Badanie: dlaczego ludzie kupują podróbki? „Walka z poczuciem niesprawiedliwości”

Dlaczego ludzie kupują podróbki wyrobów luksusowych? Najnowsze badanie rzuca nowe światło na przyczyny tego zjawiska. Okazuje się, że nie chodzi o cenę, a przynajmniej – cena nie jest tu jedynym powodem.

Publikacja: 31.07.2024 04:15

Kolejka pod butikiem Louis Vuitton.

Kolejka pod butikiem Louis Vuitton.

Foto: Melanie Pongratz Unsplash

Dlaczego ludzie kupują podróbki wyrobów luksusowych? Okazuje się, że chodzi nie tylko o sam fakt, że są one tańsze od swoich oryginalnych odpowiedników. W grę wchodzi też pewien aspekt psychologiczny, a nawet ideologiczny. Najnowsze badanie rzuca nowe światło na przyczyny zjawiska, które na całym świecie zatacza coraz szersze kręgi.

Dlaczego kupujemy podróbki? Wyniki badania

Coraz więcej ludzi kupuje podróbki takich luksusowych wyrobów jak torebki, buty, perfumy i innych produktów z wyższej półki. Z drugiej strony przybywa producentów fałszywek, którzy nierzadko wytwarzają je z nie mniejszą pieczołowitością niż manufaktury produkujące dla luksusowych marek.

Czytaj więcej

Walka o władzę w rodzinie magnata medialnego. Historia jak z serialu „Sukcesja”

Według danych Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w 2022 roku w globalnym obiegu krążyły podróbki o łącznej wartości około trzech bilionów dolarów. To aż trzy razy więcej w porównaniu z danymi z roku 2013, wyraźnie więc widać, że rynek podróbek bardzo dynamicznie się rozwija.

Co skłania konsumentów do wybierania podróbek zamiast oryginalnych wyrobów? Odpowiedź na to pytanie starał się znaleźć zespół brytyjskich i szwedzkich naukowców. Wyniki pięciu badań, które przeprowadzono w grupie dwóch tysięcy respondentów ze Szwecji i Stanów Zjednoczonych opublikowano w lipcu tego roku w naukowym czasopiśmie „Journal of Consumer Psychology”.

Uczestnikom serii badań zadano szereg pytań dotyczących produktów podrabianych. Zaprezentowano im też fałszywki takich luksusowych wyrobów jak zegarki marki Rolex, torebki Gucci i Burberry czy chustki Louis Vuitton. Na podstawie odpowiedzi respondentów naukowcy ustalili, że to nie cena, ale „egalitarny” charakter podróbek skłania ludzi do ich kupowania.

Podróbki demokratyzują luksus?

Żyjemy w świecie, w którym najbogatsza garstka mieszkańców naszego globu z roku na rok staje się jeszcze bogatsza. Jednocześnie na całym świecie przybywa ludzi, którzy mierzą się z coraz większymi problemami finansowymi.

Zdaniem autorów badania niższa cena podróbek przy ich zadowalającej jakości to tylko jeden z powodów, dla których ludzie decydują się na ich zakup. Nie chodzi przy tym o łatwiejszy dostęp do symboli statusu społecznego, który w przekonaniu niektórych zapewniają tanie fałszywki.

Eksperci doszli do wniosku, że dążenie do fałszywego manifestowania swojego nieistniejącego bogactwa nie stanowi głównej motywacji osób kupujących podróbki. W opinii badaczy jest nią natomiast coraz większa świadomość nierówności ekonomicznych.

Wyniki badań pokazały, że podróbki wyrobów luksusowych mają w umysłach respondentów bardziej egalitarny charakter niż horrendalnie drogie oryginały, a zatem demokratyzują luksus. Co więcej, im wyższa jest świadomość nierówności ekonomicznych w społeczeństwie, w tym wyższą egalitarną wartość ludzie przypisują podróbkom.

Kupując je, konsumenci mają poczucie, że walczą z systemem, który stworzyły marki luksusowe i przyczyniają się do przynajmniej częściowego zmniejszenia nierówności społecznych. Autorzy badania zauważyli jednocześnie, że silny związek między wiarą w egalitarną wartość podróbek a skłonnością do ich kupienia dotyczy zwłaszcza tych respondentów, którzy twierdzą, że równość społeczna jest stanem nie tylko pożądanym, ale również możliwym do osiągnięcia.

Dlaczego ludzie kupują podróbki wyrobów luksusowych? Okazuje się, że chodzi nie tylko o sam fakt, że są one tańsze od swoich oryginalnych odpowiedników. W grę wchodzi też pewien aspekt psychologiczny, a nawet ideologiczny. Najnowsze badanie rzuca nowe światło na przyczyny zjawiska, które na całym świecie zatacza coraz szersze kręgi.

Dlaczego kupujemy podróbki? Wyniki badania

Pozostało 90% artykułu
Społeczeństwo
Milionerzy jak pokolenie Z. Eksperci o zjawisku, które zmienia definicję luksusu
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Społeczeństwo
Zamożni klienci marek luksusowych „głosują nogami”. Nowy kłopot gigantów branży
Społeczeństwo
Tinder podsumowuje rok. Nanorelacje, Loud Looking: nadchodzą nowe typy związków
Społeczeństwo
Biznesowe imperium Gwyneth Paltrow zmienia formułę. Pozew i zwolnienia
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Społeczeństwo
Brytyjczycy wybrali słowo roku. Młodzież w Polsce używa go regularnie