Pokolenie podróbek. Generacja Z kocha luksus, ale nie chce za niego płacić

Rynek fałszywych dóbr luksusowych doskonale prosperuje. Swój rozwój zawdzięcza po części młodym klientom i klientkom którzy, jak wynika z badań serwisu „Business of Fashion”, w kupowaniu podróbek często nie widzą niczego niewłaściwego.

Publikacja: 18.03.2023 09:20

W badaniu serwisu „Business of Fashion” i agencji Juv Consulting 54 procent badanych w wieku 13-25 l

W badaniu serwisu „Business of Fashion” i agencji Juv Consulting 54 procent badanych w wieku 13-25 lat stwierdziło, że nie widzi w tym nic złego.

Foto: Freestocks

Kupowanie podróbek? Przecież wszyscy to robią, nie ma więc w tym nic złego. Takie podejście prezentuje wielu przedstawiciele i przedstawicielek generacji Z. Dla nich nie ma większego znaczenia, czy kupują oryginalne (i drogie) produkty, czy ich kopie, wykonane gorzej, ale za to znacznie tańsze.

Młodzi ludzie chętnie kupują podróbki

Spora część przedstawicieli generacji Z nie widzi niczego złego w kupowaniu „podróbek” produktów tak znanych marek luksusowych jak Louis Vuitton, Gucci czy Chanel. Najważniejszy jest efekt — a ten przeważnie jest taki sam, jak w przypadku oryginalnego produktu.

Takie wnioski płyną z raportu, który eksperci branżowego serwisu „Business of Fashion” stworzyli we współpracy z firmą konsultingową Juv Consulting, prowadzącej badania wśród przedstawicieli generacji Z. Badaczy interesowało, co młodzi konsumenci sądzą na temat kupowania podróbek produktów słynnych marek.

Czytaj więcej

Minimum wysiłku: generacja Z ma nowy sposób na „syndrom poniedziałku” w pracy

Ankietę przeprowadzono wśród młodych Amerykanów w wieku 13-25 lat. Raport z badania dotyczy co prawda młodych mieszkańców USA, ale spora część  ich rówieśników z Europy podziela ich światopogląd i podejście do życia. Generacja Z jest pod tym względem wyjątkowo spójna — nawet bardziej, niż poprzednie generacje.

Na pytanie, co młodzi ludzie myślą o kupowaniu podróbek, aż 54 procent z nich stwierdziło, że „to jest okej”. Jedynie 16 procent zdecydowanie się temu sprzeciwiło, zaś 30 procent przyjęło postawę neutralną.

Z kolei ponad jedna trzecia badanych, a dokładnie 37 procent, zadeklarowała chęć noszenia tego rodzaju ubrań, butów i dodatków. To całkiem spora grupa, warto jednak przy tym dodać, że aż 42 procent młodych respondentów zdecydowanie zaprzeczyło, jakoby miała w przyszłości dokonać zakupu jakiegoś fałszywego wyrobu.

Rynek podróbek prężnie się rozwija

Według danych Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) wartość fałszywych dóbr, które znajdują się w obiegu na całym świecie, wyniosła w 2022 roku około trzech trylionów dolarów. To trzy razy więcej w porównaniu z danymi, które OECD zebrała w roku 2013.

Czyni to rynek fałszywych dóbr luksusowych najbardziej wartościową działalnością przestępczą na świecie. Dość namacalnym dowodem na skalę tego problemu był przypadek globalnej platformy e-commerce Etsy, która niedawno okazała się być istnym zagłębiem podróbek.

Zaskakujące dane na ten temat opublikował poświęcony ekonomii serwis „Citron”, zajmujący się analizowaniem działalności różnych podmiotów na rynku inwestycyjnym. Raport, który ujrzał światło dzienne 15 lutego 2023 roku ujawnił, że na Etsy podróbki są łatwo dostępne. Na platformie można kupić mnóstwo fałszywej biżuterii i torebek Chanel, akcesoriów Louis Vuitton, Gucci i Fendi, zegarków Rolex czy bluz Nike.

Zdaniem autorów raportu, administratorzy platformy nie zrobili z tym problemem nic, a co więcej — wspierali nielegalny proceder. W wyniku skandalu w ciągu zaledwie doby wartość akcji Etsy spadła o ponad osiem procent.

Czy afera wokół Etsy skłoni młodych ludzi do wybierania oryginalnych ubrań, butów i akcesoriów zamiast tych podrobionych? Być może z czasem nagłaśnianie tego rodzaju spraw — i problemu podrabiania oryginalnych produktów w ogóle — w końcu odniesie jakiś skutek.

Mimo to wyniki badania, które przeprowadziło „BoF” i Juv Consulting każą przypuszczać, że producenci fałszywek mogą póki co spać spokojnie. Jeszcze długo bowiem wśród przedstawicieli pokolenia Z znajdzie się wielu chętnych na ich wyroby — ładnie wykonane i w dobrej cenie.

Kupowanie podróbek? Przecież wszyscy to robią, nie ma więc w tym nic złego. Takie podejście prezentuje wielu przedstawiciele i przedstawicielek generacji Z. Dla nich nie ma większego znaczenia, czy kupują oryginalne (i drogie) produkty, czy ich kopie, wykonane gorzej, ale za to znacznie tańsze.

Młodzi ludzie chętnie kupują podróbki

Pozostało 91% artykułu
Społeczeństwo
Angielskie słowo roku. Zdaniem ekspertów pokazuje ono siłę „myślenia magicznego”
Społeczeństwo
Nagroda Jamesa Dysona. Innowacyjne projekty młodych inżynierów wyróżnione
Społeczeństwo
Generacja Z zmienia myślenie o luksusie. Na rynek wchodzi „pokolenie przekąsek”
Materiał promocyjny
Społeczność ludzi, których łączą pasje. Sekret sukcesu serwisu OLX
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Społeczeństwo
Spięcie między miliarderami: firma Elona Muska pozwana. Poszło o pieniądze