Miasto w Hiszpanii walczy ze śmieciami. Kampania inspirowana katalogiem IKEA

Władze hiszpańskiego miasteczka Dénia, nie radząc sobie z ogromną ilością starych mebli wyrzucanych przez mieszkańców, postanowiły zrealizować nietypową kampanię zatytułowaną „Brutea”. W jej ramach stworzono plakaty nawiązujący do magazynu szwedzkiej sieci sklepów IKEA. Próżno w nim szukać jednak zachęcających ofert i przyciągających uwagę fotografii.

Publikacja: 19.03.2024 16:50

Kampania zorganizowana przez władze hiszpańskiego miasteczka Dénia nawiązuje do wyglądu katalogów pu

Kampania zorganizowana przez władze hiszpańskiego miasteczka Dénia nawiązuje do wyglądu katalogów publikowanych przez szwedzki koncern IKEA.

Foto: Dénia

Znajdujące się we wschodniej Hiszpanii miasteczko Dénia od dłuższego czasu mierzy się z poważnym problemem nadmiernej produkcji odpadów przez mieszkańców oraz turystów. Jak czytamy na oficjalnej stronie internetowej miejscowości jednym z najbardziej palących problemów są niechciane meble, które nierzadko porzucane są na ulicach miasteczka. Traci na tym krajobraz Dénii, ale ma to także negatywny wpływ na komfort życia mieszkańców oraz zwiedzających.

Chcąc rozwiązać ten problem, władze lokalne zdecydowały się zrealizować kampanię edukacyjną. Podeszły jednak do tematu bardzo kreatywnie. Centralnym elementem kampanii są plakaty przypominające wygląd okładek katalogów sklepów IKEA.

Brutea jak Ikea: miasto w Hiszpanii walczy z zaśmiecaniem ulic przez mieszkańców

Jak czytamy na stronie interetowej Dénii, dane wskazują, że zaledwie w ciągu jednego tygodnia w niewielkim – bo liczącym około 46 tys. mieszkańców – miasteczku, wyrzucanych jest około 2,4 tys. kilogramów mebli. To dużo, zwłaszcza, że w szczycie sezonu urlopowego liczby te są jeszcze większe – niekiedy sięgają nawet 7,2 tys. kilogramów.

Czytaj więcej

Najbardziej luksusowe miasta w Polsce. Na czele wcale nie Warszawa

Lokalna radna Sandra Gertrúdix podkreśla, że sprzątanie ulic z niechcianych mebli jest nie tylko problematyczne, ale także wiąże się z rocznym kosztem w wysokości 300 tysięcy euro. „To zasoby, których nie można wykorzystać do innych działań, bo musimy coś zrobić z tymi rzeczami” – zaznaczyła. 

Problem jest na tyle poważny, że władze miasteczka postanowiły podjąć działania, mające na celu zwiększenie świadomości zarówno mieszkańców Dénii, jak i turystów – zrealizowały kampanię, której najważniejszym elementem są plakaty przypominające te, który publikowała sieć sklepów IKEA. „Brutea” – bo tak nazywa się projekt stworzony przez władze Dénii – nawiązuje co do działań szwedzkiego giganta, ale w zaskakujący sposób.

Hiszpański sposób na zaśmiecanie miasta

Na plakatach wyglądających jak okładki katalogu sklepów IKEA próżno szukać estetycznych i zachęcających zdjęć mebli czy wnętrz. Zamiast tego, umieszczone na nich zostały fotografie zniszczonych i porzuconych mebli znalezionych na ulicach miasteczka.

Nazwy mebli znalezionych na ulicach zapisano tak, by przypominały szwedzkie słowa. Nazwy „produktów” mówią dużo – znaleźć tu można między innymi meble z kolekcji Fästik, co tłumaczyć można jako „wstręt”, Malsön – „koszmar” czy Gönia, co znaczy „udręka”. Obok zdjęć produktów umieszczono także kwoty. To informacja o kosztach, które władze miasta ponoszą usuwając śmieci pozostawiane przez mieszkańców i turystów.

W ramach kampanii „Brutea” w miasteczku rozwieszono także banery reklamowe, w których zaapelowano o sprzątanie po zwierzętach. Poza ogromnymi ilościami niechcianych mebli na ulicach, miejscowość mierzy się bowiem także z problemem psich odchodów. 

Władze miasteczka wyjaśniają, że ich kampania ma na celu zwrócenie uwagi na problemy i zmotywowanie obywateli do działania. „Chodzi o promowanie bycia lepszymi ludźmi przy jednoczesnym dostosowaniu się do społeczności” – zaznaczono. 

Znajdujące się we wschodniej Hiszpanii miasteczko Dénia od dłuższego czasu mierzy się z poważnym problemem nadmiernej produkcji odpadów przez mieszkańców oraz turystów. Jak czytamy na oficjalnej stronie internetowej miejscowości jednym z najbardziej palących problemów są niechciane meble, które nierzadko porzucane są na ulicach miasteczka. Traci na tym krajobraz Dénii, ale ma to także negatywny wpływ na komfort życia mieszkańców oraz zwiedzających.

Pozostało 87% artykułu
Społeczeństwo
„Urlop dla nieszczęśliwych”. Pomysł milionera na toksyczną atmosferę w pracy
Społeczeństwo
„Hollyweird” to nowy fenomen: rośnie wiara w wielki spisek gwiazd szołbiznesu
Społeczeństwo
Czy warto być lojalnym pracownikiem? Szef to wykorzysta – ostrzegają badacze
Społeczeństwo
Nowa obsesja generacji Z. Powinny ratować zdrowie, stały się symbolem zamożności
Społeczeństwo
Hopecore: nowy trend ma pomóc generacji Z walczyć z lękiem przed światem