Wpadka czołowej europejskiej influencerki. Chiara Ferragni oszukała klientów?

Chiara Ferragni, włoska influencerka, jedna z najbardziej znanych światowych gwiazd social mediów, zaliczyła poważną wizerunkową wpadkę. Grozi jej dotkliwa kara finansowa. Ze współpracy z Ferragni zrezygnowała już znana włoska firma.

Publikacja: 22.12.2023 11:53

Konto Chiary Ferragni na Instagramie obserwuje blisko 30 milionów osób.

Konto Chiary Ferragni na Instagramie obserwuje blisko 30 milionów osób.

Foto: Alberto PIZZOLI / AFP

Chiara Ferragni to włoska influencerka modowa, kobieta biznesu, ulubienica nie tylko Włoszek, ale wielu kobiet na całym świecie. Na Instagramie obserwuje ją blisko 30 milionów osób. Ferragni zaliczyła jednak poważną wizerunkową wpadkę, co z pewnością odbije się zarówno na jej wizerunku, jak i portfelu.

Chiara Ferragni zaliczyła wpadkę wizerunkową. Reklamodawca rezygnuje

Chiara Ferragni to kobieta-instytucja i niemal odrębna gałąź włoskiej gospodarki. Pochodząca z Cremony Ferragni wybiła się na jedną ze współczesnych ikon mody, promując włoski styl w nowoczesnej odsłonie.

Z autorki założonego przez siebie w 2009 roku lifestyle’owego bloga „The Blonde Salad” Ferragni stała się partnerką dla największych marek z wielu branż, a także — kobietą biznesu. Chiara Ferragni prowadzi sygnowaną swoimi imieniem i nazwiskiem markę odzieżową i agencję marketingową TBS Crew, a jej blog stał się popularnym portalem o modzie, urodzie i stylu życia. Przede wszystkim jednak ma wielomilionową widownię w mediach społecznościowych.

Czytaj więcej

Butikowy hotel z Krakowa wśród najpiękniejszych na świecie. Prestiżowa nagroda

Chiara Ferragni stworzyła jedno z najpotężniejszych imperiów w branży cyfrowej. W 2017 roku „Forbes” ogłosił ją najbardziej wpływową influencerką modową, nakręcono o niej film dokumentalny, a na temat jej kariery prowadzono nawet wykłady na Harvard Business School.

Oprócz prowadzenia własnego biznesu, Ferragni współpracuje z szeregiem przedsiębiorstw. Do niedawna w gronie tym znajdowała się działająca od 90 lat znana włoska marka okularów Safilo.

Wieloletnia umowa była dla Włoszki bardzo intratna — dotyczyła projektowania, produkcji i dystrybucji przez firmę Safilo okularów sygnowanych imieniem i nazwiskiem Ferragni. Cytowana przez Reutersa włoska firma ogłosiła jednak w czwartek, że zerwała kontrakt z influencerką.

W swoim komunikacie firma Safilo oznajmiła, że krok ten wynika z „pogwałcenia zobowiązań, jakie zapisano w kontrakcie przez właścicielkę marki”— czyli właśnie Ferragni. Choć w oświadczeniu brak szczegółów dotyczących tego, co Włoszka zrobiła nie tak, to nieoficjalnie mówi się, że powodem decyzji zarządu Safilo jest niedawny skandal z Ferragni w roli głównej.

Kryzys wizerunkowy Chiary Ferragni: poszło o reklamę świątecznego ciasta

W połowie grudnia wyszło na jaw, że 36-latka swoją ubiegłoroczną reklamą sygnowanego jej nazwiskiem świątecznego ciasta wprowadziła odbiorców w błąd. Co gorsza, kampania, w którą bizneswoman włożyła milion euro, wykorzystała motyw inicjatywy charytatywnej.

Autorita' Garante della Concorrenza e del Mercato (AGCM), czyli odpowiednik włoskiego UOKiK-u, doszukał się poważnej nieprawidłowości w reklamie. Okazało się, że kampania dotycząca ciast Ferragni błędnie sugerowała, że kupując taki wypiek, klienci wspierają jeden ze szpitali dziecięcych w Turynie.

Okazało się, że firma Chiary Ferragni co prawda wpłaciła 50 tysięcy euro na konto szpitala, ale jeszcze przed startem kampanii. Ze sprzedaży ciast szpital nie otrzymał nawet eurocenta — wbrew temu, co głosiła reklama przygotowana przez firmę Chia.

AGCM zarzuciło Chiarze Ferragni dopuszczenie się nieuczciwych praktyk biznesowych i wprowadzenie klientów w błąd. Włoszce zasądzono ponad milion euro kary. Kolejne 420 tysięcy euro musi zapłacić firma piekarnicza Balocco, która wyprodukowała ciasta.

Jej wpadka wywołała skandal w branży e-commerce, a także w jej ojczyźnie. Dostało jej się nawet od premierki Włoch, Giorgii Meloni, która oficjalnie skrytykowała Ferragni.

W poniedziałek 36-latka opublikowała oficjalne przeprosiny za nieporozumienie i zapowiedziała, że milion euro trafi na konto szpitala, którego dotyczyła kampania reklamowa. Stwierdziła jednocześnie, że odwoła się od decyzji AGCM, bo uważa ją za niesprawiedliwą.

Społeczeństwo
„Urlop dla nieszczęśliwych”. Pomysł milionera na toksyczną atmosferę w pracy
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Społeczeństwo
„Hollyweird” to nowy fenomen: rośnie wiara w wielki spisek gwiazd szołbiznesu
Społeczeństwo
Czy warto być lojalnym pracownikiem? Szef to wykorzysta – ostrzegają badacze
Społeczeństwo
Nowa obsesja generacji Z. Powinny ratować zdrowie, stały się symbolem zamożności
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Społeczeństwo
Hopecore: nowy trend ma pomóc generacji Z walczyć z lękiem przed światem