Reklama
Rozwiń

Powolny zmierzch ikony świata mody. Nadchodzi spadek sprzedaży o 70 procent

Do niedawna były poszukiwane i rozchwytywane, a ceny na rynku wtórnym osiągały rekordowe poziomy. Wydawało się, że nic nie jest w stanie naruszyć rynkowej pozycji modelu Dunk, jednego z bestsellerów firmy Nike. Jednak amerykański koncern zmienia strategię, jej częścią jest odwrót od promowania modelu Nike Dunk. To ma pomóc firmie wyjść z trudnej sytuacji finansowej.

Publikacja: 27.03.2025 15:43

Model Dunk firmy NIke był perłą w koronie amerykańskiego koncernu, ale to ma się zmienić, bo firma z

Model Dunk firmy NIke był perłą w koronie amerykańskiego koncernu, ale to ma się zmienić, bo firma zamierza ponownie postawić na sport.

Foto: David Paul Morris/Bloomberg

Nike Dunk, kultowe buty sportowe, których historia sięga lat 80., przez lata zapewniały amerykańskiemu koncernowi stabilne i bardzo zadowalające wyniki finansowe. Jednak Nike nie chce polegać tak mocno na jednym produkcie, zamierza też zmienić strategię – nie stawiać już tak mocno na modę i wrócić do świata sportu. To oznacza, że czas dominacji modelu Nike Dunk w ofercie amerykańskiego giganta dobiega końca.

Nike Dunk: najmodniejsze sneakersy na świecie

Model koszykarskich sneakersów „Dunk” amerykańskiej marki Nike powstał w latach 80. i w szybkim czasie zrobił furorę. Z czasem buty stały się nieodłącznym elementem streetwearowych stylizacji. Znacznie częściej zakładano je na imprezy, niż aby pograć w nich w koszykówkę.

Kilka lat temu model „Dunk” przeżywał apogeum popularności. Przyczyniły się do tego niezliczone współprace z gwiazdami muzyki, a także z popularnymi markami działającymi poza branżą mody. Aby podkręcić i zaspokoić popyt na kultowe sneakersy, produkowano je praktycznie we wszystkich możliwych kombinacjach kolorystycznych.

Czytaj więcej

Sukces rywala Zary. Rekordowe inwestycje. „Jesteśmy silniejsi niż kiedykolwiek”

W 2023 roku linia „Dunk” była jedną z najobszerniejszych na świecie – i perłą w koronie Nike. Problemy zaczęły się już rok później, kiedy popyt na ten model zaczął spadać. Zdaniem ekspertów powodem takiego stanu rzeczy były zmieniające się preferencje klientów, którzy zaczęli poszukiwać funkcjonalnych butów treningowych, a nie takich, w których jedynie mogliby zadać szyku na ulicy. 

Reklama
Reklama

Zgodnie z cytowanymi przez „Bloomberga” danymi amerykańskiego banku inwestycyjnego Piper Sandler w 2024 roku model „Dunk” odpowiadał za około 18 procent sprzedaży wszystkich butów marki Nike. Przekłada się na wartość sprzedaży na poziomie 5,85 miliarda dolarów.

Przewiduje się, że w nadchodzącym roku podatkowym, który rozpocznie się w czerwcu 2025 roku, wartość sprzedaży modelu „Dunk” stopnieje do 1,75 miliarda. Analitycy spodziewają się, że w ciągu dwóch najbliższych lat sprzedaż tego modelu spadnie aż o 70 procent.

Koncern Nike zmienia model biznesowy: mniej streetwearu, więcej sportu

Nike ma za sobą trudny rok. Spadł popyt nie tylko na buty „Dunk”, ale też na inne modele amerykańskiej marki. W efekcie tego firma musiała zwolnić ponad 700 pracowników. Pojawiła się pilna potrzeba zmiany strategii biznesowej.

Opracował ją nowy prezes Nike, 62-letni Elliott Hill, który spędził w strukturach firmy wiele lat. Zgodnie z nowymi założeniami marka stawia teraz na produkcję i sprzedaż butów sportowych kosztem modeli streetwearowych.

Oprócz „Dunk” zmniejszyć ma się też produkcja nie mniej znanych linii „Air Force 1” i „Air Jordan 1”. Również te modele zanotowały w ostatnim roku spadek popytu. Co istotne, produkcja butów Nike ma być na tyle mała, aby w oczach klientów nie przestały jawić się jako ekskluzywny, rzadki przedmiot pożądania.

Strategia, którą wprowadził nowy prezes Nike, nie jest zupełnie nowa. Marka od lat wprowadza do sprzedaży „trendujące” modele, aby po pewnym czasie ograniczyć ich produkcję w reakcji na spadki sprzedaży – i ewentualnie jeszcze raz ją przywrócić, kiedy popyt wzrasta.

Nike Dunk, kultowe buty sportowe, których historia sięga lat 80., przez lata zapewniały amerykańskiemu koncernowi stabilne i bardzo zadowalające wyniki finansowe. Jednak Nike nie chce polegać tak mocno na jednym produkcie, zamierza też zmienić strategię – nie stawiać już tak mocno na modę i wrócić do świata sportu. To oznacza, że czas dominacji modelu Nike Dunk w ofercie amerykańskiego giganta dobiega końca.

Nike Dunk: najmodniejsze sneakersy na świecie

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Reklama
Moda
Kim Kardashian chce naśladować Apple'a. Nadchodzi globalna ekspansja marki Skims
Moda
Ulubione marki luksusowe Polaków z drugiej ręki. Co wybierają polscy mężczyźni?
Moda
Eksperyment H&M w nowej kampanii reklamowej. „Cyfrowe bliźniaki” zamiast modelek
Moda
Kłopoty w imperium słynnego projektanta mody. Dwucyfrowy spadek zysku
Moda
Jonathan Anderson w nowej roli. Debiutancka kolekcja dla domu mody Dior
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama