Niezwykle długie rządy Elżbiety II przypadły na okres błyskawicznego rozwoju mediów. W 1952 roku, gdy została królową, światem informacji rządziły przede wszystkim dzienniki, ale rosło znaczenie radia i telewizji. Koronacja Elżbiety II stała się wydarzeniem medialnym na skalę globalną. Królowa nie czuła się jednak zwierzęciem medialnym, ale musiała się pogodzić z obecnością dziennikarzy, aparatów i kamer. Akceptowała towarzystwo mediów jako konieczność, coś, od czego nie ma ucieczki.
Umiała także wykorzystywać media – czego dowodem może być choćby film promujący igrzyska olimpijskie w Londynie w 2012 roku. Elżbieta II wystąpiła w nim w towarzystwie Daniela Craiga odtwarzającego rolę agenta Jamesa Bonda. Poczucie humoru królowej, która z kamienną twarzą, ale i z humorem, odegrała swoją rolę na planie, pokazała, że Elżbieta II „czuła” siłę mediów i wiedziała, jak to wykorzystać.
Czytaj więcej
Elżbieta II i Daniel Craig w roli Jamesa Bonda wspólnie w jednym filmie reklamowym: brzmi to jak żart, ale wydarzyło się naprawdę. Oboje wystąpili w filmie będącym wizytówką igrzysk olimpijskich w Londynie w 2012 roku. Jak doszło do tej współpracy?
Windsorowie – czyli „Firma”
Rozwój mediów to także coraz większe problemy z zachowaniem tajemnicy wokół brytyjskiej rodziny panującej. Problemy, spory, czasem wybryki czy skandale stawały się pożywką dla mediów brytyjskich, które uczyniły z Windsorów wdzięczny temat napędzający sprzedaż. „Firma” znalazła się na celowniku bulwarówek. Sprawowanie władzy nad liczną rodziną stało się wyzwaniem niemal ponad siły Elżbiety II – zbyt łatwo każde potknięcie, problem czy tragedia stawały się tematem, którym media żyły przez wiele tygodni, a czasem – lat.
Pierwszym wyzwaniem, z którym musiała zmierzyć się Elżbieta II był życie prywatne jej siostry, księżniczki Małgorzaty. Młodsza siostra królowej wiodła bardzo bujne życie towarzyskie, a jej związki z mężczyznami błyskawicznie stały się pożywką dla brytyjskiej prasy, która żyła spekulacjami na temat relacji Małgorzaty z mężczyznami.