Zapomniana generacja X. Najbogatsze pokolenie w historii zniknęło z radarów

Przedstawiciele generacji X, a więc współcześni czterdziestolatkowie i pięćdziesięciolatkowie, to najbogatsza grupa klientów w historii. Firmy nie poświęcają im jednak wiele uwagi, wolą skupiać się na generacji Z.

Publikacja: 26.09.2023 14:36

Autorzy raportu zauważają, że pokolenie X dysponuje wyjątkowo dużą siłą nabywczą. „Iksy” bogacą się

Autorzy raportu zauważają, że pokolenie X dysponuje wyjątkowo dużą siłą nabywczą. „Iksy” bogacą się również najszybciej ze wszystkich generacji.

Foto: Maria Teneva

Mają 45-60 lat, na koncie wiele różnych życiowych doświadczeń i nierzadko całkiem sporo pieniędzy, a do tego również wyrobiony gust i preferencje w wielu dziedzinach. W zależności od wieku, znajdują się też w różnych momentach w życiu, definiujących ich decyzje konsumenckie.

Tymczasem firmy z różnych branż z jakiegoś powodu straciły zainteresowanie pokoleniem X – bo właśnie o nim mowa. Dlaczego? Kwestię tę wzięła na warsztat globalna agencja mediowa Wavemaker.

Generacja X – pokolenie, o którym zapomniał rynek

Widząc kampanie reklamowe wielu marek, często trudno nie oprzeć się wrażeniu, że marce zależy na tym, aby reklamowany produkt kupowały młodsze osoby, nawet jeżeli jest on interesujący dla współczesnych 40-, 50-, a nawet 60-latków. Zdaniem analityków z agencji mediowej Wavemaker wynika to z błędnego postrzegania i uprzedzeń wielu marek wobec przedstawicieli generacji X.

Czytaj więcej

Generacja Z ma już dość tostów z awokado. Woli nowy „hedonistyczny” przysmak

Aby zbadać całe zjawisko, analitycy przeprowadzili własne ankiety i wywiady, przeanalizowali też istniejące badania. Łącznie przebadano prawie 200 tysięcy przedstawicieli pokolenia X z całego świata. Swoje spostrzeżenia eksperci zawarli w raporcie pod tytułem „Finding the Gen X Factor. Confronting marketing mishaps and bias to over-45s in social”.

Autorzy raportu podkreślają, że osoby należące do generacji X reprezentują 31 procent globalnej populacji. Jeżeli jednak chodzi o badania rynkowe, grupa ta jest mocno niedoreprezentowana i w raportach stanowi jedynie cztery procent respondentów.

Zdaniem badaczy twórcy marek i reklamodawcy nie doceniają kompetencji „Iksów” w kwestii użycia takich nowszych platfom społecznościowych jak TikTok czy Snapchat. O pokoleniu X pokutuje też przekonanie, że używa ono mediów społecznościowych tak samo jak młodsze pokolenia. Wyniki badań pokazują, że przekonania te nie mają nic wspólnego z rzeczywistością.

Generacja X przegrała rywalizację z pokoleniem Z

Okazuje się, że aż 92 procent przedstawicieli generacji X korzysta z social mediów każdego dnia. Są też bardziej świadomymi użytkownikami tych platform w porównaniu z pokoleniem Z.

„Iksy” reprezentują prawie jedną trzecią (28 procent) użytkowników TikToka, są też najszybciej rosnącą grupą osób korzystających z tej platformy. Tymczasem, jak wynika z analiz ekspertów z Wavemakera, zaledwie pięć procent marek tworzy swoje kampanie reklamowe z udziałem influencerów, skierowanych do klientów z tego pokolenia.

Z ankiet i wywiadów, które przeprowadzono z osobami należącymi do pokolenia X wynika, że jedynie 13 procent z nich ma poczucie, że są adresatami reklam w mediach społecznościowych. Jeżeli z kolei już widzą, że reklama jest do nich skierowana, to czują się tym bardziej zachęceni daną treścią.

Niedoreprezentowanie pokolenia X widać również w telewizji i w wyszukiwarce Google. Osoby w wieku powyżej 50. roku życia były bohaterami 24 procent reklam telewizyjnych, w porównaniu z osobami w wieku 19-49 lat, które dostrzeżono w aż 76 procentach reklam. Z kolei analiza wyników wyszukiwania grafik w Google wykazała, że wyszukiwarka również niedostatecznie reprezentuje osoby z generacji X w miejscu pracy – nawet o 30 procent.

Na tle wszystkich tych danych autorzy raportu zauważają jednocześnie, że pokolenie X dysponuje wyjątkowo dużą siłą nabywczą. Globalnie grupa ta odpowiada za 27 procent wszystkich zakupów, „Iksy” bogacą się również najszybciej ze wszystkich generacji.

Konsumenci z tej grupy wiekowej znajdują się w najlepszym momencie swego życia, aby wydawać swoje ciężko zarobione pieniądze – lub właśnie wchodzą w ten etap. Badacze podkreślają też, że „Iksy” posiadają pewną bezcenną z punktu widzenia marek cechę – potrafią być znacznie bardziej lojalni niż młodsze pokolenia.

Źródło: Wavemaker

Mają 45-60 lat, na koncie wiele różnych życiowych doświadczeń i nierzadko całkiem sporo pieniędzy, a do tego również wyrobiony gust i preferencje w wielu dziedzinach. W zależności od wieku, znajdują się też w różnych momentach w życiu, definiujących ich decyzje konsumenckie.

Tymczasem firmy z różnych branż z jakiegoś powodu straciły zainteresowanie pokoleniem X – bo właśnie o nim mowa. Dlaczego? Kwestię tę wzięła na warsztat globalna agencja mediowa Wavemaker.

Pozostało 88% artykułu
Społeczeństwo
Milionerzy jak pokolenie Z. Eksperci o zjawisku, które zmienia definicję luksusu
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Społeczeństwo
Zamożni klienci marek luksusowych „głosują nogami”. Nowy kłopot gigantów branży
Społeczeństwo
Tinder podsumowuje rok. Nanorelacje, Loud Looking: nadchodzą nowe typy związków
Społeczeństwo
Biznesowe imperium Gwyneth Paltrow zmienia formułę. Pozew i zwolnienia
Materiał Promocyjny
Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Społeczeństwo
Brytyjczycy wybrali słowo roku. Młodzież w Polsce używa go regularnie