Adidas zamyka projekt, który mógł pociągnąć go na dno. „Wszystko sprzedaliśmy”

Dwa i pół roku temu wydawało się to niewykonalne, ale udało się – Adidas sprzedał ostatnią parę butów marki Yeezy rapera Kanye'ego Westa. W ten sposób niemiecki koncern ostatecznie pożegnał się z projektem, który przez długi czas przynosił ogromne pieniądze, by następnie nieoczekiwanie stać się potężnym kamieniem u szyi.

Publikacja: 06.03.2025 13:41

Adidasowi pomogła rosnąca fala popularności stylu retro.

Adidasowi pomogła rosnąca fala popularności stylu retro.

Foto: Ben O'Sullivan Unsplash

Współpraca Adidasa z marką Yeezy została zakończona w 2022 roku, ale dopiero teraz szefowie Adidasa mogą odetchnąć – projekt, który stał się wielkim problemem dla niemieckiego giganta, ostatecznie się zakończył.

Koniec współpracy Adidasa z marką Yeezy Kanye'ego Westa

W odpowiedzi na serię skandalicznych wypowiedzi rapera Kanye Westa (obecnie znanego jako Ye) w październiku 2022 roku Adidas zerwał z nim bardzo lukratywną współpracę, która trwała prawie dziesięć lat. Adidas i West rozwijali wspólnie markę Yeezy, która zdobyła serca miłośników butów sportowych na całym świecie i odniosła ogromny komercyjny sukces.

Zerwanie kontraktu między Kanye Westem a niemiecką marką stało się początkiem problemów Adidasa, które ciągnęły się przez wiele miesięcy. Niemal z dnia na dzień wstrzymano sprzedaż butów i innych produktów z metką Yeezy.

Czytaj więcej

Wraca trend znienawidzony przez pokolenie Z. Na kilka lat zniknął ze świata mody

Nie wiadomo było, co zrobić z masą niesprzedanych wyrobów marki, które zalegały w magazynach Adidasa. Pod koniec 2022 roku niemiecki gigant zanotował pierwszą od ponad 30 lat stratę na poziomie 250 milionów euro. Ostatni kwartał 2023 roku – najgorszy w całej historii niemieckiej marki – przyniósł stratę w wysokości 377 milionów euro.

W maju 2023 roku zarząd Adidasa zdecydował się na sprzedaż zalegającego towaru. Część zysków – 260 milionów euro – trafiła na konta organizacji pozarządowych zajmujących się walką z antysemizmem, przy czym 200 milionów przejęły fundacje Adidasa.

Na poprawę sytuacji finansowej Adidasa trzeba było poczekać rok, ale cierpliwość się opłaciła. Ze sprawozdania finansowego, którym Adidas podzielił się z mediami w na początku marca wynika, że sprzedaż produktów marki Yeezy w ostatnim kwartale 2024 roku przyniosła marce 50 milionów euro. Przychód za 2024 rok wyniósł blisko sześć miliardów euro. To aż o 24 procent więcej w porównaniu z poprzednim rokiem. Pomogła między innymi globalna popularność butów Adidas Samba, które stały się niezwykle popularne na fali powrotu mody na styl retro.

Adidas żegna się z marką Yeezy

„Nie mamy już ani jednego buta Yeezy, wszystkie sprzedaliśmy i ten epizod mamy już za sobą” – powiedział cytowany przez agencję Reuters dyrektor finansowy Adidasa Harm Ohlmeyer w trakcie środowej konferencji prasowej.

W 2024 roku Adidasowi udało się sprzedać wyroby marki Yeezy o łącznej wartości 650 milionów euro, co przyniosło marce 200 milionów euro zysku. Rok wcześniej na sprzedaży tych produktów Adidas zarobił 300 milionów.

Adidas poinformował jednocześnie, że na porzucenie marki Yeezy najgorzej zareagował rynek amerykański, gdzie cieszyła się ona szczególnie dużą popularnością. W ubiegłym roku wartość sprzedaży wszystkich wyrobów Adidasa – również tych z metką Yeezy – spadła o dwa procent.

Po bardzo udanym 2024 roku perspektywy finansowe Adidasa nadal są pozytywne. Analitycy nie spodziewają się jednak wzrostu sprzedaży na poziomie 12 procent, tak jak to było w ubiegłym roku. Ich zdaniem w roku 2025 wyniesie on około dziesięć procent, głównie dlatego, że Adidas nie będzie sprzedawał już żadnych produktów Yeezy.

Współpraca Adidasa z marką Yeezy została zakończona w 2022 roku, ale dopiero teraz szefowie Adidasa mogą odetchnąć – projekt, który stał się wielkim problemem dla niemieckiego giganta, ostatecznie się zakończył.

Koniec współpracy Adidasa z marką Yeezy Kanye'ego Westa

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Moda
Polska sportsmenka twarzą znanej marki modowej. „Długoterminowa współpraca”
Materiał Promocyjny
Sześćdziesiąt lat silników zaburtowych Suzuki
Moda
Ulubiona marka luksusowa pokolenia Z wchodzi na nowy poziom. Rekordowe wyniki
Moda
Nowa kolekcja marki Bytom wiosna-lato 2025: Marcin Dorociński w roli głównej
Moda
„Chińska Zara” chce powtórzyć sukces Temu. Prezes firmy zapowiada ekspansję
Moda
Nowa gwiazda branży luksusowej. Rekordowe zyski producenta popularnych torebek
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”