Generacja Z ma nową rozrywkę. Eksperci o popularności „klubów czytelniczych”

Generacja Z przyzwyczaiła ekspertów i analityków do tego, że chętnie daje się przekonać do nowych trendów, ale równie chętnie porzuca je, by znaleźć sobie nowe zajęcie. Czy powrót do czytania książek stanie się czymś więcej niż chwilowym zjawiskiem?

Publikacja: 27.09.2024 14:44

Zdaniem analityków trendów, zainteresowanie książkami, zauważyły już niektóre marki i nawiązują do t

Zdaniem analityków trendów, zainteresowanie książkami, zauważyły już niektóre marki i nawiązują do tego zjawiska w swoich działaniach.

Foto: Sehajpal Singh Unsplash

O upadku czytelnictwa mówi się coraz częściej. Liczby nie kłamią – od lat zainteresowanie książkami spada. W powszechnym odczuciu odpowiada za to rosnąca popularność nowych technologii, po które szczególnie chętnie sięgają młodzi ludzie, rezygnując jednocześnie z czytania książek. 

Tymczasem obserwujemy trend, który może świadczyć o tym, że młodzi ludzie wracają do czytania książek. Co więcej – zachęcają ich do tego czołowe influencerki. 

Młodzi ludzie, jeśli już czytają książki, najczęściej posiadają je w formie cyfrowej. Od pewnego czasu coraz chętniej kolekcjonują również książki w formie fizycznej, na co zwracają uwagę eksperci. Czy powrót do druku oraz tego, co namacalne, w dobie mediów cyfrowych i nowych technologii ma szansę stać się długotrwałym trendem wśród przedstawicieli pokolenia Z?

Czytanie książek znów jest modne. To zasługa generacji Z

Kiedy w 2020 roku Kaia Gerber, modelka, gwiazda mediów społecznościowych i córka amerykańskiej supermodelki Cindy Crawford, założyła wraz z Alyssą Reeder swój klub czytelniczy o nazwie Library Science, niektórzy twierdzili, że to tylko krótkotrwały snobizm młodej celebrytki, który minie wraz z pandemią. Cztery lata później klub nadal funkcjonuje, a oprócz niego rozwija się też sklep internetowy, w którym można kupić klubowe koszulki i czapki z hasłami promującymi czytelnictwo.

Czytaj więcej

Aplikacje randkowe „psują” społeczeństwo. To efekt zmiany naszych upodobań

Gerber jest więc konsekwentna w promowaniu czytelnictwa wśród młodych fanów i fanek. Oprócz literackich klasyków, modelka promuje przede wszystkim ciekawe, ale mniej znane książki spoza głównego nurtu, których próżno szukać na listach bestsellerów. 

Tematyka książek, które bierze na warsztat Gerber, jest bardzo szeroka, nie brakuje pozycji poruszających trudne społeczne tematy. Co istotne, w swojej komunikacji Gerber zachęca do czytania książek w klasycznym, papierowym wydaniu. Regularnie organizuje też tzw. live'y w mediach społecznościowych, podczas których rozmawia o książkach.

Córka Cindy Crawford zebrała wokół swojego klubu sporą społeczność miłośników książek, ale zjawisko jest już dużo szersze. W ślady Gerber poszło wielu przedstawicieli generacji Z, którzy coraz częściej kolekcjonują papierowe książki i dołączają do klubów czytelniczych.

Tendencję tę zauważyli eksperci z firmy analitycznej Karla Otto, a obserwacje na ten temat zawarli w jednym ze swoich najnowszych raportów. Nostalgię za książkami w formie papierowej, wskazują oni jako jeden z wiodących obecnie trendów wśród przedstawicieli młodego pokolenia.

Generacja Z wraca do czytania książek

Eksperci z firmy Karla Otto zauważają, że, paradoksalnie, do wzrostu popularności papierowych książek wśród młodych ludzi przyczynił się internet. Miliony postów z hasztagami #booktok i #bookstagram zalały popularne platformy społecznościowe. Dzięki temu „trend” na czytanie książek został spopularyzowany, a pierwsze pokolenie wychowane od urodzenia w świecie treści cyfrowych mogło przekonać się do tego, by sięgnąć po książkę.

Trend podchwyciły niektóre marki luksusowe, pragnące przyciągnąć grono aspirujących klientów i klientek. Jedną z nich jest Miu Miu, która podczas tegorocznego Tygodnia Designu w Mediolanie inaugurowała swój klub czytelniczy o nazwie Literacy Club.

Miu Miu organizuje ponadto w swoich butikach i innych popularnych miejscach w centrach dużych miast na świecie efemeryczne inicjatywy pod hasłem „Summer Reads”. Przechodnie mają możliwość otrzymania w prezencie konkretnych książek. Obydwa przedsięwzięcia Miu Miu promują dzieła cenionych klasycznych i współczesnych pisarek, traktujące o pozycji kobiet we współczesnym społeczeństwie.

Jak drugi przykład eksperci podają Loewe, inną popularną wśród młodej klienteli markę. Co kwartał wydaje ona czasopismo w formie papierowej, które można kupić tylko w butikach Loewe. Wydawnictwo zawiera wywiady ze znanymi osobami i inspiracje dotyczące stylu życia.

Skąd w młodych ludziach taki pociąg do fizycznych książek i czasopism? Analitycy z Karli Otto tłumaczą to szerszym zjawiskiem, jakim jest tęsknotą za wszystkim, co analogowe. Pokolenie, które od urodzenia ma do czynienia z mediami cyfrowymi, w ramach odskoczni od wirtualnej rzeczywistości sięga po kasety i płyty winylowe, a ostatnio również po wydawnictwa papierowe.

O upadku czytelnictwa mówi się coraz częściej. Liczby nie kłamią – od lat zainteresowanie książkami spada. W powszechnym odczuciu odpowiada za to rosnąca popularność nowych technologii, po które szczególnie chętnie sięgają młodzi ludzie, rezygnując jednocześnie z czytania książek. 

Tymczasem obserwujemy trend, który może świadczyć o tym, że młodzi ludzie wracają do czytania książek. Co więcej – zachęcają ich do tego czołowe influencerki. 

Pozostało 89% artykułu
Społeczeństwo
„Efekt przymierzalni”. Dlaczego w sklepach z ubraniami wpadamy w kompleksy?
Społeczeństwo
Znów głośno o zjawisku „Nepo Babies”. Kto ma prawo robić karierę w świecie mody?
Społeczeństwo
Ideały piękna w czasach sztucznej inteligencji. Nowa kampania marki Dove
Społeczeństwo
„Najbardziej lubiany człowiek w internecie” ma kłopoty. Pozew na 54 strony
Społeczeństwo
„Fałszywa produktywność” zmorą firm. Dlaczego wolimy udawać, że pracujemy?