Wypalona generacja Z: dwudziestolatkowie są zmęczeni i chcą zmienić pracę

Generacja Z czuje się w pracy zmęczona i wypalona – wynika z międzynarodowego raportu firmy Jabra. Badania pokazują, że ponad połowa pracowników z pokolenia Z przyznaje się do tego, iż czuje się wypalona zawodowo.

Publikacja: 02.02.2024 10:00

Ponad połowa badanych przedstawicieli generacji Z przyznała, że czuje wypalenie zawodowe.

Ponad połowa badanych przedstawicieli generacji Z przyznała, że czuje wypalenie zawodowe.

Foto: Brooke Cagle Unsplash

Z najnowszego badania „Mind the Gap” zleconego przez firmę Jabra, które przeprowadzono również wśród polskich przedstawicieli pokolenia Z wynika, że ponad połowa z nich odczuwa wypalenie zawodowe. Skłania ich to do porzucania swojego obecnego miejsca zatrudnienia. Generacja Z jawi się jednocześnie jako bardzo pracowite — wbrew stereotypom, jakie wokół niej narosły.

Generacja Z skarży się na wypalenie zawodowe

Przedstawiciele pokolenia Z, czyli współcześni dwudziestokilkulatkowie, wyrastają na najliczniejszą grupę pracowników, stopniowo wypierając boomersów i inne starsze generacje. Często mówi się też, że generacja Z jest wyjątkowo wybredna i często zmienia pracę, przez co przedstawiciele tego pokolenia nie są postrzegani przez niektórych pracodawców jako godni zaufania.

Czytaj więcej

Reguła „pięciu ubrań”: ten trend to rewolucja w szafach. Na czym polega?

To właśnie pokolenia Z dotyczą zjawiska „cichego” odchodzenia z pracy (ang. quiet quitting) czy „lazy girl job”. O obydwu pisaliśmy na łamach „Sukcesu”.

Najmłodsza grupa osób aktywnych zawodowo skupia na sobie tak dużą krytykę ze strony pracodawców być może dlatego, że z dużą odwagą mówi o swoich problemach zawodowych, a także o oczekiwaniach wobec pracodawców. Takiej śmiałości brakuje wielu przedstawicielom starszych pokoleń, co w oczach ich zwierzchników czyni ich mniej kłopotliwymi pracownikami.

Kilka zagadnień wokół aktywności zawodowej pokolenia Z wzięli niedawno na warsztat eksperci z firmy Jabra. Swoje spostrzeżenia zawarli w opublikowanym właśnie raporcie pod tytułem „Mind the Gap. How Gen Z Is Disrupting the Workplace in 2024”.

W dniach 15-25 listopada 2023 roku badacze przeprowadzili internetowe ankiety w gronie młodych, aktywnych zawodowo osób z czternastu krajów z całego świata, w tym z Polski, Francji, Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Wielkiej Brytanii, Australii, Chin, Japonii i USA. Respondentów pytano o ich odczucia w obecnej pracy, oczekiwania wobec miejsca zatrudnienia i bezpośredniego przełożonego, a także o ich plany na przyszłość.

Jak pracuje generacja Z?

Na podstawie wyników ankiety autorzy raportu wysnuli wniosek, że najważniejszą wartością dla młodych pracowników jest szeroko pojęta elastyczność. I wydaje się, że pracodawcy reagują na zmiany w tym, jak rozumie się obecnie pojęcie miejsca pracy, oferując tę elastyczność swoim młodym pracownikom.

Aż 79 procent respondentów z pokolenia Z stwierdziło, że ma pełną dowolność w wyborze trybu pracy: zdalnego, stacjonarnego czy hybrydowego. Z kolei siedmiu na dziesięciu wyraziło zadowolenie ze swojego aktualnego stanowiska.

Na tle tych całkiem pozytywnych obserwacji wyłania się pewien wyraźny paradoks. Badacze zauważają bowiem, że ponad połowa (52 procent) młodych respondentów przyznała, że odczuwa w pracy stres i wypalenie zawodowe.

Aż 48 procent planuje też w ciągu najbliższego roku zmienić pracę. Zmiany stanowiska są zresztą dla nich kluczowym czynnikiem rozwoju — pogląd taki podzielają prawie trzy czwarte młodych respondentów. Także niemała grupa, bo 42 procent „Zetek przyznało, że ich najważniejszym celem zawodowym będzie posiadanie własnej firmy. 


Jakie są z kolei oczekiwania pracowników z pokolenia Z wobec ich miejsca pracy i własnego szefa? Z badan wynika, że empatia, szczerość i spójność działań to cechy bezpośredniego przełożonego, które cenią oni dużo bardziej niż jego ekspertyzę w danej dziedzinie.

„Zetki” wyjątkowo wysoko cenią również balans między życiem zawodowym a prywatnym, choć aż 43 procent na pierwszym miejscu stawia pracę. Stoi to w pewnym kontraście wobec stereotypowego obrazu niesubordynowanego i niezbyt pracowitego młodego pracownika, jaki funkcjonuje wśród wielu pracodawców.

Z najnowszego badania „Mind the Gap” zleconego przez firmę Jabra, które przeprowadzono również wśród polskich przedstawicieli pokolenia Z wynika, że ponad połowa z nich odczuwa wypalenie zawodowe. Skłania ich to do porzucania swojego obecnego miejsca zatrudnienia. Generacja Z jawi się jednocześnie jako bardzo pracowite — wbrew stereotypom, jakie wokół niej narosły.

Generacja Z skarży się na wypalenie zawodowe

Pozostało 90% artykułu
Społeczeństwo
Milionerzy jak pokolenie Z. Eksperci o zjawisku, które zmienia definicję luksusu
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Społeczeństwo
Zamożni klienci marek luksusowych „głosują nogami”. Nowy kłopot gigantów branży
Społeczeństwo
Tinder podsumowuje rok. Nanorelacje, Loud Looking: nadchodzą nowe typy związków
Społeczeństwo
Biznesowe imperium Gwyneth Paltrow zmienia formułę. Pozew i zwolnienia
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Społeczeństwo
Brytyjczycy wybrali słowo roku. Młodzież w Polsce używa go regularnie