu na te produkty. Przedstawiciele sieci supermarketów Walmart zauważyli z kolei, że klienci kupują mniej jedzenia, ich zdaniem ma to związek z rosnącą popularnością leków z semaglutydem.

Czy znów będziemy społeczeństwem ludzi szczupłych? Eksperci: Nie tak szybko

Według danych banku inwestycyjnego Morgan Stanley, które cytuje „The New York Times”, obecnie leki z semaglutydem stosuje około siedmiu milionów mieszkańców Stanów Zjednoczonych. Szacuje się, że do 2025 roku liczba ta wzrośnie do 24 milionów. Przypomnijmy, że według oficjalnych danych ponad trzy czwarte mieszkańców USA ma nadwagę lub cierpi na otyłość.

Eksperci podkreślają jednak, że zmiany, które dotykają część przemysłu spożywczego, będą rozłożone w czasie. Preparaty zawierające semaglutyd nadal są relatywnie drogie, a więc zmiana nawyków żywieniowych w pierwszej kolejności będzie udziałem niewielkiej grupy zamożnych konsumentów w krajach rozwiniętych.

Analitycy dodają, że zjawisko odchodzenia konsumentów od słodyczy i wysoko przetworzonych, tłustych i słonych przekąsek na rzecz zdrowszego jedzenia mogą przyśpieszyć obniżki cen leków z semaglutydem. Na rynku farmaceutycznym przybywa bowiem nowych preparatów zawierających tę substancję, eksperymentuje się też z jej innowacyjnymi alternatywami.

Być może całe zjawisko w niedługim czasie dotrze też do Europy, a jednym z pierwszych krajów Starego Kontynentu, w których mogą zaistnieć podobne mechanizmy, jak w USA, jest Wielka Brytania. Jak bowiem zauważa „Financial Times”, tamtejszy rząd planuje objąć refundacją lek z semaglutydem o nazwie Mounjaro, przez co będzie on bardziej przystępny dla większej liczby osób pragnących schudnąć. Ale to nie koniec – pojawienie się preparatów z semaglutydem w niższych cenach, będących efektem rosnącej konkurencji między producentami, spodziewane jest też na innych rynkach w Europie, a także w Indiach, gdzie spożycie słodkich przekąsek dynamicznie rośnie, podobnie jak liczba osób z nadwagą.

Nie słabnie popularność leków zawierających semaglutyd, stworzonych z myślą o ludziach chorych na cukrzycę, ale wykorzystywanych także przez osoby zdrowe – przede wszystkim te, które chcą schudnąć. Jak skutki niespodziewanej popularności takich preparatów odczuwają inne branże?

„Efekt Ozempiku”: zmieniają się nawyki zakupowe konsumentów

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Społeczeństwo
Czy uroda pomaga w karierze? Raport z badania wśród 43 tysięcy osób z MBA
Materiał Promocyjny
Technologia daje odpowiedź na zmiany demograficzne
Społeczeństwo
Sondaż: Zmiany w 800+ dla Ukraińców mają ponadpartyjne poparcie
Społeczeństwo
Koniec 125-letniej współpracy z dworem królewskim. Karol III podjął decyzję
Społeczeństwo
Pokolenie Z znalazło sposób na karierę zawodową. Nowy raport obala popularny mit
Społeczeństwo
„Terapeutyczne lenistwo” będzie trendem 2025 roku. Pokolenie zmęczonych ma dość
Materiał Promocyjny
Wystartowały tegoroczne ferie zimowe