Słynny producent butów musi zmienić nazwę. Przegrana z amerykańskim gigantem

Australijska marka Ugg, producent popularnych na całym świecie butów dla kobiet, znalazła się w trudnym położeniu. Osiągnęła globalną popularność, ale przegrana w sporze z amerykańskim koncernem odzieżowym może zakończyć się utratą prawa do posługiwania się używaną dotąd nazwą.

Publikacja: 20.01.2025 12:55

Na rynku konkurowały dotąd dwie marki Ugg: australijska i amerykańska.

Na rynku konkurowały dotąd dwie marki Ugg: australijska i amerykańska.

Foto: Emile Wamsteker/Bloomberg

Australijska marka Ugg Since 1974 – producent niezwykle popularnych butów z owczej skóry – musi zmienić nazwę. Australijski producent przegrał prawną batalię z amerykańskim gigantem, koncernem Deckers Brands, który wywalczył dla siebie prawo do używania nazwy „Ugg”.

Producent butów Ugg stracił prawo do używania słynnej nazwy

Wiele klientek z pewnością kojarzy charakterystyczne buty Ugg z owczej skóry, na które moda od wielu lat wraca właściwie w każdym sezonie jesienno-zimowym. Ich nazwa nawiązuje do słowa „ugly”, czyli „brzydki”. Ciepłe i wygodne buty zyskały ogromne grono wiernych fanek wśród miłośniczek mody czy gwiazd.

Bardzo podobne wersje tych butów produkują dwie firmy: australijska marka UGG Since 1974 i amerykański koncern obuwniczy Deckers Brands, posiadający w swoim portfolio markę o nazwie UGG. Właśnie dobiegła końca prawna batalia między obydwiema firmami. Przedmiotem sporu było prawo do używania nazwy „Ugg” – kluczowego elementu identyfikacji kultowych butów.

Czytaj więcej

Pokolenie Z stawia na zakupowy detoks. Radykalny trend noworoczny podbija sieć

Amerykański sąd rozstrzygnął sprawę na korzyść amerykańskiego giganta. W rezultacie marka UGG Since 1974 będzie musiała usunąć słowo „Ugg” ze swojej nazwy i skrócić ją do „Since 74” we wszystkich krajach, w których jest obecna – z wyjątkiem Australii i Nowej Zelandii. Deckers zachował prawo do używania nazwy „Ugg” na wszystkich rynkach, w których działa.

Firma UGG Since 1974 powstała wcześniej niż koncern Deckers. Na fali popularności butów Ugg podobne modele zaczęło produkować wielu niewielkich producentów w Australii, a nazwa – pisana z małej litery – trafiła do potocznego języka w tym kraju (podobnie jak na przykład „adidasy” w Polsce). Z czasem buty stały się rozpoznawalnym i cenionym na całym świecie towarem eksportowym Australii.

Tymczasem w latach 80. pewien przedsiębiorca zarejestrował markę „Ugg” w Stanach Zjednoczonych. Prawa do niej odkupił później koncern Deckers, zastrzegając w następnej dekadzie nazwę „Ugg Australia”.

Ugg Since 1974 kontra Deckers Brands: do kogo należy nazwa UGG?

Wszystkie te działania Amerykanów i wprowadzenie do sprzedaży butów nowej marki rodem z USA wywołało dezorientację wśród klientów. Niektórzy narzekali, że jakość amerykańskich modeli nie dorównuje australijskiemu oryginałowi.

Przedstawiciele marki Ugg Since 1974 zabrali głos, publikując na swojej stronie internetowej obszerne wyjaśnienie. Podkreślono w nim, że australijska firma nie ma nic wspólnego z amerykańską marką Ugg.

Porażka australijskiej firmy to kolejny przykład sytuacji, w której nazwa marki przenika do potocznego języka, co naraża ją na utratę statusu zastrzeżonego znaku towarowego. Podobnie stało się z takimi słowami jak „termos” czy „aspiryna”, które niegdyś były nazwami marek.

Jednocześnie zdaniem obserwatorów prawnej batalii między obydwiema marka zastanawiające jest, że zanim Deckers wygrał sprawę, nazwa „ugg” była już potocznie używana w Australii. Eksperci wątpią więc, czy wygrana amerykańskiego giganta jest słuszna.

Kilka dni temu właściciel marki Ugg Since 1974 Todd Watts, który jest wnukiem jej założycieli, opublikował post w mediach społecznościowych. Tłumaczy w nim, że poza Australią i Nową Zelandią jego buty nie będą już posiadać nazwy „Ugg”, jednak zachowają dotychczasową jakość. W odpowiedzi tysiące użytkowników zapowiedziało bojkot koncernu Deckers Brands.

Moda
Nie słabnie popularność „mody dla milionerów”. Słynny włoski projektant świętuje
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Moda
Luksusowe hotele znalazły nową niszę i źródło zarobku. Oferta dla najbogatszych
Moda
Nie żyje Oliviero Toscani. Zasłynął jako autor skandalizujących reklam Benettona
Moda
Słynny francuski dom mody sprzedany. „Skorzystaliśmy z okazji”
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Moda
Trendy, które zdominowały modę w Europie w 2024 roku. Raport czołowej marki
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego