Od chwili ataku Rosji na Ukrainę, obie strony toczą zaciętą wojnę informacyjną. Na tym polu Ukraińcy radzą sobie szczególnie dobrze – w mediach społecznościowych, szczególnie na Telegramie, rosyjskojęzycznym komunikatorze, nieustannie pojawiają się zdjęcia i filmy dokumentujące z jednej strony okrucieństwa rosyjskiego ataku, z drugiej – prezentujące rozmowy z rosyjskimi jeńcami wojennymi, którzy z płaczem dzwonią do rodzin w Rosji, by powiedzieć im gdzie są i co robili.
Ukraińska piosenka o dronach Bayraktar
Jest też jeszcze inna funkcja wojny informacyjnej – umacnianie morale Ukraińców i ich wiary w to, że w walce, którą prowadzą, odnoszą zwycięstwa. Od początku wojny w Ukrainie ważnym elementem ukraińskiej obrony było wykorzystywanie nowoczesnych tureckich dronów Bayraktar TB2, które atakują rosyjskie kolumny i wyrzutnie rakiet.
Czytaj więcej
Jack Sweeney, nastolatek, który stworzył bota tropiącego loty prywatnego odrzutowca Elona Muska i innych amerykańskich miliarderów, wpadł na nowy pomysł. Stworzył narzędzie, które śledzi lot odrzutowców rosyjskich oligarchów.
Filmy o celnych trafieniach w wykonaniu Bayraktarów trafiały do mediów społecznościowych i błyskawicznie zyskiwały popularność. Ukraińcy przekazywali sobie te filmiki, udostępniane przez ukraińską armię, trafiały one też do Rosjan, którym udaje się obchodzić obowiązującą w tradycyjnych mediach rosyjskich cenzurę dotyczącą wydarzeń na Ukrainie.